یک مستند ساز:تماشاگران ایتالیایی میگفتندمشتی اسماعیل را از کجا آوردهای؟
بروزرسانی
فارس/ کارگردان مستند «مشتي اسماعيل» با اشاره به فضاي غالب سياهنمايي سينماي ايران در جشنوارههاي خارجي گفت: بسياري از مخاطبان فيلم در ايتاليا با تعجب ميپرسيدند: «اين پيرمرد را از کجا پيدا کردهاي؟»
نشست نقد و بررسي فيلم «مشتي اسماعيل» به همت «مرکز سينما تمدن دانشکده صدا و سيما» با استقبال گستردهاي برگزار شد. در اين نشست پس از نمايش مستند، مجري به بيان عناوين جوايز داخلي و بينالمللي «مشتي اسماعيل» پرداخت که در اين بين جايزه بهترين فيلم مستند ميان مدت جشنواره الجزيره و جايزه ويژه هيئت داوران جشنواره فيلم مذهب ايتاليا را شايد بتوان مهمترين جايز کسب شده در اين مستند از بين بيش از 20 جايزه اين مستند در جشنواره هاي مختلف عنوان کرد.
بنا براين گزارش، «مهدي زمانپور کياسري» کارگردان مستند «مشتي اسماعيل» در ابتدا به موضوع مستد و مفهوم فيلم مستند پرداخت.
وي فيلم مستند را لذت نوآوري هنرمند در بيان واقعيت موجود براي بيننده پرداخت و اينکه هنرمند بايستي بيننده را با فيلمش به تفکر وادارد و از طرفي، مستندساز زاويه ديد تازه و چشماندازي نو از دنياي موجود براي بيننده را به ارمغان ميآورد.
وي با اشاره به اينکه، بخش مهمي از برکت اين مستند مديون دل پاک مشتي اسماعيل است گفت: امروز بسياري از فيلمهايي که با نام ايران در جشنوارههاي بينالمللي پخش شده و جايزه ميگيرند به سياه نمايي عليه ايران ميپردازند، تا جايي که بسياري از مخاطبان خارجي فيلم در ايتاليا -که البته از تماشاي اين فيلم بسيار لذت برده بودند و ابراز لطف ميکردند- با تعجب از من مي پرسيدند که: «اين پيرمرد را از کجا پيدا کردهاي؟» که من در جواب اين افراد گفتم که مانند مشتي اسماعيل در ايران فراوان است و کافي است تا اراده کنيم و زندگي اين افراد را به تصوير بکشيم.
زمانپور در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه چرا اين پيرمرد در هيچ کجاي مستند عصباني يا ناراحت نميشود و آيا عمدي در اغراق وجوه مذهبي اين شخصيت بوده است، گفت: اين پيرمرد کياسري هيچ وقت، حتي زماني که او را تحت فشار قرار ميداديم، عصباني نميشد و هيچ چيز را در دل نگه نميداشت تا جايي که حتي پس از نابينا شدن در ميانسالي، هر فردي از راههاي درمان نابينايي به او چيزي ميگفت، وي حرف او را پس زده و از دنياي زيبايي که خدا به او هديه داده است سخن مي گفت.