نماد آخرین خبر

شفیع آقا محمدیان:من هم می‌توانستم مثل هم دوره‌ای‌هایم فیلم‌های زیادی بسازم

منبع
باني فيلم
بروزرسانی
شفیع آقا محمدیان:من هم می‌توانستم مثل هم دوره‌ای‌هایم فیلم‌های زیادی بسازم
باني فيلم/در روزهايي که انتقادها از عملکرد مدير عامل سابق مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي شدت گرفته است، شفيع آقا محمديان به دفاع از عملکرد خود پرداخت. اين در حالي است که انتقاد هاي تند و تيز محمد مهدي طباطبايي نژاد مدير عامل فعلي مرکز گسترش حمايت و همراهي مستند سازان را به همراه داشته است. ظاهراً آقا محمديان هم دل پري از فعالان عرصه سينماي مستند دارد تا آنجا که در اين گفت و گو اعلام کرده هر کسي از راه رسيد و يک دوربين خريد و مستند ساز شد. البته اين روزها تعدادي از بهترين و شاخص ترين مستند سازان کشورمان منتقد سياست هاي مرکز گسترش در دوران مديريت آقا محمديان هستند. شفيع آقامحمديان در واکنش به انتقادهايي که اين روزها به عملکرد او در مرکز گسترش صورت مي‌گيرد گفت: متاسفانه رسانه‌ها، وقتي يکي دونفر پيششان مي‌روند و مي‌خواهند حرف آن‌ها را انعکاس دهند، ديگر همه‌چيز را در جهت آن‌ها مي‌بينند. اين طورها هم نيست. بله ما در مقطعي مشکل بودجه داشتيم و اين مشکل به ما فشار مي‌آورد تا گزيده‌تر عمل کنيم. يعني اگر قرار بود در سه ماه اول، ده فيلم بسازيم به اين دليل آن را به پنج تا رسانديم و اين خود ريزش بزرگي بود. بخش ديگر قضيه هم نگاه خود فيلمساز بود. ما در دو سه سال گذشته با افزايش تعداد فيلمسازان و مستندسازان آماتور رو به رو بوديم. رسانه‌ها به اين امر توجه نمي‌کنند. بروند آسيب شناسي کنند و ببينند چرا اين اتفاق افتاد. فرض کنيد ما در سال 200 فيلم مي‌ساختيم. با اين مشکل مادي اين تعداد را به 100 تا يا شايد هم کمتر رسانديم. در عين حال ما در دوره‌‌هاي قبل بيشترين تعداد دريافت طرح‌ مستندمان 500 يا 600 تا بود. دو سال پيش اين آمار 2000 تا شد. اما توليداتمان افزايش پيدا نکرده. از طرف ديگر آن 2000 طرح همه متعلق به آدم‌هاي حرفه‌اي نبود. در دنيا انقلاب ديجيتالي به وجود آمد و آثار بد آن به ما رسيد. مدير عامل سابق مرکز گسترش افزود: هر کسي از راه رسيد رفت يک دوربين خريد و مستند ساز شد. متاسفانه بخش اعظمي از آن‌ها هم پشتيبان دارند و از آن‌ها سفارش مي‌گيرند. آيا مي‌توان گفت همه‌ي اين‌ها فيلمسازند؟ آن وقت تنها چيزي که براي ما به ارمغان آمد نارضايتي بود. چه کار مي‌شد کرد؟ مسئولين ارشد هم اين مسئله را متوجه‌ بودند. من با آن‌ها صحبت کردم و گفتم ماجرا اين است. وي گفت: من فيلمسازم اما شايد بهترين دوران را براي فيلم سازي از دست داده‌ام. من هم مي‌توانستم مثل هم دوره‌اي‌هايم تا الان فيلم‌هاي زيادي بسازم. اما ما براي هدف ديگري اينجا هستيم. ما براي انقلاب و بيداري اسلامي و... اينجور چيزها دلمان مي‌سوخت و مي‌خواستيم کاري کنيم... آيا با اين وضعيت حق است که بگوييم همه ناراضي‌اند؟ صدا و سيما ديگر پاسخگو نبود، ساير ارگان‌هايي که مستند مي‌ساختند ديگر نمي‌ساختند، فقط مرکز مانده بود و مگر چقدر مي‌توانست پاسخگو باشد؟ از طرف ديگر ما بحثي داشتيم به نام تورم. ما از شش ماه دوم سال قبل، براي اکثر فيلم‌هايي که قرارداد بستيم متمم قرار داديم. اگر مثلا يک فيلم را 20 ميليون تومان قرارداد بستيم، حداقل 10 ميليون تومان متمم روي آن گذاشتيم. براي آن که تامين شود. اين مساله قدرت توليد ما را پايين ‌آورد. بنابراين عده‌اي محدود با طرح‌هاي قابل قبول باقي ماندند تا فيلم بسازند. علي رغم اين ها، تلاش ما اين بود که باز هم از ميزان توليد کم نکنيم. آقا محمديان در خصوص پروژه «لاله» نيز تصريح کرد: در مورد لاله من بايد بگويم به لحاظ مديريتي من بهترين کار را در مورد آن انجام دادم. شما تصور کنيد محلي آماده است تا سرمايه گذاري کند. من اين سرمايه را اينجا آوردم. يعني از قِبل اين سرمايه بعضا براي مرکز استفاده کردم. مرکز گسترش در اين پروژه هيچ سهمي نداشته. بودجه‌اي که تخصيص داده شده بود اصلا به مرکز مربوط نمي‌شود. بودجه‌اي است که مال جاي ديگري بود و ما از آن در اينجا استفاده کرديم. سال گذشته نسبت به بودجه‌ي هرساله‌ي ما، مقدار کمتري داده شد. همه جا اين مشکل وجود دارد. فارابي، انجمن اسلامي جوان، رسانه ها و ... وي همچنين گفت: در حالي که من حق داشتم سه چهارتا فيلم بسازم، اين امکان براي من به وجود آمد که کارهاي ارزشي انجام دهم. کار در لبنان در رابطه با جنگ 33 روزه، البته با نگاهي متفاوت. يا کار آقاي الماسي در رابطه با يک آزاده ايراني و غيره. لاله هم از نظر من انصافا فيلمنامه‌ي بدي ندارد. من اميدوارم خوب از آب درآيد اما درباره اين مسئله حرفي ندارم. مي‌خواهم بگويم اتفاقا ما از اين پروژه استفاده‌ي بهينه کرديم و از قِبَلش خيلي از بچه‌ها را حمايت کرديم. بودجه‌ي اصلي خودمان به خيلي جاها نرسيده و اين بودجه را جايگزين آن کرديم. الان من چيزي حدود 25 الي 30 طرح در دست توليد دارم. با توجه به تمام کمبود بودجه هايي که وجود دارد من آن‌ها را تعطيل نکردم. من يک عقيده‌اي دارم و آن هم اين است که براي شروع کردن يک پروژه حتما بايد بودجه‌اش موجود باشد. آقا محمديان اضافه کرد: بعضي‌ها لاله را سياسي مي‌کنند، من زياد در عرصه‌ سياست ورود نمي‌کنم، چون اين کار، پروانه‌ ساخت دارد. فيلمنامه‌ مصوّب دارد. زير پرچم جمهوري اسلامي فعاليت مي‌کند. اگر در اين پروژه خطايي رخ داده ارگان هاي ديگري هستند که بايد دخالت کنند. اما محتواي آن براي من مهم است. من براي ساخت هر محتوايي وارد نمي‌شوم و اين وظيفه‌ي اصلي من است. ولي بقيه‌ي چيزها وقتي قانوني مي‌شود به من ارتباطي پيدا نمي‌کند. همين فيلم لاله از هفت، هشت سال پيش هم مطرح بود و فقط به خاطر اين که نمي‌توانستند پولش را تامين کنند روي زمين مانده بوده. نه اين که نخواسته باشند فيلم را بسازند. اما ما جرات کرديم و بودجه‌اي براي آن گرفتيم. البته اين فيلم بدبياري هم داشته، مثلا قرار بود با سه ميليارد تمام شود، چون با اين تورم رو به رو شد اين مقدار افزايش پيدا کرد. و به دليل اين درگيري‌ها مدام عقب افتاد. در صورتي که اگر اين مسائل پيش نمي‌آمد تا الان به راحتي تمام شده بود. از طرف ديگر کمپاني هاي خارجي مي‌خواستند وارد اين پروژه شوند اما نشدند.