فارس/ بازيگر سينما، تلويزيون و تئاتر گفت: ما اگر دکتراي تئاتر هم باشيم بايد دائم شبانه روز در حال تحقيق و پژوهش باشيم که بتوانيم هم اندازه تئاتر براي بچه هاي نوجوان اهل اينترنت که با تئاتر و هنر سروکار دارند در يک خط قرار بگيريم.جهانبخش سلطاني داور جشنواره تئاتر بسيج در شهر بندرعباس در حاشيه مراسم افتتاحيه طي سخناني عنوان کرد: درباره اينکه چطور شد من داوري اين جشنواره را قبول کردم بايد بگويم که من با آقاي کوروش زارعي از قديم دوست بوديم و ما هم يک زماني کاري ديني با عنوان غدير خم داشتيم ، وي علاقه مند شدند و بعد ما را از طريق حوزه هنري براي داوري اين جشنواره انتخاب کردند.
وي در ادامه درباره اهميت فعاليت هنري جوانان شهرستان در تئاتر گفت: بهرحال جوانان امروز نسل نو، اهل اينترنت و خردورزي هستند و به مضامين و پيام هاي نو دست پيدا کردند و اين انکار نشدني است حتي انتخاب مضامين آنها براي پيام رساني سعي ميکنند شيوه و فرم و کارگرداني شان براساس نگاه نوين باشد و کساني با اين نسل مي توانند ارتباط برقرار کنند که خودشان هم تا اين حد آماده باشند.
وي در ادامه افزود: بنابراين ما اگر دکتراي تئاتر هم باشيم بايد دائم شبانه روز در حال تحقيق و پژوهش باشيم که بتوانيم هم اندازه تئاتر براي بچه هاي نوجوان اهل اينترنت که با تئاتر و هنر سروکار دارند در يک خط قرار بگيريم، ولي يک نگراني وجود دارد و آن هم اين است که بچه هاي تئاتر به علت اينکه خيلي با اينترنت سروکار دارند يک مقدار شيوه هاي اجرايي و مضموني که انتخاب ميکنند مثلا کپي از شبکه جم مي شود.
سلطاني با اشاره به اينکه اينها اينطور فکر ميکنند که هميشه حضور دارند و مخاطب دارند درحاليکه اشتباه است و اين همه تحقيق و پژوهش در مسير رسالت تئاتر بدون هويت و شناسنامه ايراني نيست، توضيح داد: بچه هاي تئاتر هميشه بايد پيش خود بگويند که چه کسي هستند، در کجا قرار دارند، از کدام فرهنگ و بستر فرياد مي کشند، براي چه چيز و چگونه اينها مهم است اين که با اجراي هنر نمايش در واقع هويت، شناسنامه و لباس و فرهنگشان صيقل پيدا کند.
اين بازيگر پيشکسوت تئاتر گفت: در بستر شريف هنر اسلامي ـ ايراني تمام دانشمان را بايد هزينه کنيم، نه اينکه فکر کنيم لحظه اي ماندگار هستيم مثل دنياي سينما زود مطرح مي شويم و راه صد شبه را يک شبه مي رويم، اين اشتباه است اگر اين همه تلاش و کوشش و عشق و هزينه و شيدايي و هزينه هويت و شناسنامه و فرهنگ خود بکنند ماندگار تر هستند.
وي اظهار داشت: ما اگر به زبان فاخر هنر تئاتر کار ميکنيم، بايد بدانيم چرا، چگونه و براي چه کساني کار ميکنيم و در چه سمت و سويي هستيم وگرنه ما اگر آمريکا و فرانسه هم برويم آخرش مي گويند که اينها ايراني هستند، پس بايد هويت خود را استحکام ببخشيم و به نسل فرداي خود منتقل کنيم و زير سايه درخت پربرکت اين دانش به فرداي خود با اميد نگاه کنيم.
سلطاني با بيان اينکه بچه هاي امروز اين حرف ها را نصيحت ميدانند و گوش نميکنند اما من به همه جوانان سلام مي رسانم و ميگويم که ما شما را درک ميکنيم، نصيحت هم نميکنيم چرا که اهلش نيستيم، اظهار داشت: اما معتقدم ادبيات ما ادبيات مقاوم و حماسه آفريني است و اين ادبيات فرياد رسايي به پشتوانه معرفت و ايمان و شور و شيدايي و دانش و جهان بيني ما است و همين ما را ماندگر مي کند وگرنه همه چيزهاي ديگر لحظه اي است.
وي در ادامه يادآور شد: بهرحال همه بچه هاي نسل نوين از خلاقيت و نوآوري قابل دفاع برخوردار هستند من امسال چنين چيزي را در همين جشنواره تئاتر فجر مشاهده کردم و آن را ستايش کردم.
سلطاني در پاسخ به اين سوال که نقدش بر کارهاي ارائه شده در فجر نيز دلالت مي کند، گفت: البته من نميخواهم صحبت هايم را سليقه اي کنم و ايراد بگيرم خوب است که الگو داشته باشيم برتولت برشت هم دانش خوبي داشت و خوب کار ميکرد ولي خيلي کارهايشان را از شرق ميگرفت و معتقد بود که هر جا کار خوبي است بايد خرج تئاتر خود بکند و انسان تئاترش را که مي بيند احساس ميکند او پهلوي ما ايستاده و رنج ما را مي گويد، من در همين فجر کارهاي متفاوتي با يک مضمون ديدم مثل کار يرما که نگاه نويني به اجرا داشت.
وي در پايان گفت: بهرحال تنوع در کارها خيلي خوب است من خودم از تعصب بدم مي آيد اما ميگويم که ايراني هستم و براي هويت خودم کار ميکنم.
با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد