خبرآنلاين/ کيومرث پوراحمد در نشستي با عنوان «اقتباس؛ از داستان تا فيلم» گفت: بسياري از همکاران من کتاب نميخوانند و اصلاً به عمرشان به کتابخانه هم نرفتهاند.
نشست «اقتباس از داستان تا فيلم» با حضور کيومرث پوراحمد و محمد طلوعي در حاشيه نمايشگاه صنعت سينما در مجموعه سيتيسنتر اصفهان برگزار شد.
در اين نشست محمد طلوعي از فيلمهاي کيومرث پوراحمد به عنوان فيلمهاي تاثيرگذار اقتباسي سينماي ايران نام برد و همچنين فيلم اتوبوس شب را به عنوان اقتباسي موفق از يکي از داستانهاي کوتاه مجموعه داستانهاي شهر جنگي نام برد.
پوراحمد نيز در رابطه با فيلمهاي اقتباسي خود گفت: در قصههاي مجيد شخصيت بي بي و به خصوص مجيد و يا در خواهران غريب و يا در شکار خاموش، شخصيتها براي من جذابيت داشت، اما در فيلم شب يلدا اتمسفر و فضاي داستان براي من جذابيت داشت، اين فيلم کاملاً شخصي است و در واقع مقطعي از زندگي شخصي خود من بوده است.
اين کارگردان در تاييد سخن محمد طلوعي که وي را جزو معدود کارگرداناني برشمرد که در ساخت فيلم به سراغ داستان و ادبيات ميرود، تصريح کرد: بسياري از همکاران من کتاب نميخوانند و اصلاً به عمرشان به کتابخانه هم نرفتهاند و گاه حتي بدون اينکه سناريوي فيلم را بخوانند، فيلم توليد ميکنند و افتخار هم ميکنند!
وي ادامه داد: من اگر در يک ماه کتاب نخوانم، حس ميکنم عمرم به بطالت رفته است. هر زماني که کتاب ميخوانم در پس ذهنم اين است که آيا پتانسيلهاي سينما در آن هست يا خير و درنهايت قلاب ذهنم در برخي قصهها گير ميافتد و درواقع خود قصه به من ميگويد من را به فيلم تبديل کن.
در ادامه اين نشست محمد طلوعي اشاره کرد که ادبيات کهن مانند ادبيات معاصر منبعي غني براي اقتباس سينمايي نيست و کيومرث پوراحمد نيز ضمن تاييد اين سخن تاکيد کرد: قطعاً از ادبيات امروز بهتر از ادبيات کهن ميتوان براي اقتباس و توليد فيلم استفاده کرد.
پوراحمد با انتقاد از ورود برخي جريانات به سينما از جمله ورود سرمايههاي بسيار بالا از سوي برخي نهادها که تنها از برخي فليمسازان خاص حمايت ميکنند، گفت: چرا بايد فيلمي که مثلاً براي جشنواره فيلم فجر ساخته شده با سرمايهاي ميلياردي اما درطول هشت ماه ساخته شود و فيلم ديگري مثلا فيلم من تنها با سرمايۀ ۵۰۰ ميليون توماني در مدت ۳۲ روز ساخته شود، اين نشان ميدهد که آن فيلمساز خودي است اما من براي آنها خودي نيستم.
بازار