نماد آخرین خبر

به مستندسازان در جشنواره فجر بی‌حرمتی می‌شود

منبع
فارس
بروزرسانی
به مستندسازان در جشنواره فجر بی‌حرمتی می‌شود
فارس/ در همه دوره ها فيلم مستند اصلاً حضور ندارد که جايگاهي به خود اختصاص دهد،‌ جشنواره فيلم فجر مثل يک ميهماني مجلل است که فيلم هاي مستند همچون خدمتکاري از سر لطف به اين ميهماني مجلل دعوت شده‌اند و اکنون هم به نظر مي‌رسد سر بودن يا نبودن بخش مستند در جشنواره فيلم فجر ترديد وجود دارد. وي افزود: فيلم‌هاي مستند در اين جشنواره نه ديده مي‌شوند،‌ نه کسي درباره آن حرفي مي‌زنند بنابراين نه بخش مستند مي‌تواند کمکي به جشنواره کند و نه جشنواره مي‌تواند کمکي براي بخش مستندسازي باشد. اين مستندساز با تأکيد بر اين که حضور فيلم‌هاي مستند در جشنواره فيلم فجر به نوعي تحقير شدن مستندسازان است ادامه داد: به نظر من اگر بخش مستند را از روي دوش جشنواره فيلم فجر بردارند،‌ خدمت بزرگي به مستندسازان کرده‌اند. فارسي تصريح کرد: به اعتقاد من بخش مستند نبايد در جشنواره فيلم فجر حضور داشته باشد مگر آن که حرمت آن را نگاه دارند و به اين بخش هم همچون فيلم‌هاي سينمايي پرداخته شود. او در بخش ديگري از سخنانش از عدم شناخت مديران فرهنگي کشور نسبت به فيلم مستند و اهميت آن گلايه کرد و گفت: مديران فرهنگي ما نه فيلم مستند را مي‌شناسند و نه از تأثير و کارکرد آن آگاهي دارند،‌ اين در حالي است که سينما بسيار جذابتر است براي آن‌ها و مي توانند با عوامل آن عکس يادگاري و امضا بگيرند. وي با بيان اين که مستندسازي، دنياي بسيار معصوم و مظلومي دارد درباره اهميت مستندسازي در تاريخ ايران گفت: فيلم‌هاي مستند برادري خود را بعد از انقلاب اسلامي ثابت کرده‌اند همان طور که از دوران جنگ تحميلي، مستندهاي روايت فتح باقي مانده است که واسطه و مديوم رزمندگان در ميدان جنگ با مردم شهرهاي کشور بودند و اين تنها نمونه‌اي از اين اهميت و تأثيرگذاري است اما متأسفانه ما هنوز فيلم مستند را در کشورمان درست نشناخته‌ايم و بلد نيستيم که چگونه از آن استفاده کنيم. فارسي در پاسخ به اين سؤال که شايد ضعف مستندسازي در ايران يکي از دلايل بي‌توجهي به اين بخش باشد توضيح داد: بله ممکن است اما چرا با وجود داشتن هزاران مرکز فيلم‌سازي و مراکز آموزشي ديگر،‌ در بخش مستندسازي آموزش داده نمي‌شود. وي افزود: ما هنوز يک مدرسه براي مستندسازي نداريم و همه مستندسازان کنوني نيز مستندسازي را سکويي براي رسيدن به سينماي داستاني مي‌دانند که البته حق هم دارند چرا که مستندسازي نيازهاي مادي و معنوي آن‌ها را پاسخگو نيست و به اين ترتيب وقتي هيچ توجهي به اين بخش مهم و اثرگذار نمي‌شود،‌ واقعاً چه کسي متضرر خواهد شد؟