نماد آخرین خبر

«خروج» دوباره حاتمی‌کیا به نفع مردم

منبع
صبح نو
بروزرسانی
«خروج» دوباره حاتمی‌کیا به نفع مردم
صبح نو/ باز هم يک غافلگيري ديگر از ابراهيم حاتمي‌کيا. سازمان اوج اعلام کرد تازه‌ترين اثر ابراهيم حاتمي‌کيا به‌دليل شيوع ويروس کرونا و بنا بر مسووليت اجتماعي، قبل از اکران روي پرده سينما در سامانه‌هاي پخش فيلم اکران خواهد شد تا کمکي به ماندن مردم در خانه‌ها بکند. هر کسي به وسع خود تلاش مي‌‌کند تا در اين شرايطي که کرونا بر کشور حاکم شده است مسووليتش را ايفا کند. حالا عوامل و سازندگان فيلم سينمايي «خروج» هم يک شگفتي و خلاف عادت خلق ‌کردند. طبق اعلام سازمان فيلم سينمايي «خروج» تازه‌ترين اثر ابراهيم حاتمي‌کيا طي روزهاي آتي در بستر اينترنت به صورت آنلاين عرضه خواهد شد. با توجه به شيوع ويروس کرونا و حضور طولاني‌مدت مردم در خانه‌ها در چند ماه گذشته و آتي، سازمان هنري رسانه‌اي اوج تصميم بر نمايش آنلاين فيلم سينمايي «خروج» به کارگرداني ابراهيم حاتمي‌کيا گرفت. همچنين اين تصميم با موافقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و مراجع قانوني نمايش در کشور روبه‌رو شد. تازه‌ترين اثر ابراهيم حاتمي‌کيا از اوايل هفته آينده در سامانه‌هاي نمايش آنلاين قرار خواهد گرفت و مخاطبان مي‌توانند با خريد قانوني با خانواده به تماشاي اين فيلم سينمايي بنشينند. اين براي اولين‌بار است که يک فيلم سينمايي ابتدا پخش آنلاين مجازي و سپس اکران در سينماها را خواهد داشت. فيلم سينمايي «خروج» در سي‌و‌هشتمين جشنواره فيلم فجر به نمايش درآمد. «خروج» بيستمين فيلم ابراهيم حاتمي‌کيا در مقام کارگردان در سينماي ايران است. اين فيلم در سامانه‌هاي «فيليمو» و «نماوا» به نمايش گذاشته خواهد شد. تمهيدات اوج براي اکران خانگي خروج خروج بعد از حضور جنجالي در جشنواره فيلم فجر و بايکوت عجيب آن توسط جشنواره به خانه‌‌‌هاي مردم مي‌‌آيد تا مستقيم مورد قضاوت اصلي مخاطبانش قرار بگيرد؛ اما اينکه عرضه به چه شيوه‌‌اي انجام مي‌‌شود، سوالي است که محمد ذوقي، مشاور رسانه‌‌اي سريال به آن پاسخ گفته است. محمد ذوقي، مشاور رسانه‌اي فيلم سينمايي «خروج» به کارگرداني ابراهيم حاتمي‌کيا و مدير سابق روابط عمومي سازمان رسانه‌اي «اوج» در گفت‌وگو با مهر درباره عرضه اينترنتي اين فيلم پيش از اکران عمومي آن در سينماها گفت: هميشه در سازمان اوج سه مقوله برايمان مهم بوده است؛ اول فيلم خوب ساختن، دوم اينکه تلاش کنيم فيلم‌هايمان با تبليغات درست و موثر ديده شوند و سوم اينکه برگشت سرمايه از آثارمان داشته باشيم. مجموعه اوج در سال گذشته درآمد ۳۷ ميلياردي داشته و قرار است اين رقم در سال جديد افزايش هم پيدا کند. اين موضوع اين معني را مي‌‌دهد که ما براي برگشت سرمايه و وجه اقتصادي فرهنگ برنامه‌هاي مبسوطي داريم. با توجه به شرايطي که در حال حاضر در آن به سر مي‌بريم و به نظر مي‌رسد بحران کرونا و تاثيرات رواني- اجتماعي آن همچنان ادامه داشته باشد، تصميم‌مان بر اين بود که حرکت نو و جديدي را در کشور امتحان و تجربه کنيم به همين دليل براي رفاه حال مردم قرار شد ابتدا فيلم پخش آنلاين در بسترهاي «وي‌اودي» داشته باشد و بعد روي پرده سينما بيايد. حتما در اين فرايند به تبليغات، فروش و... فکر کرده‌ايم و طراحي‌هايي داريم؛ از همين رو در حال گفت‌وگو با صداوسيما براي پخش تيزرهاي اين فيلم در تلويزيون هستيم. مشاور رسانه‌اي فيلم «خروج» افزود: به نظرمان در مدل جديدي که طراحي کرده‌ايم يعني با پخش اينترنتي و بعد اکران سينمايي و سپس نمايش تلويزيوني، اين فيلم بيشتر ديده مي‌شود. ضمن اينکه به جهت برگشت سرمايه هم اتفاق مبارکي مي‌افتد. از همه اين‌ها مهم‌تر مردم فيلم را مي‌بينند و به احوال روحي مردم کمک مي‌شود اصلا مجموعه‌اي مثل اوج و فيلمساز بزرگي مثل آقاي حاتمي‌کيا هميشه تلاش‌شان اين بوده که براي مردم فيلم بسازند و بهتر ‌شدن حال آن‌ها در اولويت بوده، بنابراين مهم‌ترين پيام اين حرکت در اين ايام مواجهه با بحران کرونا همين است. ذوقي در پايان درباره احتمال قاچاق فيلم همزمان با اکران اينترنتي هم عنوان کرد: مردم ما حتماً بافرهنگ‌تر از اين حرف‌ها هستند، ضمن اينکه خود «وي‌اودي»‌ها تمهيداتي انديشيده‌اند براي اينکه اين اتفاق نيفتد. اتفاقي جديد در ايران؛ سابقه‌دار در جهان با اينکه اين مدل اکران در ايران براي اولين بار است اتفاق مي‌‌افتد اما در جهان سابقه دارد. شهاب اسفندياري، فعال فرهنگي درباره اين اقدام مي‌‌گويد: اتفاق مهمي است؛ اولين توليد بزرگ و داراي پروانه نمايش که پس از يک اکران محدود (در جشنواره فجر) مستقيم در اينترنت عرضه مي‌‌شود. «اوج» کاري را انجام داده که «نتفليکس» سال‌ها قبل شروع کرد و به تغيير مناسبات پخش و اکران در آمريکا انجاميد. در ابتدا بحث‌‌انگيز بود ولي کم کم جا افتاد. تا قبل از اين فيلم‌‌ها فقط در صورتي براي اکران در سالن‌هاي زنجيره‌‌اي بزرگ سينما در آمريکا پذيرفته مي‌‌شد که حداقل 90 روز بين اکران و عرضه DVD/ اينترنتي فيلم فاصله باشد. نتفليکس اين مقررات را بر هم زد و پس از اکران محدود، فيلم‌هايش را براي ده‌ها ميليون مشترک اينترنتي عرضه کرد. در حالي که فيلمسازاني مانند اسپيلبرگ عليه تضعيف اکران سينمايي توسط نتفليکس موضع‌گيري ‌کردند، فيلمسازان صاحب‌نامي مانند برادران کوئن، آلفوسو کوارن و مارتين اسکورسيزي با نتفليکس همکاري ‌کردند. حتي فيلم «روما» محصول نتفليکس چهار جايزه اسکار برنده شد. البته نتفليکس براي جلب رضايت اين کارگردان‌ها، فيلم‌هايشان را براي چند هفته در سالن‌‌‌هاي کوچک‌تر يا سالن‌‌‌هاي اجاره‌‌اي اختصاصي اکران مي‌‌کرد اما درآمد اصلي در عرضه اينترنتيِ همزمانِ جهاني بود. ديگر بين اکران آمريکا و اکران در ساير نقاط جهان فاصله‌‌اي و واسطه‌‌اي نبود. هرچند اين تصميم متأثر از شرايط کرونايي فعلي است، بايد ديد آيا عرضه مستقيم اينترنتي فيلم‌‌‌هاي سينمايي مناسبات اقتصادي سينماي ايران را هم تحت تأثير قرار مي‌‌دهد يا خير؛ اما شکي نيست که شرکت‌‌‌هاي عرضه اينترنتي فيلم و سريال بسيار خوشحال خواهند شد.
خروج داستان گروهي از کشاورزان روستايي را روايت مي‌کند که شرکت سهامي آب، هنگام تخليه سد آب شور به اشتباه آب را روانه زمين‌هاي کشاورزي آنها مي‌کند و باعث خرابي تمامي محصولات آنها مي‌شود. آنها پس از آنکه از طريق مسوولان سد، دهيار، بخشدار و امام جمعه موفق به حل مشکل‌شان نمي‌شوند، تصميم مي‌گيرند که نزد رييس‌جمهوري بروند و مشکل‌شان را با او در ميان بگذارند. اين گروه با تراکتور از روستاي خود به سمت تهران عازم مي‌شوند و طولي نمي‌کشد که خبر سفر آنها در تمام رسانه‌ها پخش شده و اين موضوع باعث ايجاد محبوبيت و مشکلاتي براي آنها مي‌شود. خروج علاوه بر داستان ملتهبش، يک بازگشت شکوهمند به سينما براي فرامرز قريبيان بود که حواشي و جنجال‌‌ها باعث شد اين بازيگر اعلام کند خروج آخرين حضورش بر پرده سينما بوده است. اين فيلم در جشنواره فيلم فجر با بي‌مهري کامل مواجه شد و ابراهيم حاتمي‌کيا در واکنش به خروج زودهنگام آن از آراي مردمي در ميانه جشنواره آن را مهندسي آرا خواند. اين فيلم در نهايت در پنج رشته فني نامزد سيمرغ شد و در دو رشته چهره‌پردازي و جلوه‌هاي ويژه بصري سيمرغ را دريافت کرد.
#باهم_شکستش_مي‌دهيم ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره