شرایط اکران فیلم «فرزند صبح» بعد از 16 سال
ايسنا/ تهيهکننده فيلم سينمايي «فرزند صبح» ميگويد: در حال حاضر سه نسخه متفاوت از اين فيلم وجود دارد که شايد آنها را براي مقايسه و به عنوان تجربهاي سنگين و زرين در سينماي ايران به نمايش بگذاريم.
«فرزند صبح» به نويسندگي و کارگرداني بهروز افخمي که تقريبا تنها فيلمي است که در اين سالها به طور خاص با محوريت شخصيت امام خميني (ره) در سينما ساخته شده، سال ۸۳ کليد خورد و با وجود همه حاشيههايي که در اين سالها بويژه در همان دهه ۸۰ و پس از اولين نمايش در جشنواره فجر سال ۱۳۸۹ داشت، بعد از گذشت ۱۶ سال هنوز اکران نشده و دستاندرکارانش همچنان منتظرند شرايط براي اکران آن مهيا شود.
آنچه از اين فيلم چند سال قبل در جشنواره فجر نمايش داده شد مورد انتقاد بهروز افخمي قرار گرفت تا جايي که دخالت در ساخت يا نظارت آن را تکذيب کرد ولي حالا شرايط تغيير کرده است.
محمدرضا شرفالدين درباره آخرين وضعيت اکران اين فيلم بيان کرد: «فرزند صبح» در زماني ساخته شد که مناسبات اکران نوين به صورت آنلاين وجود نداشت. از آنجا که ما خيلي حرفهاي و قاطع به اکران فيلم روي پرده فکر ميکرديم و نيز با توجه به اينکه «فرزند صبح» تنها يا اولين فيلم سوپر ۳۵ گرفته شده با نگاتيو است، اين ايجاب وجود داشت که فيلم حتما روي پرده ديده شود، اما با توجه به فاصلهگذاري اجتماعي و شيوع کرونا که سالنها شرايط مساعدي براي نمايش فيلم ندارند، برنامه اکران ما هم تحت تاثير قرار گرفته و در اولين فرصت فيلم را اکران خواهيم کرد.
او افزود: قرار بود نسخه نهايي «فرزند صبح» در جشنواره جهاني فيلم فجر نمايش داده شود، اما متاسفانه جشنواره لغو شد. با اين حال هنوز به اکران در سينما اميدواريم ولي ا اگر شرايط مهيا نشود، مانند ساير توليدات سينمايي سراغ مکانيزم نمايشهاي جديد خواهيم رفت.
وي در پاسخ به اينکه آيا با شرايط محدودي که با بازگشايي سينماها در نظر گرفته ميشود و اينکه مشخص نيست استقبال مردم چطور خواهد بود، باز هم اکران سينمايي را ترجيح ميدهد؟ گفت: خير قاعدتاً آن وقت به طرف نمايشهاي نوين خواهيم رفت.
شرفالدين درباره تفاوت نسخه جديد اين فيلم با آنچه در گذشته يک بار نمايش داده شد، بيان کرد: دو نسخه تفاوت زيادي با هم دارند و اين بالاخره نسخه کارگردان فيلم است. من همانطور که بارها گفتم، در آن زمان بين اخلاق حرفهاي و اخلاق حقوقي، مجبور بودم اخلاق حقوقي را رعايت کنم چون به عنوان تهيهکننده براي تحويل فيلم با موسسه تنظيم و نشر آثار امام (ره) قرارداد داشتم و بايد به آن متعهد ميبودم. آن زمان فيلمبرداري فيلم تمام شده و زمان قرارداد هم به پايان رسيده بود، بايد آن را به عنوان تهيه کننده تحويل ميدادم و تنها چيزي را هم که در دست داشتم بر اساس سيناپس اديت کردم. من مجبور بودم اين کار را انجام دهم که البته جشنواره فجر و خود موسسه هم آن را پذيرفتند. وقتي يک جشنواره فيلمي را ميپذيرد نشان دهنده کامل بودن آن است.
او ادامه داد: بنابراين معتقدم در آن مقطع به عنوان تهيهکننده وظيفه خود را انجام دادم، گرچه اشکالاتي هم وجود داشت و مواردي بود که مطابق با نظر کارگردان نبود تا اينکه بالاخره آقاي افخمي خودشان پاي کار آمدند و الان هم اين نسخهي آماده شده کاملا مورد تاييد ايشان است.
وي در پاسخ به اينکه آيا اين نسخه مورد تاييد خود او هم هست؟ گفت: ما تکليفمان را انجام داديم. بايد اين فيلم را ميساختيم و در يک چارچوب و نظارتي حرفهاي، قانوني و حقوقي کار را تمام ميکرديم. من در مقام تهيهکننده اين کار را به خوبي انجام دادم.
شرفالدين در پاسخ به اينکه اگر شرايط فعلي مثلاً تا يک ماه ديگر هم ادامه داشته باشد آيا ممکن است سراغ اکران آنلاين بروند؟ گفت: اين بحثي است که بايد سرمايهگذار (موسسه تنظيم و نشر آثار امام (ره)) فيلم بهخاطر سرمايهاي که هزينه کرده و مالکيت مادي فيلم را بر عهده دارد نيز دربارهاش تصميم بگيرد. خود من نظرم بر اين است که باز هم منتظر باشيم، چون اکران آنلاين چيزي نيست که آن را از دست بدهيم و هميشه وجود دارد ولي اگر در سينماها با همان فاصله گذاري و کمي و کاستيهايش فرصتي فراهم شود قطعاً درآمد و آوردهاي خواهيم داشت.
وي اظهار کرد: ما در حال حاضر سه نسخه از اين فيلم داريم که شايد يک زمان براي مقايسه، هر سه را اکران کنيم، آن هم به عنوان تجربهاي ذرين و سنگين، البته سنگين که ميگويم نه فقط بخاطر هزينههاي مالي، بلکه براي تجربهاي که سينماي ايران در اين باره کسب کرده و ميتواند فرصتي باشد تا آنها را به صورت آنلاين اکران کنيم. اين نسخهها شامل يک نسخه تدوين شده توسط مرحوم سيفالله داد است، يک نسخه همان است که به نوعي نسخه تدوين شده توسط تهيه کننده براساس سيناپس بود و يک نسخه هم همين آخرين کاري است که خود کارگردان تدوين کرده و جامع الشرايط است و مورد تاييد سرمايهگذاران و من به عنوان تهيهکننده قرار دارد.
شرفالدين افزود: انصافا فکر ميکنم نسخهاي که آقاي افخمي تهيه کرده نسخه خوبي است. بايد توجه کنيم آقاي افخمي يک فيلمساز مولف است البته نه به آن معنايي که در ايران براي برخيها متاسفانه باب شده است. به نظرم ايشان بيشتر از آنکه فيلم بسازد، سينما ميسازد و سبکي هم براي خودش دارد. آقاي افخمي الان به بلوغ فيلمسازي خود رسيده و به نوعي بعد از فيلم «گاوخوني» سبکي را ارائه داده که مختص خودش است، مثل خيلي از فيلمسازهاي بزرگ دنيا يا حتي فيلمسازهاي ملي خودمان که اگر سکانسي از فيلم آنها را ببينيد و از فيلمسازياش شناخت داشته باشيد متوجه ميشويد که سازنده فيلم کيست، مثل عباس کيارستمي، اصغر فرهادي يا رسول ملاقليپور و اين ويژگياي است که بعد از به بلوغ رسيدن يک کارگردان اتفاق ميافتد. البته درباره آقاي افخمي فيلمي به اسم «روباه» هم هست که با ساختار هاي فني و استعدادهاي ذاتي ايشان ارتباطي ندارد و بيشتر يک پروپاگاندا است، اما بعد از «گاوخوني» سبکي براي خود انتخاب کرده که متفاوت است.
فيلم «فرزند صبح» با بازي عبدالرضا اکبري در نقش امام خميني در ميانسالي، محمدرضا شريفينيا در نقش سيداحمد خميني و هديه تهراني در نقش دايه امام خميني (ره) ساخته شده و محمدعلي کشاورز، آتيلا پسياني، اليکا عبدالرزاقي و فرهاد قائميان هم از ديگر بازيگران هستند.