محمدرضا شرفالدین: اختلافی با افخمی برسر «فرزند صبح» ندارم
مهر/ محمدرضا شرفالدين تهيهکننده سينما عنوان کرد که همچنان خودش را تهيهکننده بخش توليد فيلم سينمايي «فرزند صبح» ميداند و هيچ اختلافي با بهروز افخمي کارگردان اين اثر ندارد. محمدرضا شرفالدين تهيهکننده سينما که به تازگي براي فيلم سينمايي «بازي دراز» به کارگرداني ياسمن نصرتي پروانه ساخت دريافت کرده است، درباره اين فيلم بيان کرد: ما اميدواريم بتوانيم اين فيلم را اواسط تابستان فيلمبرداري کنيم ولي هنوز اقدامي براي جذب بازيگر نکردهايم. با توجه به اينکه قرار است «بازي دراز» در کرمانشاه فيلمبرداري شود در نظر داريم از افراد محلي بيشتر استفاده کنيم و بازيگراني داشته باشيم که به زبان کردي مسلط باشند. وي افزود: قصه «بازي دراز» مرتبط با منطقه کرمانشاه و درباره اتفاقات اول جنگ است. ضمن اينکه در نظر داريم فيلم را براي جشنواره «مقاومت» آماده کنيم. درباره اکرانش هم بايد بگويم که فعلاً نمايش آنلاين يکي از گزينههاي جدي براي همه فيلمهاست، سينما به اين صورت پيش ميرود و کاري نميشود کرد بنابراين احتمالش خيلي زياد است که «بازي دراز» را در بستر وياوديها به نمايش بگذاريم. شرفالدين در بخش ديگري از صحبتهايش درباره سرانجام پروژه پرحاشيه «فرزند صبح» به کارگرداني بهروز افخمي بيان کرد: من تمام حقوق فيلم را براي ادامه کار واگذار کردهآم چون بعد از مدت زيادي که گذشت، ديگر نميتوانستم کار کنم و واقعاً خسته شده بودم. فيلم شرايط خاصي در توليد و اکران داشت و سرمايهگذار خودش بايد تکليف «فرزند صبح» را مشخص ميکرد. اين بود که اختيار چنين تصميماتي را به طور کلي به سرمايهگذار واگذار کردم. اين تهيهکننده ادامه داد: با اين وجود من تهيهکننده قسمت توليد «فرزند صبح» هستم. ممکن است تهيهکننده نمايش آن فرد ديگري باشد. نسخه اوليه تغيير کرد. من آن زمان به دليل شرايط حقوقي و قراردادي که داشتم مجبور بودم يک نسخه آماده کنم و تحويل جشنواره بدهم که البته در ادامه آقاي افخمي خودش دست به تدوين زد و نسخهاي ديگر تهيه کرد که من آن نسخه را هنوز نديدهام اما اطمينان دارم که نسخه بهتري است. وي افزود: من همان نسخهاي را قبول دارم که آقاي افخمي تدارک ديده است، چون اين جزو حقوق لاينفک کارگردان است که نسخه نمايش فيلم را خودش قبول داشته باشد. اين براي من هم پسنديدهتر است که نسخهاي به نمايش دربيايد که امضاي کارگردان رويش باشد. در آن زمان با توجه به اينکه بهروز افخمي در ايران نبود ما در آن شرايط خاص مجبور بوديم که به وظيفه حقوقي خودمان عمل کنيم. من قراردادي داشتم و بايد فيلم را تحويل ميدادم. کارگردان که نبايد تحويل ميداد، بالاخره کارگردان متعهد به تهيهکننده است نه سرمايهگذار و اين تهيهکننده است که متعهد به سرمايهگذار است از همين رو من طبق قراردادم بايد نسخهاي از فيلم را در فرصت مشخصي تحويل ميدادم که آن فرصت تمام شده بود اما فيلم آماده نبود. من بر اساس آن سيناپسي که در دست داشتم فيلم را تدوين کردم و سليقه شخصي خودم را اعمال نکردم. تاکيد ميکنم که در حال حاضر نسخه آقاي افخمي حرفهاي و طبق روال سينما به نتيجه رسيده است. من هم اختلافي با آقاي افخمي ندارم. شرفالدين در پايان اظهار کرد: امام آمد که به ما ياد بدهد تنها خودمان را نبينيم و نفسمان را کنار بگذاريم، از همين رو من به دنبال اسم خودم در تيتراژ نيستم. حتي اگر اسمم پاي فيلم نباشد يک کلمه هم اعتراض نميکنم. بالاخره من تعهدي داشتم که آن را در حد توانم انجام دادم و حالا فرقي نميکند اسمم در ميان عوامل باشد يا نباشد.