خبرآنلاين/ از امين حيايي و شقايق دهقان تا نويد محمدزاده بسياري از بازيگران ايراني در عرصه تبليغات فعال شدهاند. اين پديده البته منحصر به بازيگران ايراني نيست.
بازيگران سينما به دليل ماهيت کارشان از مشهورترين چهرههاي هر جامعه هستند و ميتوانند از اين شهرت براي کسب درآمدهاي کلان از طريق تبليغات استفاده کنند. اين تبليغات گاهي در حد يک عکس تبليغاتي است و گاهي به شکل فيلمي کوتاه با سناريويي معمولا پيش پا افتاده. اين تبليغات در کنار سود فراوان مالي، زيانهايي هم براي شهرت بازيگر در پي دارد. از مرحوم جمشيد مشايخي بگير تا نويد محمدزاده، بازيگران پس از شرکت در اين دست آگهيها با انتقاداتي روبهرو ميشوند.
در هاليوود هم بازيگران بسياري از لئوناردو ديکاپريو تا برد پيت گاهي در آگهيهاي بازرگاني بازي کردهاند. نکته مشترک تقريبا تمام اين چهرهها، حضورشان در آگهيهاي بازرگاني پيش از به شهرت رسيدن است.
برد پيت و تبليغ چيپس
سال گذشته براي بازي در «روزي روزگاري در هاليوود» جايزه اسکار گرفت. برد پيت حالا يکي از مشهورترين چهرههاي دنياي سينما است. او سالها پيش از اين که به اين حد از شهرت و موفقيت برسد، پس از بازي در چند فيلم مثل «شماره ۲۱ جامپاستريت» در يک آگهيبازرگاني شرکت کرد. او در اين آگهي بازرگاني که مربوط به سال ۱۹۸۹ است، يک برند توليد چيپس را تبليغ کرده است.
پل راد و بازيهاي کامپيوتري
پل راد را در سالهاي اخير در جمع ابرقهرمانان دنياي مارول ديدهايم. او که در سري فيلمهاي «مرد مورچهاي» نقش اصلي را بازي ميکند، در پرفروشترين فيلم تاريخ سينما، «انتقامجويان: پايان بازي» هم جلوي دوربين رفته است. راد علاوه بر اين در سريال پرطرفدار «فرندز» نيز نقشي کليدي بازي ميکرد.
اين بازيگر هم در سال ۱۹۹۱ در آگهي دستگاه بازي سوپر نينتندو شرکت کرد. البته راد هم در آن دوران به شهرت نرسيده بود، و بهتر است اينطور بگوييم که هنوز بازيگر حرفهاي نشده بود. راد يک سال پس از اين آگهي در سريال تلويزيوني «خواهران» جلوي دوربين رفت و نخستين فيلم سينمايياش سال ۱۹۹۵ اکران شد.
ستاره ارباب حلقهها و سبزيجات پنيري
اليجا وود ستاره سري فيلمهاي «ارباب حلقهها» هم مثل پل راد در آغاز دهه ۹۰، بازيگر آگهيهاي تبليغاتي شد. او همان سال در فيلم «آوالون» به کارگرداني بري لوينسون بازيگري در سينما را هم آغاز کرد.
وود وقتي که فقط ۹ سال داشت، با تبليغ پنير به همسن و سالهاي خودش پيشنهاد ميکرد که سبزيجات را با پنير ميل کنند.
کيانو ريوز و نوشابه
ستاره فيلمهاي اکشن موفقي چون «ماتريکس»، «سرعت» و «جان ويک» يکي از نخستين تجربههاي بازيگرياش را در آگهي نوشابه به دست آورد. او سال ۱۹۸۵ پيش از آن که پا به دنياي بازيگران حرفهاي سينما بگذارد در اين تبليغ جلوي دوربين رفت.
ريوز در همان سال فيلم کوتاهي هم بازي کرد، اما نخستين فيلم سينمايي بلندش با عنوان «يانگبلاد» يک سال بعد روي پرده سينما رفت.
کريستن استوارت و تبليغ پورشه در کودکي
کريستن استوارت با فيلمهاي «گرگ و ميش» و بازي کنار رابرت پتينسون به شهرت رسيد. او کنار در فيلم «اردوگاه اشعه ايکس» کنار پيمان معادي هم بازي کرده است. استوارت سالها پيش از آنکه مجاز به رانندگي شود، براي پورشه ماشين تبليغ ميکرد.
البته او در اين آگهيهاي بازرگاني نقش دختري را بازي ميکند که از سواري نرم ماشين پدرش لذت ميبرد.
لئوناردو ديکاپرو و آدامس بادکنکي
تقريبا کسي نيست که در دنيا با نام و چهره لئوناردو ديکاپريو آشنا نباشد، بازيگر برنده اسکار فيلمهاي رنگارنگي مثل «تايتانيک»، «دار و دسته نيويورکيها»، «اينسپشن/ تلقين»، «شاترآيلند»، «از گور بازگشته» و اين اواخر «روزي روزگاري در هاليوود».
او از آن دست هنرمنداني است که از کودکي وارد عالم بازيگري شد. ديکاپريو در همان دوران در آگهيهاي بازرگاني هم شرکت و آدامس بادکنکي تبليغ کرده است.
تمام نمونههايي که تا اينجا ديديد، پيش از به شهرت رسيدن در آگهيهاي بازرگاني بازي کردهاند. البته بازيگران سرشناس هم در آگهيهاي بازرگاني جلوي دوربين رفتهاند. رابرت دنيرو بازيگر برنده اسکار شاهکارهايي مثل «پدرخوانده» يکي از آنها است.
رابرت دنيرو از «کيا» تا ترامپ
او در سالهاي گذشته در چندين تبليغ از جمله تبليغ براي کمپاني خودروسازي «کيا» جلوي دوربين رفته است. او گاهي هم نه براي پول که براي هدفي مهمتر شهرتش را به کار ميگيرد که نمونهاش را ميتوان در کمپين تبليغاتي «براي آيندهات راي بده» ديد. اين کمپين براي شکست دادن ترامپ در انتخابات پيشروي آمريکا طراحي شده است.
بازار