«خوب، بد، جلف 2» روایتی از کمدی سالم و بالغ سینما
ميزان/ فيلم سينمايي «خوب بد جلف:ارتش سري» از جمله آثار سينماي ايران بعد از بازگشايي سينماها است، فيلمي که سال گذشته به عنوان يکي از گزينههاي اکران نوروزي معرفي شد و در کمتر از يک هفته بعد از شيوع بيماري کرونا و تعطيلي سينما به کار خود پايان داد. ارتش سري» اما پس از اعلام بازگشايي سينماها بار ديگر وارد چرخه اکران شد، اين فيلم هرچند در ابتدا به دليل مشکلات تبليغات از اکران انصراف داد اما با ميانجي گري سازمان سينمايي و شوراي صنفي نمايش به ادامه اکران خود رضايت داد. اين فيلم نخستين بار در سي و هشتمين جشنواره فيلم فجر رونمايي شد و به عنوان يک فيلم کمدي توانست با نقد مثبت اکثريت اهالي رسانه روبرو شود، اين فيلم هر چند موفق به دريافت جايزه نشد اما با ارائه يک کمدي سالم مخاطبان را تا پايان با خود همراه کرد. نکته مثبت «خوب بد جلف: ارتش سري» بدون شک پرداخت درست کمدي در اثري است که تلاشي براي خنداندن مخاطب به هر شيوهاي نميکند، برخلاف بسياري از آثار کمدي هجو که با زن پوش شدن، حرکات موزون و موسيقي سعي در خنداندن مخاطبان دارند اما «ارتش سري» کاملا بر منطق روايت استوار است. هر چند پايان بندي اين فيلم شايد براي سينماي بدنه کمي غير قابل هضم باشد اما قاسمخاني به نوعي از سه گانه رجوع کرده که سالها در سينماي جهان رخ داده است، اين فيلم در پايان خود خبر از ساخت قسمت سوم از خوب بد جلف را مي دهد. زوج سينمايي «پژمان جمشيدي» و «سام درخشاني» نقطه مثبت ديگر اين فيلم است، زوجي که قاسمخاني از سريال «پژمان» شکل داد و توانست به يکي از پرفروشترين زوجهاي سينمايي بدل کند، هرچند اين زوج سينمايي در فيلم «تگزاس» هم تکرار شدند اما کيفيت اين دو فيلم در تفاوت بسياري بود. مهمترين نقطه مثبت اين فيلم در مقايسه با نسخه اول را بايد در پختگي قاسمخاني در کارگرداني دانست، وي نسبت به خوب بد جلف يک از تکنيکهاي بهتر و بيشتري در کارگرداني استفاده کرده و چيدمان بازيگرانش را هم با جذابيت بيشتري کنار يکديگر قرار داده است. فيلمنامه خوب بد جلف:ارتش سري هم نسبت به نسخه اول از انسجام بيشتري برخوردار است، هر چند قاسمخاني طي سالهاي گذشته با آثاري همچون «طبقه حساس» و «سن پطرزبورگ» تبحر خود در نوشتن فيلمنامههاي کمدي را به رخ کشيده است، آثاري که همواره ميتوان از آنها به عنوان کمدي سالم سينمايي ياد کرد. نکته قابل توجه در ارتش سري را بايد پايبند بودن سازنده اثر به کمدي بدون شوخيهاي رکيک و مستهجن دانست، اين فيلم تنها در موقعيت و ديالوگها به خلق کمدي ميپردازد، مشخصا قاسمخاني در اثر خود به دنبال خنداندن مخاطب به هر قيمتي نيست و همچون نسخه اول در خوب بد جلف ۲ نيز اين نکته را رعايت کرده است. از مهمترين اتفاقات نسخه دوم فيلم سينمايي «خوب بد جلف» ميتوان به نقش آفريني «حامد کميلي» به عنوان يکي از نقشهاي اصلي اثر اشاره کرد، حضور حامد کميلي در اين فيلم در حالي رقم ميخورد که «حميد فرخنژاد» بازيگر نسخه اول فيلم در پروژه حضور ندارد، کميلي پيش از اين نيز تجربيات موفقي در عرصه سينماي کمدي را از خود به ثبت رسانده است. از مهمترين اتفاقات نسخه دوم فيلم سينمايي «خوب بد جلف» ميتوان به نقش آفريني «حامد کميلي» به عنوان يکي از نقشهاي اصلي اثر اشاره کرد، حضور حامد کميلي در اين فيلم در حالي رقم ميخورد که «حميد فرخنژاد» بازيگر نسخه اول فيلم در پروژه حضور ندارد، کميلي پيش از اين نيز تجربيات موفقي در عرصه سينماي کمدي را از خود به ثبت رسانده است. حضور حامد کميلي و غيبت حميد فرخنژاد مهمترين تغيير نسخه اول و دوم خوب بد جلف است، کميلي در نسخه دوم اين فيلم بازي خوبي از خود به نمايش گذشته است، وي که پيشتر در عرصه کمدي فيلم موفق «دختر آدم پسر حوا» را در کارنامه داشته، در اين فيلم نيز بازي روان و قابل قبولي را از خود ارائه داده است.