نماد آخرین خبر

سریال «بوم و بانو»؛ روایتی عاشقانه در بستر تاریخ

منبع
فارس
بروزرسانی
سریال «بوم و بانو»؛ روایتی عاشقانه در بستر تاریخ

فارس/ سريال «بوم و بانو»به کارگرداني سعيد سلطاني بناست در ايام محرم روي آنتن برود، سريالي عاشقانه که قصه آن به تاريخ معاصر برمي گردد.

در کنار چند سريال ديگري که براي شب هاي محرم مخاطبان تلويزيوني در نظر گرفته شده است، بوم و بانو نيز جديدترين سريال کارگردان ستايش و پس از باران است. سريالي که درونمايه عاشقانه را در بستر تاريخ روايت مي کند. سعيد سلطاني کارگرداني اين سريال را به عهده دارد و آرمان زرين کوب نيز تهيه کننده اين سريال است. «بوم و بانو» بنا است در روزهاي ابتدايي ماه محرم هر شب از شبکه دو سيما در سي قسمت بروي آنتن رود.

** علاقه سلطاني به سريال هاي تاريخي

سعيد سلطاني در اين سالها ثابت کرده که علاقه خاصي به سريال هاي تاريخي دارد و فضاي تاريخي سريال هايش اين را به خوبي به مخاطبان ثابت کرده است. از بستر روايت گرفته تا صحنه و دکور و ميزانسن و نوع ارتباط ميان شخصيت هاي سريال، همه و همه شاهد اين موضوع است. هرچند او سريال هاي موفق غير تاريخي مثل ستايش، جواني، در جست و جوي آرامش و ... را در کارنامه خود داشته است اما آنچه بيشتر از سلطاني در خاطر مخاطبان باقي مانده است سريال هاي تاريخي او است.

** ميعاد در سپيده دم قصه اي انقلابي

سلطاني در اين سالها هم نويسندگي کرده، هم کارگرداني و بازيگري. اما ميعاد در سپيده دم عنوان يکي از سريال هايي است که در سال ۵۷ مي گذرد و بحبوهه انقلاب اسلامي ايران را نشان مي دهد. حامد مبارز مسلمان ايراني جهت انجام مأموريتي ويژه به ايران مي‌آيد و همزمان با او الياس يک مأمور مخفي اسرائيلي نيز وارد ايران مي‌شود و همين نقطه شروع داستاني با تم جنايي است. مجيد مظفري، محمود عزيزي، گوهر خيرانديش، شهره سلطاني در اين سريال بازي مي کردند.

** «خانه اي در تاريکي» و ماجراهاي «ماه تابان»

ماه تابان شخصيت اصلي سريال خانه‌اي در تاريکي است و ماجرا در سال ۱۳۰۷ و در يک ايل بختياري مي گذرد. او از سالها پيش در پي مفقود شدن پدر و مرگ مادرش نزد پدربزرگش که رئيس ايل بختياري است زندگي مي‌کند و ماه تابان در اين سريال به دنبال هويت اصلي خود مي گردد. لادن مستوفي، محمدعلي کشاورز، مجيد مظفري، محمود پاک نيت، ثريا قاسمي، فرهاد اصلاني.

** «پس از باران» و انتقامي کهنه

يکي از محبوب ترين سريال هايي که سعيد سلطاني ساخته است، پس از باران بود و به دليل سوژه اي که داشت مورد توجه مردم قرار گرفت. در اين سريال ارباب و رعيت در مقابل يکديگر قرار گرفته بودند و در فضايي که مربوط به دوره زندگي رضا شاه پهلوي است به نشان دادن برخي مشکلات مردم مي پرداخت. در اين سريال ماجراي اختيار کردن همسر دوم براي ارباب سوژه اصلي داستان بود و از طرفي انتقام جويي نيز از موضوع هاي اصلي اين سريال در نظر گرفته شده بود.

 

** «سال هاي برف و بنفشه» و ماجراي ارباب و رعيت

در اين سريال نيز ماننده پس از باران ماجراهاي بين ارباب و رعيت به تصوير کشيده شده است. شخصيت اصلي داستان مهندسي به نام علي است که بعد از سالها تحصيل به ايران آمده است و قصد آباد کردن زمين کشاورزي پدرش را دارد اما با ماجراي ارباب و رعيتي مواجه مي شود. علي در ادامه با گروه انقلابيون آشنا مي‌شود  و در قيام ۱۵ خرداد شرکت مي کند.

** مناسبتي ترين سريال محرم امسال

اما از اين سريال ها که بگذريم به بوم و بانو مي رسيم. مجموعه تلويزيوني «بوم و بانو» شايد يکي از مناسبتي ترين سريال هاي محرم امسال سيما باشد. سريالي که عليرغم درونمايه عاشقانه به ممنوعيت عزاداري در محرم و براي ابا عبدالله الحسين (ع) مي پردازد و بخش هايي از قصه اين سريال پيرامون چنين ماجرايي و همچنين کشف حجاب در آن دوره است.

** قصه هايي که زائيده تخيل نويسنده هستند

در اين سريال که در دوره پهلوي اول روايت مي‌شود و بزنگاهي از تلاقي عشق، سياست و مذهب است، قصه ها واقعي نيستند و شخصيت ها نيز مابه ازاي بيروني ندارند. در خلاصه داستان «بوم و بانو» آمده است: در ايامي که عشق رهروان محرم به مسلخ برده مي شود و شورشان به يغما مي رود، عشقي بي آلايش سر بر مي‌آورد که در دل طوفان بلاياي زمانه به ابتلا کشيده مي‌شود و در سايه تزوير و فريب بدخواهان تا مرز نابودي مي رود اما در واپسين لحظات چون سيمرغي از ميان خاکستر برمي خيزد.

** شباهت «بوم و بانو» به «شب دهم»

شايد از اين نظر بتوان اين سريال را با سريال شب دهم ساخته حسن فتحي قياس کرد که در بستر تاريخ دوره رضا شاه پهلوي روايت مي شد و در آنجا هم پايه اصلي داستان پيرامون عشقي بود که به محرم و تعزيه در زمان ممنوعيت عزاداري مي رسيد و تلاقي اين دو درامي جذاب را شکل داده بود. از اين جهت اين احتمال وجود دارد تا قصه بوم و بانو نيز عاشقانه اي در بستر تاريخ معاصر باشد.

** حضور نويسندگان خانم در قصه «بوم و بانو»

شايد بخشي از زنانه بودن داستان اين سريال به حضور دو نويسنده خانم اين سريال بر مي گردد. شعله شريعتي و اعظم بهروز که تا به حال سريال هاي متعددي را براي تلويزيون به نگارش درآورده اند، اين بار سريال تاريخي سلطاني را با فضايي زنانه روايت کردند.

** تغيير نام سريال در ميانه توليد

اين سريال از ابتدا بوم و بانو نام داشت اما در ميانه راه به ماهور تغيير نام داد. در هر حال ماهور نام شخصيت اصلي داستان است که ديبا زاهدي نقش او را ايفا مي کند.

** تصويربرداري در شهرک غزالي

از آنجايي که اين سريال فضاي تاريخي را به تصوير مي کشد بخش اعظمي از آن را در شهرک سينمايي مقابل دوربين برده اند.

** توقف در ميانه توليد

اين سريال هم جزو سريال هايي بود که در ميانه توليد چندين بار با توقف مواجه شد و هر بار دليل اين توقف تصويربرداري مشکلات مالي عنوان شده بود.

** آيا ادامه «بوم و بانو» توليد مي شود؟

 با اينکه اغلب سريال هاي تاريخي پتانسيل ادامه دار شدن را دارند اما درباره بوم و بانو هنوز تصميم گيري مشخصي نشده است که اين سريال ادامه خواهد داشت يا نه؟

** معرفي شخصيت هاي سريال

مهدي احمدي، مسعود رايگان، بهنام تشکر، ديبا زاهدي، شادي کرم رودي، فريبا متخصص و ساغر قناعت در اين سريال به ايفاي نقش مي‌پردازند.

مسعود رايگان در اين سريال ايفاگر نقش تيمسار افشار و بهنام تشکر نيز نقش سرهنگ سپنتا را بر عهده دارد. همچنين فريبا متخصص نيز در اين پروژه نقش ماهرخ همسر تيمسار افشار را بر عهده دارد و ديبا زاهدي و ساغر قناعت نيز از نقش هاي اصلي اين سريال هستند.

** گروهي با دو کارگردان

به دليل توقف در تصويربرداري اين سريال و پخش در محرم در روزهاي کرونايي گروه توليد چند ماه از پخش عقب بودند و به همين دليل بخشي از اين کار با دو کارگردان مقابل دوربين رفت.

 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar