کارگردان «پرو»: فیلم بنجل نمیسازیم
مهر/ بهزاد نعلبندي کارگردان فيلم بلند «پرو» با انتقاد از رقمهاي پيشنهادي برخي از پلتفرمها براي عرضه اينترنتي فيلمهاي «هنروتجربه» تأکيد کرد، فيلمهاي ما اجناس بنجل نيستند!
بهزاد نعلبندي کارگردان فيلم بلند «پرو» که اين روزها در گروه سينمايي «هنر و تجربه» در حال اکران است درباره اين فيلم گفت: «پرو» ۲۶ بهمن ماه به نمايش درآمد يعني يک هفته قبل از تعطيلي سينماها، در آن زمان هيچ پيشگويي نميتوانست پيشبيني کند که قرار است کرونا با زندگي ما چنين کند! با وجود اين با بازگشايي سينماها ما اکران را ادامه داديم. قطعاً هيچکس از اين شرايط راضي نيست ولي کار ديگري از دست ما برنميآيد چون ما اکران را آغاز کرده بوديم، اين فرصت بعد از چند سال نصيب ما شده بود و دوست نداشتيم از دستش بدهيم.
وي افزود: ما در شرايطي هستيم که نميشود خرده گرفت که چرا مردم به سينما نميآيند. بايد اين را در نظر گرفت که رسانههاي ملي ما مدام به مردم ميگويند که از خانه بيرون نياييد. در چنين شرايطي فيلم ما روي پرده است و ما از مردم ميخواهيم که به سينما بيايند، بنابراين در يک وضعيت سخت گرفتار هستيم. با اين وجود ما باز هم مخاطب داريم. شرايط سخت سينماي «هنر و تجربه» هميشه وجود داشته و کرونا بر سختي آن افزوده است اما من از اين موضوع راضي هستم که مخاطبان انگشت شمار ما وقتي به سينما ميآيند، راضي خارج ميشوند و از ديدن فيلم لذت ميبرند به طوري که بالاي نود درصد تماشاگران و منتقدان، فيلمسازان و… از فيلم راضي هستند و اين امر براي من جاي خوشحالي دارد.
نعلبندي با اشاره به مبالغ پيشنهادي سرويسهاي درخواستي براي نمايش آنلاين آثار «هنر و تجربه» بيان کرد: سرويسهاي درخواستي براي نمايش فيلمهاي ما مبالغ بسيار بسيار بسيار کمي پيشنهاد ميدهند. شرايط براي فيلمهاي «هنروتجربه» براي اکران آنلاين بسيار سختتر است. در آن دوراني هم که سينما تعطيل بود ما براي نمايش اينترنتي «پرو» تلاش کرديم ولي متأسفانه نتوانستيم به اين موضوع دسترسي پيدا کنيم ولي باز هم تلاش ميکنيم که «پرو» هم جزو فيلمهايي باشد که به صورت اينترنتي به نمايش درميآيند تا بتوانيم مخاطبان بيشتري جذب کنيم.
پيشنهاد ما به «هنر و تجربه» اين بود که اين مؤسسه خودش يک پکيج و پلتفرمي ايجاد کند که مردم بدانند براي تماشاي آثار «هنر و تجربه» ميتوانند به آن رجوع کنند و با آثار اين گروه به عنوان يک بسته رو به رو شوند. اگر اين اتفاق بيفتد به نفع تمام فيلمهاي «هنر و تجربه» است وي افزود: پيشنهاد ما به «هنر و تجربه» اين بود که اين مؤسسه خودش يک پکيج و پلتفرمي ايجاد کند که مردم بدانند براي تماشاي آثار «هنر و تجربه» ميتوانند به آن رجوع کنند و با آثار اين گروه به عنوان يک بسته رو به رو شوند. اگر اين اتفاق بيفتد به نفع تمام فيلمهاي «هنر و تجربه» است چون اين روزها توسط پلتفرمهاي ديگر برچسب «هنر و تجربه» به فيلمها ميخورد و برخي فکر ميکنند ما در رده ديگري فيلم ميسازيم اين در حالي است که ما هم داستانگو هستيم، ما هم سعي ميکنيم تمام قواعد سينما را رعايت کنيم و ميتوانم بگويم خيلي از فيلمهاي «هنر و تجربه» از نظر کيفي خيلي بهتر از آثار سينماي بدنه است. ما دنبال استار و کليشهها نميرويم، ميخواهيم زبان سينما را ارتقا بدهيم و تلاش ميکنيم فيلمهاي بامحتواتري را توليد کنيم اما چنين برچسبي به فيلمها ميخورد انگار که ما سينماي غيرجدي را دنبال ميکنيم در صورتي که به نظرم سينماي «هنر و تجربه» بسيار جديتر است.
مبلغ شرمآور پيشنهادي از طرف يک پلتفرم!
اين کارگردان اظهار کرد: من شرم ميکنم که بگويم يکي از اين پلتفرمهاي بسيار بزرگ و سودبرده از جريان سينما، براي نمايش فيلم ما چقدر پيشنهاد داده است در حالي که اين پلتفرمها مديون سينما هستند. اين سرويسهاي درخواستي توليدات سينماگران را به نمايش ميگذارند و از اين شرايط کمال استفاده را هم ميبرند ولي در حالي که بايد به فکر فرهنگ و آينده اين کشور باشند به توليدات کم محتوا رو ميآورند که صرفاً براي خالي کردن جيب تماشاگر ساخته شدهاند. اين فيلمها تنها بازيگران چهره و موضوعات کليشهاي دارند.
وي افزود: اين سرويسها با سينماي «هنر و تجربه» به گونهاي رفتار ميکنند که انگار ما يک کالاي بنجل توليد کرده و ميخواهيم به آنها عرضه کنيم. اصلاً اولين سوالشان در برخورد با ما اين است که آيا در فيلممان بازيگر چهره داريم يا نه؟ شرايط براي ما سخت است ولي ما هم پوست کلفتتر از اين حرفها هستيم که بخواهيم جا خالي کنيم بلکه با انرژي بيشتري پيش ميرويم. از همين رو از تکتک تماشاگراني که قصد دارند به سينما بروند ميخواهم که فيلمهاي مهم «هنروتجربه» را ببينند چون در حال حاضر فيلمهاي بسيار خوبي روي پرده است. براي مثال فيلم «يلدا» يکي از مهمترين جوايز تاريخ سينماي ايران را به دست آورده است ولي ما به راحتي از کنارش رد ميشويم. من تنها براي فيلم خودم حرف نميزنم بلکه از جريان سينماي جدي و مستقل دفاع و تماشاگران را به تماشاي اين فيلمها دعوت ميکنم. اگر ميخواهيم سينماي جدي ايران رو به جلو حرکت کند بايد از سينماي «هنر و تجربه» حمايت کنيم و اين حمايت بايد دائمي باشد.
سينما امنتر از جاهاي ديگر است
وي در بخش ديگر از صحبتهايش بيان کرد: ما در حال حاضر در شرايطي هستيم که تلويزيون تبليغاتي براي فيلمهاي سينمايي نميکند چون همه دغدغهاش اين است که مردم از خانههايشان خارج نشوند. روي صحبت من فقط با کساني است که تصميم دارند به سينما بروند. در حال حاضر سينما امن تر از جاهاي ديگر است چون هر روز ضدعفوني ميشود، نصف ظرفيت سينما پر ميشود و همه بايد ماسک زده به سينما بيايند. البته باز هم تماشاگران خودشان تصميم ميگيرند که به سينما بيايند من حتي به دوستاني که از من درباره فيلم ميپرسند ميگويم که آيا مايل هستيد که به سينما بيايد؟ اين شرايط براي همه فيلمها در کل جهان اتفاق افتاده است. با اين وجود يک برنامه تلويزيوني درباره فيلم ما گزارش گرفت که از شبکه آيفيلم پخش شد که جاي تشکر دارد.
نعلبندي با اشاره به داستان «پرو» گفت: اين فيلم يک روز از زندگي سه شخصيت را روايت ميکند که در تهران زندگي ميکنند و هر سه نفر براي خريد لباس براي يک مراسم عروسي از خانه خارج ميشوند. آنها بدون اينکه متوجه باشند و هم ديگر را بشناسند بر زندگي همديگر تأثير ميگذارند و وقتي شب به خانه باز ميگردند ديگر آن آدمهايي نيستند که صبح از خانه خارج شدند؛ اين تأثيري است که بدون اينکه متوجهش باشيم روي يکديگر ميگذاريم و هر روز اين اتفاق براي ما تکرار ميشود بنابراين ما اين موضوع را به صورت سينمايي بيان کرديم.
وي در پايان گفت: اميد داريم که سينماي ايران بر فراز قلههاي موفقيت در جهان باشد. ما وامدار و وارث سينماي نجيب ايران هستيم اين فيلمهايي که در سينماي بدنه توليد ميشود سينماي ملي ما نيست يادمان نرود که اين سينما با چه بزرگاني شکل گرفت.