نماد آخرین خبر

درباره جایزه روح الله زمانی برای بهترین بازیگر جوان جشنواره ونیز چه می دانید؟

منبع
جام جم
بروزرسانی
درباره جایزه روح الله زمانی برای بهترین بازیگر جوان جشنواره ونیز چه می دانید؟

جام جم/ درباره جايزه مارچلو ماستروياني که روح الله زماني آن را دريافت کرد.
مارچلو ماستروياني يک تنه، شمايل روزنامه نگار و کارگردان را در سينما ارتقا داد و دست نيافتني کرد؛ آن چهره فتوژنيک و جذاب در «زندگي شيرين»، مارچلو، روزنامه نگار نشريات شايعه پرداز بود که در محافل مجلل در پي عشق و خوشبختي مي رود و در «هشت ونيم» گوئيدو آنسلمي کارگردان سينماست که خاطرات کودکي و گذشته خود را به ياد مي آورد.

بخت با ما يار بود که فدريکو فليني، کارگردان برجسته و جهاني سينماي ايتاليا، سر راه ماستروياني قرار گرفت و چنين نقش هاي درخشاني را به او سپرد و با اين انتخاب درست به مانايي آنها مهر تاييد زد.ماستروياني بعدها باز هم با فليني در فيلم هاي «شهر زنان»، «جينجر و فرد» و «ماه» همکاري کرد. اما او تنها ستاره مرد فيلم هاي فليني نبود و در برخي ديگر از فيلم هاي کارگردان هاي شاخص سينماي ايتاليا همچون ميکل آنجلو آنتونيوني مثل «شب» هم درخشيد. اگر تنها بخواهيم يک شمايل و ستاره براي فيلم هاي سينماي هنري و مدرن و روشنفکرانه اروپا و به ويژه ايتاليا در دهه هاي ۶۰ و ۷۰ نام ببريم، بي ترديد بايد به مارچلو ماستروياني اشاره کنيم. او ضمن اين که ويژگي هاي ستارگي سينماي خاص تر و هنري تر را داشت و جذابيت هاي جمالي و تشديد وجوه قهرمانانه اش که قد يک متر و ۷۶ سانتي متري او را در فيلم ها بلندتر نشان مي دادند، در انواع ديگر نقش ها نيز مستعد بود و خودي نشان مي داد. به ويژه در نقش هاي کمدي که يکي از شاخص ترين آنها «طلاق به سبک ايتاليايي» ساخته پيترو جرمي است.

ماستروياني با دريافت جوايز مهمي چون بهترين بازيگر جشنواره فيلم کن، بفتاي بهترين بازيگر نقش اول و گلدن گلوب بهترين بازيگر، جايزه آکادمي هنرهاي سينمايي و تلويزيوني بريتانيا، جايزه سزار افتخاري، جايزه ديويد دي دوناتلو و جايزه بهترين بازيگر جشنواره فيلم ونيز از پرافتخارترين بازيگران تاريخ سينماي جهان است.
اين بازيگر محبوب و پرآوازه سال ۹۶ ميلادي و در ۷۲سالگي درگذشت، اما همچنان فيلم ها و نقش آفريني هايش در تاريخ سينما ديده مي شود و شيفتگان سينما و بازيگري، يادگارهايش را مي بينند. جشنواره فيلم ونيز از سال ۹۸ ميلادي، به افتخار مارچلو ماستروياني، جايزه اي را طراحي و به اين جشنواره اضافه کرد. جايزه اي که براي به رسميت شناخته شدن يک بازيگر نوظهور اهدا مي شود.

نيکولو سني، اولين بازيگري بود که سال ۱۹۹۸ اين جايزه را به خود اختصاص داد. اين بازيگر ايتاليايي زماني که تنها ۱۵ سال داشت، اين جايزه را دريافت کرد.

سني ۳۷ ساله همچنان در سينماي ايتاليا فعاليت مي کند. بعد از او ۲۳ بازيگر ديگر (در سه دوره به طور مشترک) جايزه مارچلو ماستروياني را به دست آوردند که در ميان آنها برخي ستاره هاي سينماي جهان و هاليوود هم به چشم مي خورند؛ ازجمله گائل گارسيا برنال، بازيگر مکزيکي که با فيلم هايي چون «خاطرات موتورسيکلت» و «بابل» و «عشق سگي» شناخته مي شود. او سال ۲۰۰۱ و همراه ديگه گو لونا برنده اين جايزه شد. همچنين نام جنيفر لاورنس، ستاره هاليوودي فيلم هايي چون «بازي هاي گرسنگي» و «زمستان استخوان سوز» هم در ميان برندگان اين جايزه به چشم مي خورد که سال ۲۰۰۸ چهره نوظهور جشنواره ونيز شناخته شد. ميلا کونيس، بازيگر فيلم «قوي سياه» هم استعدادي بود که براي بازي در همين فيلم، جايزه مارچلو ماستروياني را در سال ۲۰۱۰ دريافت کرد.

احتمالا روح الله زماني فعلا شناختي از مارچلو ماستروياني و جايگاه او در سينماي جهان ندارد و فيلمي از اين بازيگر نديده باشد و تنها از اهميت اين جايزه آگاه باشد، اما اميدواريم او ضمن شناخت اين بازيگر و اشراف به سينماي ايران و جهان، در ادامه سرنوشت شيريني همچون برخي بازيگران برنده جايزه مارچلو ماستروياني پيدا کند و به درخشش خود در سينما ادامه دهد.

نويسنده: علي رستگار

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar