ايسنا/ رييس سازمان سينمايي درباره اعمال شفافيت موجود در «سمفا» (سامانه مديريت فروش و اکران سينما) در اکران آنلاين توضيح داده است: «شوراي صنفي اکران آنلاين مانند شوراي صنفي نمايش با همان کار ويژه‌ها و با هدف کنترل ترافيک اکران و مواردي از اين دست تشکيل شده و البته در آنجا علاوه بر تهيه‌کنندگان و به جاي سينماداران صاحبان پلتفرم‌هاي اکران آنلاين حاضر هستند و شفافيت در اين حوزه توسط آن‌ها انجام خواهد شد.»

حسين انتظامي در حالي اين مسئله را مطرح کرده که گفت‌وگو با دست‌اندکاران برخي فيلم‌هاي اکران شده در پلتفرم‌ها نشان مي‌دهد، آن‌ها اطلاع دقيقي از جرئيات آمار فروش و مخاطب فيلم‌هايي که در اين مسير نمايش داده‌اند، ندارند و البته شنيده‌اند که به طور مرتب گزارش‌هايي به رييس سازمان سينمايي داده مي‌شود اما خودشان خبري کامل ندارند. در اين باره حتي اطلاعات آماري دقيقي در دسترس رسانه‌ها نيست و آنچه تا به حال از ميزان فروش فيلم‌هايي که به صورت آنلاين اکران شده‌اند در اختيار رسانه‌ها قرار گرفته صرفا از طريق خود پلتفرم‌ها و گاهي غيرشفاف بوده است.

انتظامي همچنين تاکيد کرده که «در حوزه پلتفرم‌ها هيچ  انحصاري نداريم چون در حال حاضر پنج، شش پلتفرم فعال هستند و سازمان سينمايي هم تلاش دارد براي فعاليت‌شان از آن‌ها حمايت کند چرا که اين کار جزو الزامات دوره جديد است.» با اين حال او از اقدام براي جلوگيري از کپي نشدن فيلم‌هايي که برخي از آن‌ها از سر ناچاري به اکران آنلاين تن مي‌دهند صحبتي نکرده و راهکاري براي حفظ سينما در مقابل گسترش اکران آنلاين و سريال سازي و افزايش پلتفرم‌ها ارائه نکرده است.

رييس سازمان سينمايي که چند ماه قبل هم يک نشست خبري آنلاين برگزار کرده بود و پس از حواشي به وجود آمده درباره مامور شدنش به عنوان رايزن فرهنگي شامگاه جمعه 11 مهرماه در يک گفت‌وگوي تلويزيوني صحبت مي‌کرد، حرف و حديث‌هاي رفتنش از سازمان سينمايي را تاييد کرده و گفته، قرار است رايزن فرهنگي در وين (اتريش) شود، اما هنوز همه چيز به طور کامل قطعي نيست و اين اتفاق در صورت نهايي شدن هم سال آينده عملي مي‌شود.

او درباره دبيري طباطبايي‌نژاد در جشنواره فجر توضيح‌هايي را ارائه کرده که به نوعي تاييد برخي گمانه‌زني‌ها و شائبه‌ها از وجود اختلاف يا شايد لجبازي براي تمديد نشدن مديران مامور صدا و سيما در وزارت ارشاد است. بويژه آنکه در چند ماه گذشته طباطبايي‌نژاد که تهيه‌کننده ارشد صدا و سيماست، با صراحت از مخالفت با واگذاري شبکه نمايش خانگي به تلويزيون صحبت کرده بود.

انتظامي گفته است:‌ «او (طباطبايي‌نژاد) از سازمان صدا و سيما مامور شده بود و متاسفانه با ادامه ماموريتش در سازمان سينمايي موافقت نشده است. البته ما هم به صدا و سيما اعلام کرديم زماني که شما نيروي خود را مي‌خواهيد و فراخوان مي‌زنيد اگر براي او برنامه داريد و به عنوان مثال مي‌خواهيد مدير شبکه باشد، اهلا و سهلا، اما اگر فقط مي‌خواهيد او را برگردانيد و کاري نداشته باشد اين کار به نوعي اسراف است.»

اين گفته‌ها به نوعي درباره ابراهيم داروغه‌زاده هم صدق مي‌کند و اين دو کارمند صدا و سيما که هر دو در سازمان سينمايي مهم‌ترين پست سازماني پس از رييس اين مجموعه را داشتند، در بازگشت اجباري به صدا و سيما فقط حکم دبيري جشنواره فيلم فجر  را گرفتند و داروغه‌زاده هم که فعلا وارد تهيه‌کنندگي سينما شده و با کمال تبريزي قصد ساخت فيلم دارد.

رييس سازمان سينمايي درباره زمان برگزاري جشنواره فجر هم گفته است: «منطق اين است که جشنواره در بهمن ماه برگزار شود، هرچند ايده ديگر هم اين بود که زمان برگزاري را تغيير دهيم. در حال حاضر جشنواره فيلم فجر به يکي از نمادهاي اصلي جشن هاي انقلاب تبديل شده است و به همين دليل خيلي در اختيار ما نيست که زمان آن را عوض کنيم. شايد در مورد ساير جشنواره‌ها بتوانيم اين کار را انجام دهيم، اما درمورد جشنواره فيلم فجر امکان پذير نيست.»

او در بخشي ديگر درباره درخواست‌هايي که براي حذف شوراي پروانه ساخت مطرح شده بود، با تاکيد براينکه به عنوان يک مقام اجرايي حق ندارد بگويد شوراي پروانه ساخت تعطيل شود، گفته است: «اگر خيلي هنرمند هستيم زمينه تغيير قانون را فراهم کنيم، يعني مقدمات لازم را فراهم کنيم مذاکرات لازم را انجام دهيم و خواسته‌مان را تبديل به يک قانون جديد کنيم. با اين حال اين امر به زودي محقق نمي‌شود زيرا مسير طولاني تقنيني دارد. البته من خوشبين هستم که بلوغ و پختگي در بين تهيه‌کنندگان در سينما و در ميان ناشران در کتاب بوجود بياد، اما از چند سال پيش که بحث نظارت کتاب بر عهده خود ناشران مطرح شد برخي از آن‌ها اعلام کردند، آمادگي ندارند و خود وزارت ارشاد اين کار را انجام دهد.»

انتظامي درباره وضعيت توليد در سازمان سينمايي هم تاکيد کرده است:‌ «براي جلوگيري از انباشت فيلم‌ها در زمينه صدور پروانه ساخت قرار بر کم کردن سرعت است. البته از ظرفيت اکران آنلاين هم مي‌توان استفاده کرد. راه حل ديگر اين است که ريتم نمايش را در سينماها بالاتر ببريم و يا ظرفيت سالن‌سازي که در طي دو سه سال گذشته شتاب بيشتري پيدا کرده است، افزايش يابد که به ديده شدن فيلم‌ها کمک مي‌کنند.»

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar