سید حسین امیرجهانی: «نجلا» ظرفیت رسیدن به فصل دوم را دارد
باشگاه خبرنگاران/ سيد حسين اميرجهاني نويسنده سريال «نجلا» درباره نگارش قصه اين سريال گفت: شبکه سه سيما ايدهاي يک خطي براي کار محرم داشت که پسري عاشق دختري شده و دختر براي پاسخ به اين عشق، سفر اربعين را شرط قرار ميدهد.
وي ادامه داد: با طراحي و گسترش اين ايده شروع به نگارش متن کرديم، تغييراتي نسبت به ايده اوليه داشتيم و قسمت به قسمت جلو رفتيم. طرح نهايي ظرفيت خوبي براي يک درام داشت که در وهله اول يک کار عاشقانه ساده بود و در قدمهاي بعدي موقعيتهاي داستاني آرام آرام از دل آن بيرون ميآمد.
اميرجهاني عنوان کرد: از ابتدا محتوا اربعيني و محرمي بود، اما اينکه چرا ما اين موقعيت داستاني را در برهه تاريخي روايت ميکنيم، مسئله مهمي است؛ ما تاکيد به تاريخچه اربعين داشتيم، زيرا بعضي گمان ميکنند که پياده روي اربعين مسئله روز است، در صورتي که قدمت چند صد ساله دارد.
وي افزود: سال ۵۵ تا ۵۸ همزمان با اربعين حسيني به دستور نظام بعث، سه چهار سال کشتار عظيمي در عراق اتفاق افتاد. صدام کشتار عظيم راه انداخت که به اربعين سرخ معروف شد. از اين جهت ما آن برهه و مشخصاً اواخر سال ۵۸ را براي روايت سريال انتخاب کرديم که در ايران هم اتفاقات خاصي رخ داده است.
نويسنده سريال «پدر» گفت: «نجلا» يک شخصيت دو رگه از مادر عراقي و پدر ايراني است که نماد وحدت دو ملت ايران و عراق است. اين دو کشور شيعه فارغ از زبان و قوميت، قرابت زيادي در طول تاريخ باهمديگر دارند. يکي از وجوه مشترک اين دو ملت اباعبدالله الحسين عليه السلام است که در طول تاريخ اين دو ملت را زير بيرق خود گرد آورده و همراه کرده است. به همين خاطر ما جغرافياي داستان را در جنوب انتخاب کرديم که اين ظرفيت را به ما ميداد تا ضمن اشاره به اشتراکات اين دو ملت، عاشقانهاي جذاب براي مخاطب روايت کنيم.
وي ادامه داد: قطعا براي يک کار نمايشي، قصه در اولويت اول و دوم و سوم است. قصه خوب مخاطب را در هر صورتي همراه ميکند مگر اينکه در اجرا ضعفهايي داشته باشد. فکر ميکنم سريال «نجلا» در وهله اول يک قصه ساده و البته پر تعليق را براي مخاطب روايت ميکند که اين برگ برنده کار است. قصهاي که شخصيت پردازي درستي هم دارد و شباهتي بين شخصيتها اصلي ديده نميشود. به طوري که با ارتباط بين شخصيتها و پختگي آنها در روند اتفاقات هر کدام بعد جديدي از وجوه خود را عيان ميکنند.
اين نويسنده عنوان کرد: من به شدت به کارهاي قوميتي علاقه دارم و بايد رسانه ملي در اين حوزه کار توليد کند. «پايتخت»، «نون خ» و کارهايي از اين دست که مورد استقبال مردم قرار گرفته است. رسانه اگر ملي است بايد تمرکزش را از تهران کم و قصه را بيرون از تهران جستجو کند.
تعطيلي سينما و تئاتر، وظيفه تلويزيون را سنگين تر مي کند
نويسنده سريال «چرخ فلک» توضيح داد: با وجود شيوع کرونا گروه توليد مانند مابقي گروههاي توليد فيلم و سريال فداکارانه مشغول کار بوده و هستند تا به عنوان مدافعان فرهنگ و هنر خلأ تعطيلي سينماها و سالنهاي نمايش را هم پر کنند و اين وظيفه تلويزيون را سنگينتر از قبل ميکند. از اين جهت اميدواريم کارهاي بهتر و جدي تري را شاهد باشيم.
اميرجهاني درباره نظرات نماينده آبادان اظهار کرد: متاسفانه نماينده آبادان بدون اينکه از روند قصه اطلاع داشته باشد، عجولانه بعد از قسمت دوم به سريال اعتراض ميکند. به نظر من هيچ کاري بي عيب و ايراد نيست و ميتوانيم نقد وبررسي کنيم. ضمن اينکه ما از هر نقدي استقبال ميکنيم ليکن براي اينکار متخصص اين حوزه نياز است نه نمايندهاي که شايد سواد رسانهاي و فرهنگي او در حد يک کارشناس خبره نباشد.
وي افزود: نماينده مجلس بايد در حوزه وظايف قانوني نظر دهد و رفتار کند. وظيفه نماينده مجلس ايجاب ميکند از حق مردم آبادان دفاع کند که در منطقهاي زرخير زندگي ميکنند، اما جز وعده و وعيد از مسئولين شهر چيزي عائدشان نميشود. پس به اين نماينده محترم توصيه ميکنم وقت خود را صرف خدمت مردم شريف و محجوب و خونگرم جنوب کند و ان شاءالله چهار سال بعد گزارشي ارائه دهد تا همگان بدانند چه دستاوردي براي مردم عزيز آبادان داشته است.
نويسنده سريال «برسردوراهي» خاطرنشان کرد: در طراحي سريال و در طول مدت نگارش، براي بيست قسمت قصه جذاب داشتيم، به طوري که مسافرين کربلا حدود پنج قسمت در مسير پياده روي بودند و ماجراها و اتفاقات بسيار جذاب و پر کشمکشي برايشان رخ ميداد، اما متاسفانه به خاطر مشکلات توليدي مجبور شديم حدود سه قسمت از قصه را کنار بگذاريم تا کار براي پخش به آنتن برسد. از طرفي متاسفانه گروه توليدي با تمام تلاشهاي آقاي سعدي که براي اينکار زحمت بسياري کشيد نتوانستند به کربلا بروند.
حسين اميرجهاني در پايان متذکر شد: «نجلا» با اين وجوه نمايشي و با اين کارکترها ظرفيت ادامه براي فصل دوم را دارد، ليکن تصميم گيرنده در اين باره مديران سازمان هستند که بايد بر اساس بازخوردهايي که از مخاطب ميگيرند تصميم گيري کنند.