ناگفتههای هنرمندی از اجرای تئاتر آنلاین در جشنواره آمریکایی
ايسنا/ ماهانا نريماني که به تازگي نمايش «labor» را در جشنواره The Red Curtain International آمريکا اجرا کرده است ، جايزه بهترين متن اين جشنواره را دريافت کرده و در بخش بهترين اجرا هم تقدير شده است.
اين کارگردان جوان تئاتر در گفتگو با ايسنا تجربه شرکت در اين جشنواره آنلاين را تشريح و ابراز شگفتي ميکند که هنرمندان ديگر کشورها در دوران کرونا توانستهاند به شيوههاي قابل توجهي براي اجراي تئاتر دست پيدا کنند.
نريماني که نمايش خود را روزهاي 8 و 9 آذر ماه در اين جشنواره اجرا کرده است، با ارايه توضيحاتي درباره ماجراهاي اين نمايش، اضافه ميکند: اين نمايش درباره ورود يک ويروس به جهان است و داستان چهار زن باردار را روايت ميکند که يک سال پس از انتشار ويروس فيلوويريد به انستيتويي دولتي وارد ميشوند تا صلاحيت آنها براي مادرشدن و دريافت واکسن سنجيده شود.
او در پاسخ به اين پرسش که آيا اين متن را در دوران کرونا نوشته است، مي گويد: متن را 2 سال و نيم پيش نوشته بودم و براي شرکت در جشنواره تئاتر دانشگاهي بازبيني رفتيم که پذيرفته نشديم و تمام جشنوارههاي ايران کار ما را رد کردند. براي اجراي عمومي هم اقدام کرديم که باز هم موفق نشديم و وقتي شرايط کرونا پيش آمد، تصميم گرفتيم متن را ترجمه کنيم و به جشنوارههاي مختلف آنلاين بفرستيم. البته در اپلکيشن زوم نياز به يکسري تغييرات بود که همين هم باعث ارتقاي کار شد.
نريماني در ادامه درباره جشنواره The Red Curtain International آمريکا توضيح ميدهد: بنيانگذار اين جشنواره يک هنرمند هندي است که 51 سال پيش آن را پايهگذاري کرده و بتدريج اين جشنواره بينالمللي شده است و در حال حاضر مرکزيت آن در امريکاست. البته اين جشنواره در 7 قاره دفتر دارد و برگزارکنندگانش هندي و آمريکايي هستند.
اين دانش آموخته تئاتر با اشاره به شعار اين دوره از جشنواره ميافزايد: امسال به دليل شرايط موجود، جشنواره با شعار «در خانه بمانيم، زنده بمانيم» و با عنوان «تئاتر خوب براي هدف خوب» برگزار شد. منظورشان از هدف خوب، حمايت از هنرمندان تئاتر هند است که اين روزها به دليل کرونا، فعاليت و درآمدي ندارند و بخشي از درآمد حاصل از بليتفروشي اين جشنواره به آنان هديه شد.
او درباره برگزاري اين جشنواره به شکل آنلاين نيز ميگويد: اولين بار بود که جشنواره به خاطر کرونا به اين شکل برگزار شد با اين حال ميتوان گفت بيشترين تبادل فرهنگي هم رخ داد . اولا هيات داوران جشنواره از ده دوازده کشور انتخاب شده بودند و همه جزو نخبگان کشور خودشان بودند و هر يک کمپاني تئاتر دارند و جشنوارههاي معتبري در کشورهاي خودشان برگزار ميکنند. به عنوان نمونه يکي از داوران جشنواره از برگزارکنندگان جشنواره ادينبورگ است.
به گفته او، در اين جشنواره، 9 نمايش از کشورهاي ايران، آمريکا، فنلاند، ايرلند، برزيل، سنگاپور، ولز و هند شرکت داشتند که توسط 12 داور از سراسر دنيا انتخاب شده بودند.
نريماني که همراه گروه برزيل براي دريافت جايزه اثر برگزيده جشنواره نامزد شده است، ادامه ميدهد: جايزه اين بخش به گروه برزيل رسيد. در اين گروه هنرمنداني از سه قاره حضور داشتند به طوري که تعيين ساعت تمرين به دليل اختلاف ساعت ميان قارههاي گوناگون، بسيار دشوار بوده است.
او با بيان اينکه تمام نمايشهاي اين جشنواره در اپليکشين زوم اجرا شدهاند، درباره شکل و شمايل اجراي نمايش خودش ميگويد: ترجمه متن را خوانده بودند. با توجه به ساختار متن، نياز به چهار اتاق داشتيم تا چهار زن باردار که شخصيتهاي نمايش من هستند، در آنها قرار بگيرند. به همين دليل تقريبا تمام فضاي خانههاي بازيگران نمايش به سالن اجرا تبديل شده بود و من حضور دوربين را به عنوان دوربين مداربسته در نظر گرفته بودم. ضمن اينکه تمرينهايمان هم در همان فضاي زوم انجام ميشد.
نريماني درباره حضور خود در اين جشنواره که در ايران کمتر شناخته شده است، توضيح ميدهد: حضور کارهاي حرفهاي در اين جشنواره نشانگر اعتبار آن است. تک تک کارها شگفتانگيز بودند و تجربه برخي از گروهها غير قابل باور بود. آنها حتي در همين وضعيت دشوار هم به دنبال خلق تازه هستند و قابليتهاي همين وضعيت را هم پيدا کردهاند.
او البته اين نکته را هم اضافه ميکند: بعيد ميدانم در دورههاي گذشته گروهي از ايران در اين جشنواره شرکت کرده باشد زيرا سيستم آن طوري نيست که گروههاي نمايشي درخواست بدهند بلکه آنها گروهها را شناسايي و انتخاب ميکنند.
مونا ارباسي، مبينا روزبهاني، سپيده مظاهري تهراني، کيميا نهرين و ماهانا نريماني بازيگران اين نمايش هستند. همچنين مهدي مشهدي کاظمي، دستيار کارگردان، آرزو نصوحي، مترجم و تلما ابراهيمي، طراح پوستر اين گروه هستند.
ماهانا نريماني سه سال پيش مدرک کارشناسي ارشد خود را در گرايش کارگرداني تئاتر دريافت کرده و از سال 88 هم به عنوان بازيگر در تئاتر حضور داشته است.