نماد آخرین خبر

صداهایی که باید در «فجر ۳۹» دیده شوند

منبع
مهر
بروزرسانی
 صداهایی که باید در «فجر ۳۹» دیده شوند

مهر/ احسان افشاريان صداگذار سينماي ايران ضمن تاکيد بر اهميت توجه به بخش‌هاي فني فيلم‌هاي حاضر در جشنواره فيلم فجر ابراز اميدواري کرد داوران سي و نهمين جشنواره به صداي فيلم‌ها نيز توجه ويژه کنند.
احسان افشاريان صداگذار سينما و تلويزيون با اشاره به فيلم‌هايي که در سي و نهمين جشنواره فيلم فجر حضور دارند، گفت: در اين دوره از جشنواره با ۲ فيلم سينمايي «قاتل و وحشي» به کارگرداني حميد نعمت‌الله و «لب خط» به کارگرداني علي جبارزاده حضور دارم، همچنين با سه فيلم کوتاه «مرگ تدريجي رؤيا»، «سکوت» و «ماسک» نيز در سي و نهمين جشنواره فيلم فجر شرکت کرده‌ام.
وي با بيان اينکه تقريباً ۸ سال است که با حميد نعمت‌الله از نزديک آشنايي دارد، توضيح داد: قبل از همکاري با اين کارگردان در فيلم سينمايي «قاتل و وحشي»، در مجموعه «بيا از گذشته حرف بزنيم» و فيلم سينمايي «عشق جنوبي» يا «افسانه قشم» با وي کار کرده‌ام.
اين صدابردار توضيح داد: با مروري بر کارنامه کاري حميد نعمت‌الله به خوبي مي‌توان فهميد که اين کارگردان داراي نگاهي منحصر به فرد در مسير فيلمسازي است. زاويه ديد او به داستان‌هايش باعث شده که هميشه ساخته‌هايش در رده پرمخاطب‌ترين فيلم‌ها قرار بگيرد بدون آنکه درگير کشاندن تماشاچي به سينما به هر قيمتي باشد. نعمت‌الله از معدود کارگردان‌هايي است که دغدغه‌هايش را مي‌سازد و «قاتل و وحشي» از اين قاعده مستثني نيست و بسيار فيلم هولناکي است.
وي تاکيد کرد: در هر اثر سينمايي يکي از تأثيرگذارترين هنرها، هنر صداگذاري است. صداي بي‌کيفيت و بدون خلاقيت مي‌تواند يک فيلم خوب را بد جلوه دهد و برعکس. اما اتفاقي که در صداگذاري فيلم «قاتل و وحشي» مي‌افتد هم به نوبه خود منحصر به فرد است و تک‌تک صداها و افکت‌هاي طراحي شده مفهوم لايه زيرين فيلم را بيان مي‌کند.

افشاريان در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود گفت: حدود ۶ ماه تمام با تيمي بسيار حرفه‌اي مشغول صداسازي و طراحي صداي فيلم «قاتل و وحشي» بودم.

صداگذار فيلم سينمايي «قاتل و وحشي» بيان کرد: تمام صداهاي طوفان در فيلم به صورت اختصاصي ساخته شده است و طراحي صدا و ميکس آن در بالاترين رده کيفيت سينماي جهان قرار دارد. براي ساختن صداي طوفان با يک تيم صدابرداري به ارتفاعات دماوند رفتيم و صداهاي مختلف را ضبط کرديم و در استوديو با ترکيب چند صدا، صداي طوفان را طراحي کردم و به جرأت مي‌توان گفت يکي از عظيم‌ترين طوفان‌هايي که با صدا ساخته شده است در فيلم «قاتل و وحشي» وجود دارد. براي من مهم اين بود که صداهاي «قاتل و وحشي» به مانند همه بخش‌هاي فني فيلم مثل فيلمبرداري، ماندگار و قابل ارجاع در آينده باشد.

وي توضيح داد: نمي‌شود از فيلمي که کارگردان آن يک کارگردان مؤلف است به سادگي گذشت و من تمام تلاشم را کرده‌ام که صداي فيلم نيز با قدرت فيلم را همراهي کند. به نظر من صداگذاري هنري است که بايد با روح و جان اثر در هم آميخته شود و به غير از شنيدن ديده شود و براي اين مهم بايد از جان خود مايه گذاشت تا نتيجه دلچسب و رضايت بخش شود. اميدوارم اين تلاش بي‌وقفه و سخت و لذت بخش براي فيلم «قاتل و وحشي» ديده شود.

اين صداگذار با اشاره به اهميت صدا در فيلم تاکيد کرد: از هيأت داوران محترم و متخصص انتظار مي‌رود که با درک و بررسي‌هاي دقيق و موشکافانه به اصالت هر بخش فني و هنري به طور مجزا واقف بوده و شاهد يک جشنواره عادلانه و با شکوه باشيم.

افشاريان در پايان گفت: اثر متفاوت نعمت‌الله در سي و نهمين جشنواره فيلم فجر حضور دارد و بي شک بسياري از مخاطبان سينما در انتظار ديدن آن هستند. به اميد آنکه فيلم «قاتل و وحشي» نيز مانند ديگر آثار اين کارگردان مورد استقبال قرار بگيرد و به خوبي ديده و شنيده شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره