نماد آخرین خبر

«استرداد» آبروی بنیاد سینمایی فارابی را خرید!

منبع
بروزرسانی
«استرداد» آبروی بنیاد سینمایی فارابی را خرید!
. شبکه ايران/ اسم فيلم فاخر که مي آيد معمولا ياد فيلم هايي مي افتيم که به اسم فاخر يا ارزشي بودن پول بيت المال را حيف و ميل مي کنند و نه تنها رد و اثري از فاخر بودن درشان ديده نمي شود که غالبا آثار نازل و بي کيفيتي هستند که نه مخاطب عام از آنها استقبال مي کند و نه منتقدان . به همين خاطر وقتي قرار است به تماشاي فيلمي با برچسب "اثر فاخر" برويم از قبل خود را آماده تماشاي اثري کسالت بار ،سفارشي ، شعار زده و سطحي ميکنيم و از قبل مي دانيم قرار است حسابي حرص بخوريم ! با چنين ذهنيتي به تماشاي فيلم " استرداد " رفتم بخصوص اينکه فيلم هاي قبلي علي غفاري را دوست نداشتم اما فيلم تبديل شد به يک غافلگيري تمام عيار . استرداد يک تريلر تاريخي جذاب است با پيچش هاي هوشمندانه ي داستاني و اوج و فرودهاي دراماتيک بجا و فکر شده . اينکه فيلمنامه نويس و کارگردان بتوانند با ايجاد گره هاي داستاني به مخاطب خود رو دست بزنند و هميشه چند قدم از تماشاگر جلو باشند در سينماي ما اتفاق مبارکي است . طراحي صحنه و لباس ِ اين فيلم در سينماي ايران بي نظير است. بازي بازيگران همگي درخشانند بخصوص بازي حميد فرخ نژاد در نقش سرهنگ تکين و فرهاد اصلاني در نقش نماينده دربار .تدوين و فيلمبرداري هم در اوج قرار دارند . قبلا هم شاهد اين بوده ايم که در فيلم هاي فاخر از عوامل درجه يک سينما استفاده شده (حتي در بعضي موارد از عوامل حرفه اي بين المللي ) اما نتيجه تقريبا هيچ گاه چيز دندان گيري از آب درنيامده بود .پس موفقيت فيلم "استرداد" را نميتوان تنها بخاطر انتخاب و حضور سينماگران حرفه اي دانست . يک کارگردان کم سواد و نابلد و يک فيلمنامه ضعيف با بالاترين بودجه ها و بهترين عوامل هم قادر نيستند اثري آبرومند و استاندارد خلق کنند. " استرداد" با محوريت قرار دادن يک داستان واقعي از تاريخ معاصر ايران که به شدت استعداد دراماتيزه شدن را داشته توانسته اثري ملي و فاخر را به سينماي ايران اضافه کند . فيلمي که اگر بودجه اثر" فاخر" دريافت کرده در مقابل محصولي درشان اين واژه هم تحويل سينما داده است.