سریال قورباغه یکی از خشنترین سریالهای تاریخ کشور است
باشگاه خبرنگاران/ دو کارشناس و منتقد سينما به نقد برخي مجوزها و تصميمات در وزارت ارشاد پرداختند.
عليرضا پورصباغ کارشناس و منتقد سينما در گفتوگويي در خصوص سريالهاي نمايش خانگي گفت: سريال قورباغه يکي از خشنترين سريالهاي تاريخ توليدات نمايشي است که مشخص نيست اين ميزان از خشونت و نشان دادن مکرر آن، چگونه مجوز نمايش گرفته است؟
وي توضيح داد: موسيقي ريتميکي که در پس زمينه صداهاي اصلي سريال پخش ميشود، در مسير القاي همان خشونت است. هدف سريال قورباغه رونمايي از خشونت آشکار نيست، قصد سازندگان پمپاژ خشونت و نهادينه کردن آن در ناخودآگاه مخاطب است.
مخالف سانسورم اما نه هميشه
در سکانسي از اين سريال نوري (نويد محمد زاده) هدفون را روي سر خواهرش ميگذارد و با دو نفر ديگر از همراهانش اقدام به قتل پدرش ميکند و دخترک خردسال از آينه خودرويي که داخل آن سوار است، نحوه کشته شدن پدرش را تماشا ميکند. سازنده کاملا حرفهاي با جزئيات خشونت را بزک ميکند. چنين صحنه ملتهبي توسط کمپانيهاي هاليوودي هم مميزي ميشود، من از سانسور دفاع نميکنم و نميخواهم از اين عبارت استفاده کنم، اما مميزي، يعني ممانعت از القاء ناهنجاريهايي که با جامعه ما نسبتي ندارد. پمپاژ تصاويري اينچنين خشن، هيچ سنخيتي با فرهنگ عامه ايراني ما ندارد.
پورصباغ در ادامه افزود: در حاليکه قورباغه در قسمت اول پليس کشي را طبيعي جلوه ميدهد، سريال «ممنوعه» اجراي عدالت با اسلحه را عادي سازي ميکند.
وي تصريح کرد: من الگوي قطعي براي ممانعت از نمايش خشونت ارائه نميکنم، چراکه يکي از وجوه جذاب درام خشونت است، اما سوال اينجاست که اين ميزان از خشونت به درستي کارگرداني شده و به تصوير کشيده شده است يا خير؟ قطعا فيلم هشت نفرتانگيز خشنتر از سريال قورباغه است و اين فيلم از سيماي ملي پخش ميشود، اما خشونت هشتنفرتانگيز هيچ القا و انجام خشونت در ناخودآگاه مخاطب را تبديل به غريزه لذتجويانه نميکند.
وظيفه وزارت ارشاد دفاع از حقوق سلبريتيهاست!
اين کارشناس با انتقاد از وزارت ارشاد و سازمان سينمايي گفت: علي رغم نامهنگاريهاي فراواني که از جهات مختلف براي مميزي دقيق سريال به وزارت ارشاد ارسال شد، چگونه هيچگونه نظارتي بر اين سريال شکل اعمال نشد، ليست مميزيهاي وزارت ارشاد، يک هجويه مل بروکسي و پارودي به شدت مضحک است. حتي شنيدم که توصيه شد کاراکتر پليسي که در قسمت اول سريال در نريشن تبديل به مواد فروش شود و با دوبله اين ماهيت اين کاراکتر تغيير کند، اما وظيفه وزارت ارشاد، گويا تغيير کرده و صيانت از حقوق سلبريتيها، اوليتر از صيانت فرهنگ عامه ايراني است. تعجب ميکنم يکي از مقامات عالي وزارت ارشاد در مکاتباتي صيانت از حقوق سلبريتيها محترم از اجراي وظايف وزارت ارشاد برشمردهاند. آيا وزارت موظف به صيانت از قوانين و موازين نظارت بر محصول است يا دلخور نشدن چهرههاي کشور برايش مهم است؟
وي بيان کرد: در محصولات آمريکايي که خشونت را به درستي تصوير ميکنند، آسيب شناسي خشونت به صورت نامحسوس بخشي از محتواي اثر را دربرميگيرد. عاليترين مقام وزارت ارشاد خود را موظف به صيانت از سلبريتيها ميداند يا صيانت از فرهنگ ايراني؟!
اين کارشناس در پايان گفت: سازمان سينمايي و وزارت ارشاد سيستم درجه بندي را با موفقيت نتوانست اجرا کند و با موانع قانوني از سوي ديوان عدالت اداري مواجه شد و در نتيجه درجهبندي را در سامانههاي استريم ما رعايت نميشود. براي کاربران سامانههاي توزيع توليدات نمايشي ما ردهبندي دسترسي لحاظ نشده و طبيعتا اگر کودک ده سال با چنين پمپاژ خشونتي در توليدات شبکه نمايش خانگي مواجه شود، اين خشونت در زيست فرد تاثيرات مخربي خواهد داشت.
خبري از اميد در سريال قورباغه نيست
پورصباغ بدون اشاره به يکي از سريالهاي نمايش خانگي گفت: پايان اين سريالها هيچ جاي اميدي براي مخاطب باقي نميگذارد. در يکي از سريالهاي شبکه نمايش خانگي ميبينيم که فساد به شکل سيستماتيک وجود دارد و ماموران و موظفان مبارزه با اين فساد مستاصل هستند!
پورصباغ گريزي هم به توزيع سريالهاي ترکي در سامانههاي وي او دي زد و گفت: چرا وي او ديها سريالهاي ترکي که هيچ نسبتي با فرهنگ ما ندارد را پخش ميکنند؟ همين امر باعث شده خروجي شوراي مصوب کننده سريالهاي سامانه اينترنتي تماشاي فيلم و سريال با حضور افرادي نظير آقايان مهدي روشن روان، احسان عبديپور، ميثم نوراني، فقط توليداتي شبيه به همين سريالهاي ترکي است و هيچ رسانهاي جرات پرسش اين سوال را ندارد و هيچ کمکي به بهبود اين شرايط نميکنند.
وي همچنين بيان کرد: از مسئولين ساترا سوال ميکنم اين نهاد موظف بر نظارت کيفيت محصولات است، اما همين کار را که نميتواند به درستي انجام دهد، هزينه اشتراکها را هم نميتواند مهار کند. چرا هزينه اشتراک نت فيليکس از سامانههاي داخلي فقط ۵ هزار تومان بيشتر است.
خشونت امري عادي است و مشتري دارد!
شهرام خرازيها کارشناس ارشد رسانه و منتقد سينما در گفتوگو با خبرنگار ما گفت: خشونت موجود در سريالهاي شبکه نمايش خانگي در حد همان خشونتي است که در سينما و تلويزيون ايران عرضه ميشود. ممکن است در بعضي موارد دوز اين خشونت در سريالهاي شبکه نمايش خانگي مثل قورباغه افزايش داشته باشد، اما در نهايت اگر برآيند کلي محصولات اين شبکه را در نظر بگيريم، تفاوت چنداني بين شبکه نمايش خانگي با سيما و سينما ملاحظه نميشود. خشونت به هر حال از دير باز تا کنون يک عامل جذابيت و فروش براي محصولات هنري محسوب شده و همچنان هم اين نقش کليدي را در تمام کشورهاي توليد کننده محصولات تصويري و نمايشي بر عهده دارد.
وي در پايان اضافه کرد: صورت ظاهري قضيه اين است که خشونت امري نکوهيده و مذموم است، اما در باطن و عمل، مردم واقعا خشونت را دوست دارند. استقبال ايشان از فيلمها و سريالهاي خشن خود بهترين گواه بر اين ادعاست. گرايش کارگردانهاي ايراني به طرح موضوعاتي مثل شوخيهاي جنسي، خشونت و خودکشي در آثار خود، عجيب نيست. اين گرايش در همه کشورها ديده ميشود و خاص کشور ما نيست، زيرا اين موضوعات خواست مردم است و مشتري دارند.