نماد آخرین خبر

«گنج‌دره» آماده نمایش شد  

منبع
مهر
بروزرسانی
«گنج‌دره» آماده نمایش شد  

مهر/ مستند «گنج دره» در حوزه ميراث فرهنگي و باستان‌شناسي به کارگرداني و تهيه کنندگي کيوان طباطبايي صميمي آماده نمايش شد.
 
 مستند «گنج دره» از توليدات جديد مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي در حوزه ميراث فرهنگي و باستان‌شناسي به کارگرداني و تهيه کنندگي کيوان طباطبايي صميمي آماده نمايش شد.
 
مستند نيمه بلند «گنج دره» همکاري مشترک باستان‌شناسان ايراني و دانمارکي در کاوش يکي از کهن‌ترين خاستگاه‌هاي پيدايش کشاورزي و اهلي‌سازي دام در خاورميانه را به تصوير مي‌کشد.
طباطبايي صميمي درباره اين پروژه توضيح داد: «گنج دره» يکي از کليدي‌ترين محوطه‌هاي باستان‌شناسي ايران در نزديکي شهر هرسين کرمانشاه است. پيش از انقلاب اسلامي برخي کاوش‌هاي باستان‌شناسي توسط هيات‌هاي خارجي در اين تپه انجام شده بود اما براي نخستين بار گروهي از باستان‌شناسان ايران به سرپرستي حجت دارابي از دانشگاه رازي کرمانشاه با همکاري دانشگاه کپنهاگ دانمارک به وسيله فن‌آوري‌هاي نوين کاوش‌هاي گذشته را مورد بازنگري قرار دادند و به يافته‌هاي جالب و مهمي از روند نوسنگي شدن در زاگرس دست يافتند؛ در فيلم تلاش شده است تا اين فرايند يا به تعبيري چگونگي شکل‌گيري انقلاب کشاورزي از حدود يازده هزار سال پيش در کوهستان زاگرس براي مخاطب عام و خاص نمايش داده شود.

 
توليد اين مستند ۳۷ دقيقه‌اي ۲ سال زمان برده است و عوامل توليد آن عبارتند از پژوهشگر، کارگردان و تهيه‌کننده: کيوان طباطبايي صميمي، فيلمبردار: ارسطو گيوي، صدابردار: حسن شبانکاره، تدوين، صداگذاري و اصلاح رنگ: پيمان شاه محمدي، تهيه شده در: مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره