نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
سینما و چهره ها

بازیگری که در «گاندو» از مرزهای تکرار و کلیشه گریخت

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی

آخرين خبر/ کاراکتر نيما، آن پسر و رک و راست و پر شر و شورِ شيفته فوتبال سريال «خانه ما» حالا در «گاندو» تمام پيش فرضها و دهنيت ما را تغيير داده. سريالي که اواخر دهه 70 با فيلمنامه شيرين پيمان قاسمخاني و شادمهر راستين براي خيلي از ما خاطره‌ساز بود و تا سالها وحيدرهباني را با آن نقش به جا مي آورديم.
رهباني يکي دو سال بعد از آن فرصت بازي در «دوئل» احمدرضا درويش با آن پروداکشن عظيمش را نيز پيدا کرد. با تمام اين اوصاف، نه سينما و تلويزيون که هنر اين تحصيلکرده مدرسه ملي تئاتر کانادا روي صحنه نمايش بود که بيشتر به چشم آمد و به بلوغ او منتهي شد.
رهباني طي چند سال اخير، در گذر از دوران تحصيل و دوري از وطن و گدازه هاي حواشي منفي تئاتر «هدا گابلر»، بستر مجموعه تلويزيوني «گاندو» را بدل به خاستگاهي دوباره براي خود کرد که پيش بيني دورنماي توفيق آن، دشوار و مخاطره آميز بود.
بازيگري که در مقطعي از سوي روزنامه کيهان متهم به تبليغ فراماسونري بود، امروز در چارچوب مجموعه اي با محتواي امنيتي در ژانر جاسوسي، چنان خوش درخشيده و بي ادعا و دوست داشتني، بالاتر از ساير چهره هاي «گاندو» صدرنشين شده که بدبين ترين ها هم انتظارش را نداشتند.
محمد سرگروه تيم امنيتي با بازي وحيد رهباني يک مأمور سر به زير، صبور و فکور است. او اهن و تلپ هاي پوچ مافوق هاي عجول را ندارد، زورگو نيست، به کار تيمي اعتقاد دارد و با سوژه هاي تحت نظرش برخورد سفاکانه يا غير انساني ندارد. ضمن اينکه براي گره گشايي از پرونده ها از گستره امکاناتش مدبرانه بهره مي برد.
رهباني نه شباهتي به جک بائر(کيفر ساترلند) سريال «24» دارد و نه مي توان با پرسوناژهاي «هوملند» مقايسه اش کرد.
با قيافه شرقي و فيزيک غير هرکول وار، هم در فصل هاي اکشن خودنمايي مي کند و هم اتاق فکر سريال روي کاکل او مي چرخد. از سويي حجب و حيايي تنيده در ميميک و رفتار بدن کاراکتر او، در شخصيت شناسي محمد به عنوان يک مأمور امنيتي جان بر کف و خوش فکر که الگوي زيردستانش است، به بينندگان حسي از آرامش و اعتماد را القا مي کند.
رهباني با درک الزامات نقش، بازي متعارف و همخواني با کليت درام گاندو دارد و اجازه پيشداوري هاي مغرضانه و اتهام زني هاي افراطي را نمي دهد. بازيگري که حالا ديگر مي توان به او براي محول کردن نقشهاي ملتهب و خطير، اطمينان کامل داشت!
او دو فيلم «مصلحت» و «شيشليک» را در نوبت اکران دارد که بازي در فيلم اول، نامزدي در فستيوال فجر پارسال را برايش به ارمغان آورد.

منبع: اينستاگرام خبرنگار هنر

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره