نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
سینما و چهره ها

معرفی فیلم «خشم مردانه» برای طرفداران فیلم اکشن

منبع
بروزرسانی
معرفی فیلم «خشم مردانه» برای طرفداران فیلم اکشن

فيلم مترجم/ فيلمي از جيسون استاتهام، کچل خوش‌‌تيپ هاليوود را سراغ نداريم که پرفروش از آب درنيايد. اين هنرپيشه بزن‌بهادر که در فيلم‌ها دمار از روزگار تبهکاران در مي‌آورد، در سال ۲۰۲۱ اثري جديد به کارگرداني گاي ريچي روانه بازار کرده است. اگر اهل فيلم هاي تبهکارانه باشيد، قطعاً گاي ريچي را مي‌شناسيد. اين کارگردان که سابقه ساخت چندين فيلم پرفروش مانند قاب‌زني (Snath) را در کارنامه‌اش دارد و ۲ اقتباس سينمايي شرلوک هولمز را نيز از وي ديده‌ايم، فيلمي جديد با نام خشم مردانه (Wrath of Man) را روانه پرده نقره‌اي کرده است. همان‌گونه که از نام فيلم خشم مردانه پيداست، با اثري هيجان‌انگيز و پرزدوخورد طرف هستيم که خشونت از سروروي اين فيلم مي‌بارد. انتشار فيلم جديد گاي ريچي با هنرنمايي جيسون استاتهام را به فال نيک مي‌گيريم تا با هم در ادامه ببينيم داستان خشم مردانه از چه قرار است. در انتها نيز نگاهي به نظر منتقدان برجسته درباره جديدترين اثر گاي ريچي مي‌اندازيم.


داستان فيلم خشم مردانه
اگر با سينماي اکشن فرانسه آشنا باشيد به احتمال زياد فيلم کاميون حمل پول (Cash Truck Convoyeur)، محصول سال ۲۰۰۴ را ديده‌ايد. اين فيلم را نيکلاس بوخريف (Nicolas Boukhrief) کارگرداني و هنرپيشه فرانسوي روانه سالن‌هاي سينما کرد. فيلم کاميون حمل پول در کنار فروش چشمگير در فرانسه، در سينماهاي بين‌المللي نيز به موفقيت شايسته‌اي دست يافت.
فيلم کاميون حمل پول دست‌به‌دست شد تا در نهايت به گاي ريچي رسيد. اين کارگردان مطرح پس از تماشاي نسخه فرانسوي کاميون حمل پول، به فکر ساخت نسخه‌اي بين‌المللي افتاد. ماحصل اين تلاش را در فيلم خشم مردانه شاهد هستيم.
خشم مردانه داستان راننده کاميون حمل پولي را روايت مي‌کند که انتقال پول‌‌هاي گزاف به شغل روزانه‌اش تبديل شده است. اين راننده در هر روز ميليون‌ها دلار را با کاميون حمل پول به جاهاي مختلف لس‌آنجلس منتقل مي‌کند. از قضاي روزگار دزدها به اين کاميون حمله مي‌کنند و راننده داستانِ ما با بيرحمي تمام دمار از روزگار دزدها در مي‌آورد. اينجاست که همکاران اين راننده متوجه مي‌شوند او مهارت‌هاي بيشتري به غير از رانندگي دارد و فردي با توانايي‌هاي مرگبار است که اهداف شخصي را پشت رانندگي کاميون حمل پول پنهان کرده است.

عوامل و هنرپيشه‌هاي فيلم کاميون حمل پول
گاي ريچي، کارگردان سرشناسي که آثار درخشاني مانند فيلم آقايان (The Gentlemen)، شاه آرتور: افسانه شمشير و مردي از يو.‌ان.‌سي.‌ال‌.‌اي (Man from UNCLE) را از وي ديده‌ايم، در مقام کارگرداني فيلم خشم مردانه قرار گرفته است. اگر تاکنون آثار گاي ريچي را ديده باشيد حتماً درجريان هستيد که اين کارگردان سبک خاصي در ساخت فيلم‌هاي پرزدوخورد دارد.
فيلم‌هاي گاي ريچي به ديالوگ‌هاي خاص، شوخي‌هاي منحصربه‌فرد و صحنه‌هاي اکشن جذاب معروف است. اين ويژگي را به لطف بازي جيسون استاتهام در فيلم خشم مردانه مشاهده مي‌کنيم. در کنار استاتهام، هنرپيشه‌هاي سرشناس ديگري مانند هولت مک‌کالاني (Holt McCallany)، جفري داناوان (Jeffrey Donovan)، جاش هارنت (Josh Harnett) و کريس رايلي (Chris Reilly) نقش‌آفريني کرده‌اند.
گاي ريچي که در کنار کارگرداني،‌ دستي در فيلمنامه‌نويسي هم دارد، نگارش فيلمنامه خشم مردانه را به همراه ايوان اتکينسون (Ivan Atkinson) بر عهده گرفته است. منتقدان از همکاري دوباره جيسون استاتهام و گاي ريچي براي ساخت فيلم خشم مردانه استقبال کرده‌اند و امتيازهاي روبه‌بالايي را به اين فيلم اختصاص داده‌اند. به همين دليل خالي از لطف نيست اگر در ادامه با هم نگاهي به نظر منتقدان برجسته هاليوود درباره فيلم خشم مردانه بياندازيم.
نظر منتقدان درباره فيلم خشم مردانه – جاني اولکسينسکي از نيويورک پست:

امتياز ۸۸ از ۱۰۰
اولکسينسکي فيلم خشم مردانه را به اندازه ديگر آثار گاي ريچي بامزه نمي‌داند. اما به گفته اين منتقد برجسته، نبود طنزهايي که تاکنون از گاي ريچي سراغ داريم در فيلم خشم مردانه، ارزش اين اثر را کمتر نکرده است. جاني اولکسينسکي فيلم خشم مردانه را اثري خاص مي‌داند که ضرب‌آهنگ مستمري دارد و مخاطب را با صحنه‌‌هاي هيجان‌انگيز تا انتهاي فيلم همراهي مي کند.

مايک لاسل از سان فرانسيسکو کرونيکل – امتياز ۷۵ از ۱۰۰
لاسل نقطه ضعف فيلم خشم مردانه را روايت داستان آن مي‌داند. منتقد فرانسيسکو کرونيکل بر اين باور است که داستان فيلم خشم مردانه به عنوان فيلمي تبهکارانه با عقل جور در نمي‌آيد. ناگفته نماند مايک لاسل متذکر مي‌شود خشم مردانه صحنه‌هاي پرزدوخوردي دارد که ضعف داستان فيلم را پر مي‌کند.

پيتر دبروژ از ورايتي – امتياز ۷۰ از ۱۰۰
دبروژ فيلم خشم مردانه را همانند شخصيت نقش اول آن مي‌داند. به گفته وي در اين فيلم شخصيت اچ، اعتماد‌به‌نفس سرشاري دارد و در دشوارترين لحظه‌ها نيز کاملاً حرفه‌اي برخورد مي‌کند. پيتر دبروژ فيلم خشم مردانه را نيز اثري حرفه‌اي مي‌داند که تا آخرين لحظه مخاطب را سرگرم نگه مي‌دارد.

وارن کانترل از پلي‌ليست – امتياز صفر از ۱۰۰
وارن کانترل بر خلاف ديگر منتقدان، امتياز صفر را براي جديدترين اثر گاي ريچي در نظر گرفته است. اين منتقد که هميشه امتيازهاي بحث‌برانگيزي را براي فيلم‌ها لحاظ مي‌کند، خشم مردانه را اثري بسيار خشن با فيلمنامه‌اي خام مي‌داند که خبري از خلاقيت در آن نيست. به گفته وارن کانترل فيلم خشم مردانه لحظه‌هاي کسالت‌باري را پيش روي مخاطبان قرار مي‌دهد.

تاي بر از بوستون گلوب – امتياز ۳۸ از ۱۰۰
فيلم خشم مردانه آن‌گونه که بايد و شايد نتوانسته نظر تاي بر، منتقد بوستون گلوب را بدست بياورد. به گفته اين منتقد برجسته، خشم مردانه حتي در هيجان‌انگيزترين صحنه‌ها نيز حالتي دست‌دوم و تکراري دارد. اين شرايط باعث شده تا حتي صحنه‌هاي پرزدوخورد اين فيلم نيز آن‌گونه که بايد و شايد مخاطب را سرگرم نکند.

مت زولر سيتز از راجر ايبرت – امتياز ۱۰۰ از ۱۰۰
زولر فيلم خشم مردانه را اثري مي‌داند که به رغم خشونت بسيار زياد، به رعايت اصول زيباشناختي در سينما پايبند مانده است. اين منتقد سرشناس داستان فيلم خشم مردانه را نيز روايتي خاص مي‌داند که چهره واقعي تبهکاران را در معرض نمايش تماشاگر قرار مي‌دهد.
در مجموع بايد گفت جديدترين اثر گاي ريچي به اندازه‌اي در نظر منتقدان خودنمايي کرده که ارزش دارد وقتي را براي تماشاي اين فيلم قرار دهيد. مطمئن باشيد تماشاي دنياي تبهکارانه اين فيلم شما را حسابي سرگرم مي‌کند. اگر هم از طرفداران جيسون استاتهام هستيد، بدون شک تماشاي جديدترين اثر اين کچل‌ خوش‌تيپ را به فال نيک خواهيد گرفت.

ترجمه اختصاصي از سايت فيلم مترجم

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar