پرکارترین بازیگران زن ایرانی را بشناسید
سلام سينما/ يکي از سوالات رايج و کنجکاويبرانگيز بسياري از تماشاگران و مخاطباني که صنعت سينما و تلويزيون ايران را دنبال ميکنند اين است که پرکارترين بازيگران ايراني کدامند. بازيگراني که آثار بيشتري را در کارنامه خود ثبت کردهاند. جالب است که نتيجه بررسي و آمارها بعضي از بازيگراني را به عنوان پرکارترين معرفي ميکنند که شايد کمتر تماشاگري انتظارش را داشته باشد.
لازم است ذکر کنيم که با توجه به اينکه برخي از آثار قديميتر و مخصوصا تله فيلمها در کارنامهي بازيگران دقيق ثبت نشده، تعداد آثار بهشکل حدودي مشخص شدهاند و ممکن است تله فيلمهايي از بازيگران در آمار حساب نشده باشد. اما بازيگراني که در ادامه به شما معرفي کرده ايم همگي در بيش از هشتاد اثر مختلف حضور داشتهاند.
حميده خيرآبادي
تعداد آثار ثبت شده: ۲۲۰
مادر هميشه سينماي ايران. تصوير حميده خيرآبادي تنها در حافظه تصويري هر تماشاگر سينما يا تلويزيون حضور دارد که اصلا يکي از شناسههاي سينماي ايران هم هست.
اولين حضور او در سينما در سال ۱۳۳۲ رقم خورد. خيرآبادي همچنين از اولين بازيگراني است که به جريان اصطلاحا موج نو سينماي ايران پيوست و در دهه چهل با کارگردانان مطرحي، چون علي حاتمي همکاري کرد.
حميده خيرآبادي با آن چهره مهربان و لحن خيرخواهانهاش شماري از جذابترين مادران سينما را تصوير کرده که شايد مهمترينشان در فيلم «اجاره نشين ها» باشد. نکته حضور خيرآبادي در فيلمها و سريالها يا تله فيلمهاي بعد از انقلاب در اين است که او شمايلي تکرارشونده از مادر دلسوز و مهربان ميسازد، اما اين اصلا به معناي اجراي کليشهاي يا تکراري نيست.
حضور او در نقشهايي مشابه، با اداها و اکتهايي که صميمانه و باز هم تکرارشونده هستند، يک شمايل در ياد ماندني ميسازد و اين همان چيزي است که حميده خيرآبادي را جاودانه ميکند. بيراه نيست که به او لقب مادر سينماي ايران را دادهاند.
بهنوش بختياري
تعداد آثار ثبت شده: ۹۷
بهنوش بختياري در روزهاي جواني خود با حضور در سريالهاي تلويزيوني به شهرت و محبوبيتي غيرمنتظره رسيد.
هرچند بختياري کار خود را در سينما و تلويزيون از نيمه دهه هفتاد با «پشت ديوار شب» و «هواي تازه» آغاز کرد، اما يکي از اولين زناني بود که با صورت عملکرده در تلويزيون حضور بههم رساند و به اين واسطه تبديل شد به بهنوش بختياري ستاره. او در اولين نقشآفرينيهاي خود در ابتداي دهه هشتاد، عموما نقش دختراني لاکچري، زيبارو با کلي عاشق پيشه را به اجرا درميآورد که قطعا در محبوبيت امروزش بيتاثير نبودند.
يکي از اين کاراکترها که بسيار محبوب شد در سريال «خانه به دوش» رضا عطاران به نمايش درآمد. او در آن سريال نقش ژينوس دختري مرفه را بازي ميکرد که خصيصه بارزش اين بود که دماغش را چندين بار عمل کرده بود. بختياري بارها نقشهايي اين چنيني را بازي کرد و بعدتر با حضور در سريالهاي «شبهاي برره» و «جايزه بزرگ» مهران مديري نام خود را بيش از پيش مطرح کرد.
در سالهاي اخير هرچند محبوبيت او بيشتر منوط به فضاي مجازي و شبکههاي اجتماعي است و در تبليغات مجازي حضور بسيار پررنگي دارد، اما در نقشآفرينيهاي سينمايي خود سعي کرده کمي متفاوت ظاهر شود و نقشهايي را بپذيرد که تماشاگر را سورپرايز کند. مهمترين حضور اينچنيني او در فيلم «من» است که نقش يک خانم جلسهاي را بازي ميکند.
گوهر خيرانديش
تعداد آثار ثبت شده: ۹۳
گوهر خيرانديش متولد سال ۱۳۳۳ شيراز، کار خود را به عنوان بازيگر از دبيرستان شروع کرد و در ادامه خيلي زود حضور حرفهاي در سينما، تلويزيون و تئاتر را تجربه کرد. ضمن اينکه او از معدود بازيگران زن همدوره خودش است که حرفه بازيگري را بهشکل آکادميک فرا گرفت و از دانشکده هنرهاي زيبا فارغالتحصيل شد.
او فعاليتهاي دانشگاهي خود را ادامه داد و هم اکنون هم يکي از استادان کانون سينماگران جوان است. جالب است بدانيد خيرانديش در همين راستا سابقه برگزاري کارگاه آموزشي در چند دانشگاه آمريکايي را هم دارد.
خيرانديش با فيلم «روزهاي انتظار» فعاليت سينمايي خود را آغاز کرد و ميتوان فيلم «بانو» را سکوي پرتابش دانست. خيرانديش از جمله بازيگراني است که هرچند در تلويزيون هم فعاليت زيادي داشته، اما هميشه نقشهايي خوب و قابل اعتنا را پذيرفته. او از معدود بازيگران تلويزيوني است که بارها گفته کيفيت اثر و خصوصا خود نقش در انتخابهايش بيشتر از مسائل مالي اهميت دارند.
حضور اخير او در «هيولا» مهران مديري هم بسيار بامزه از آب درآمده بود.
مريم بوباني
تعداد آثار ثبت شده: ۹۰
مريم بوباني متولد سال ۱۳۳۲، دوره دو ساله بازيگري را در کلاسهاي آزاد امين تارخ حوالي سال ۱۳۷۴ گذراند و دو سال بعدش با بازي در «مهر مادري» به کارگرداني کمال تبريزي در نقشي فرعي پا به سينما گذاشت. خودش دراين باره ميگويد: «من از بچگي به بازيگري علاقهمند بودم. موثرترين کسي که باعث شد عاشق اين حرفه شوم، مادربزرگم بود که در بچگي ما را به تئاتر و سينما ميبرد و من از همان زمان در ذهنم طراحي ميکردم که روزي بازيگر خواهم شد.»
«نيمه پنهان»، «زندان زنان»، «زير پوست شهر»، «سگ کشي»، «بودن يا نبودن» و «عشق + ۲» را ميتوان از جمله مهمترين فيلمهاي سينمايي او دانست هرچند که بوباني بيش از هرچيز بهواسطه حضور در تلويزيون و سريالهاي صدا و سيما بهخاطر آورده ميشود و عموما هم نقش زنان يا مادراني از طبقه محروم جامعه را ايفا ميکند.
ثريا قاسمي
تعداد آثار ثبت شده: ۷۸
ثريا قاسمي، دختر حميده خيرآبادي در اوايل دهه ۱۳۴۰ با گويندگي راديو کار حرفهاي خود را شروع کرد و سپس به تئاتر رو آورد.
او در يکي از اولين حضورهاي خود جلوي دوربين در سريال «پيوند» به ايفاي نقش پرداخت. اما اولين تصويري که سينما از قاسمي به ثبت رسانده، بياغراق يکي از ماندگارترين نقشآفرينيهاي اوست؛ قاسمي با ايفاي يکي از نقشهاي اصلي «آرامش در حضور ديگران» وارد عرصه جدي سينما شد و آنقدر قدرتمند اجراي خوبي داشت که پس از گذشت اين همه سال ـ همچون عزت الله انتظامي ـ کماکان با اولين فيلم بلندش به ياد آورده ميشود.
شايد بتوان ثريا قاسمي را دومين زني دانست که در نقشي تأثيرگذار، عميق و ماندگار درخشيد.
پوراندخت مهيمن
تعداد آثار ثبت شده: ۷۷
پوراندخت مهيمن از جمله بازيگران سينما است که در طول سالهاي گذشته توانسته آثار زيادي را در کارنامه خود ثبت کند. اولين تجربههاي او به اوايل دهه شصت برميگردد.
مهيمن هم از جمله بازيگراني است که با سريالهاي تلويزيونياش بيشتر بهخاطر آورده ميشود و در ميان همه اين سريالها، حضورش در «وضعيت سفيد»، جنس ديگري دارد و ميتوان آنرا بهترين تجربه تلويزيوني اين بازيگر دانست.
«رابطه»، «سام و نرگس» و «زير درخت هلو» از جمله تجربيات سينمايي اين بازيگر هستند.
بهناز جعفري
تعداد آثار ثبت شده: ۷۴
بهناز جعفري از سال ۱۳۷۳ با ايفاي نقش کوتاهي در فيلم «روسري آبي» به کارگرداني رخشان بني اعتماد وارد سينما شد. هرچند در همان دوره و بازي در نمايشهاي راديويي را هم تجربه کرد.
جعفري بازي در تئاتر را هم با نمايش «سلطان مار» به کارگرداني گلاب آدينه در سال ۱۳۷۲ تجربه کرد و بعد از آن در عرصه تئاتر هم همپاي سينما حضوري جدي داشت. او در نمايشهاي کارگردانان شاخصي، چون بهرام بيضايي، محمد رحمانيان، عليرضا نادري و … روي صحنه رفته است.
«آب و آتش»، «باغهاي کندلوس»، «حوالي اتوبان» و «جيببر خيابان جنوب» از جمله مهمترين فيلمهاي جعفري هستتند، اما بياغراق ماندگارترين نقشآفريني او در فيلم «بيدار شو آرزو» کيانوش عياري بوده است.