نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
سینما و چهره ها

علی باقری: ایتالیایی‌ها فکر کردند کارگرم نه بازیگر!

منبع
مهر
بروزرسانی
علی باقری: ایتالیایی‌ها فکر کردند کارگرم نه بازیگر!

مهر /علي باقري بازيگر فيلم سينمايي «دشت خاموش» ضمن اشاره به حضور موفق اين فيلم در جشنواره ونيز، مي‌گويد برخي مخاطبان ايتاليايي فکر مي‌کردند او نه بازيگر که واقعاً يک کارگر کوره آجرپزي است.

علي باقري بازيگر سينما و تئاتر درباره تازه‌ترين فعاليت‌هاي خود گفت: اين روزها در حال مذاکره براي چند سريال شبکه خانگي هستم. در فيلم «تفريق» به کارگرداني ماني حقيقي هم به تازگي نقش کوتاهي داشتم. همزمان پيگير دغدغه‌هاي شخصي‌ام در حوزه تئاتر مانند آموزش و پژوهش در حوزه بازيگري هم هستم.

وي درباره تجربه حضور در سريال شبکه خانگي «همگناه» که پس از سال‌ها فعاليت در حوزه تئاتر و تصوير، باعث بيشتر شناخته‌شدنش از سوي مردم شد، گفت: اين درست است اما واقعيت اين است که مردم کلمه واحدي نيست و سليقه‌ها و نگاه‌هاي مختلفي هم دارند. در مجموع اما در مجموع به‌نظر مي‌رسد سريال‌هاي شبکه خانگي مثل «همگناه» مخاطب گسترده‌اي دارد. در هر حال معتقدم ديده‌شدن در يک کار به پارامترهاي متعددي بستگي دارد که يکي از آن‌ها مي‌تواند پيشنهاد يک نقش خوب، در يک زمان درست باشد.

علي باقري درباره گريم ثابت خود در آثار متنوع و عدم تأثير منفي اين تشابه ظاهر، در باورپذيري نقش‌هايش از سوي مخاطب گفت: بابت اين پذيرش از سوي مخاطب که شما به آن اشاره مي‌کنيد واقعاً خوشحالم. مخاطبان، غالباً آنقدر طيف گسترده‌اي را شامل مي‌شوند که ممکن است به هر دليلي يک کار را دوست داشته يا نداشته باشند. به همين دليل اينکه شما اشاره مي‌کنيد که نقش‌آفريني‌هايم از سوي مخاطبان باورپذير بوده، خوشحال‌کننده است. درباره گريم اما اين مسئله درددل خودم هم هست و واقعاً دوست دارم با گريم‌هاي متنوع‌تري در آثار حاضر شوم که هنوز فرصت نشده است. اميدوارم زمان مناسب آن برسد و فکر مي‌کنم هنوز زمان دارم. گريم، لباس، لوکيشن و مواردي از اين دست معمولاً به کمک بازيگر مي‌آيد تا نقشش را باورپذير ايفا کند. اين از خوش‌شانسي من بوده است که اين گريم مشابه در نقش‌هاي مختلف، براي مخاطب باورپذير بوده است.

احمد بهرامي دقيقاً مي‌دانست در «دشت خاموش» چه مي‌خواد

بازيگر فيلم سينمايي «دشت خاموش» به کارگرداني احمد بهرامي، درباره اين فيلم تحسين‌شده در جشنواره ونيز و جشنواره جهاني فيلم فجر گفت: من درباره کاره‌ام معمولاً خيلي سخت‌گيرم اما فيلم «دشت خاموش» از آن تجربه‌هايي است که بارها مي‌توانم به حضور در آن افتخار کنم. احمد بهرامي در مقام کارگردان دقيقاً مي‌دانست چه مي‌خواهد و به خوبي هم توانسته همه اجزاي کار را در کنار هم هدايت کند. من به‌عنوان بازيگر فيلم شايد بيشتر به چشم بيايم اما همه اجزاي فيلم مانند فيلمبرداري و يا طراحي صحنه هم فوق‌العاده عمل کرده‌اند. يک تيم خوب دورهم جمع شده و توانسته‌اند به ايده کارگردان اعتماد کنند.

ايتاليايي‌ها فکر کردند کارگرم نه بازيگر/انفعالي که به انهدام رسيد

باقري درباره واکنش تماشاگران خارج از کشور نسبت به نقش‌آفريني خود در «دشت خاموش» گفت: در حاشيه اکران فيلم در ايتاليا، يکي از مخاطبان سراغم آمد و گفت همان‌طور که همايون ارشادي در فيلم «طعم گيلاس» توسط عباس کيارستمي کشف شد، شما هم بعد از اين فيلم مي‌توانيد وارد عرصه بازيگري شويد و بازي‌هاي بزرگي خواهيد کرد. تصورش اين بود که کارگر کوره آجرپزي هستم و در عرصه بازيگري تازه‌کارم. به‌نظر صحبت از اين ميزان باورپذيري، بهترين تعريف از کار يک بازيگر است و من خيلي آن را دوست داشتم.

حکايت جامعه‌اي که تمايلي به تغيير ندارد!

وي درباره موقعيت انساني فيلم «دشت خاموش» و جايگاه مضاميني چون اعمال قدرت نسبت به زيردستان در آن هم گفت: مي‌توانم به‌عنوان يک مخاطب و منتقد درباره نگاه استعاري و جهان‌شمول فيلم به مضامين انساني همچون قدرت، صحبت کنم اما واقعيت اين است که در مقام بازيگر به اين مباحث فکر نمي‌کردم. تمام تلاشم آن بود که صحنه‌اي که قرار است در آن بازي کنم را باورپذير اجرا کنم و خوب از آب دربياورم. اما اگر بخواهم از بيرون نگاهم به فيلم را بگويم فکر مي‌کنم «دشت خاموش» حکايت يک جامعه کوچک و منفعل است که تمايلي هم به تغيير ندارد. چيزي شبيه حال و روز همين روزهاي بخشي از جامعه ما. تلاش کردم اين بي‌تفاوتي نسبت به موقعيت پيراموني را که به يک انهدام منجر مي‌شود، در بازي‌ام به تصوير درآورم.

باقري درباره شرايط فيلمبرداري «دشت خاموش» هم گفت: فيلمبرداري اين پروژه در تيرماه بود و واقعاً دماي هوا بسيار بالا بود. در برخي صحنه‌ها نياز به آتش هم داشتيم. طبيعتاً اين دشواري‌ها خيلي براي مخاطبي که به تماشاي فيلم مي‌نشيند، موضوعيت ندارد اما واقعيت اين است که نبايد اين سختي‌ها بر خروجي کار تأثير بگذارد. مخاطب براي تماشاي فيلم هم هزينه بليت مي‌دهد و هم وقت مي‌گذارد، به همين دليل هرچقدر هم شرايط توليد يک پروژه سخت باشد، اين وضعيت را توجيه مناسبي براي ضعف اجرايي يک فيلم نمي‌دانم.

اين بازيگر درباره همکاري مشترک با فروغ قجابگلي در ۲ سريال «همگناه» و «ياور» هم توضيح داد: با خانم قجابگلي در تئاتر آشنا بودم و به نوعي در تئاتر پيشکسوت هم محسوب مي‌شود. ترکيب نقش‌آفريني ما در «همگناه» جواب داد و مورد توجه قرار گرفت. در سريال «ياور» چندماهي از نقش‌آفريني من گذشته بود هنوز نقش مقابلم انتخاب نشده بود، وقتي که به اين گزينه رسيدند برايم جالب بود. در مجموع علاقمند به تجربه‌هاي متنوع در بازيگري هستم که اين نقش‌آفريني مشترک هم يکي از همين تجربه‌ها برايم بود.

علي باقري در پايان درباره تکرار ايفاي نقش آدم‌هاي سختي کشيده در کارنامه‌اش هم گفت: درباره ايفاي نقش آدم‌هاي سختي‌کشيده تا جايي که شبيه به زندگي خودمان است، حساسيتي ندارم و آن را بد نمي‌دانم. فکر مي‌کنم افراد سختي‌کشيده‌اي که امروز طيف گسترده‌اي را شامل مي‌شوند، شايد به همين دليل با نقش‌هاي من ارتباط برقرار مي‌کنند، اما طبيعتاً برخي نقش‌هايي که تا به امروز داشته‌ام را دوست ندارم تکرار کنم و به دنبال تجربه‌هاي تازه‌تر هستم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar