فارس/ آدم هاي سري مجموعه «دودکش» رسم رفاقت را به جاي مي آورند. به زندگي نگاه اميدوارانه دارند و براي پيشبرد اهدافشان مدام در تکاپو هستند. اين انگيزه بخشي نيز خصوصاً در کاراکتر فيروز با بازي هومن برق نورد تعريف شده است.

امروز تلويزيون در هجوم بحث هاي انتقادگرايانه با محوريت ريزش مخاطب و تغيير سليقه مخاطبان و مارکتي که رقابت را با ظهور وي او دي ها و پلتفرم هاي متنوع دشوار کرده، ناچار و محکوم به بقاست. در اين مسير هم حفظ سرمايه ها و فرزندانش که سالها براي پرورش و شکوفايي شان انرژي گذاشته و هزينه کرده، مي تواند کمکي مهم و اساسي باشد.

اين روزها همزمان با آغاز پخش سريال «دودکش2» به کارگرداني برزو نيک نژاد و تهيه کنندگي زينب تقوايي در شبکه يک سيما، دوباره به خاطرمان آمد که تداوم توليد چنين محصولاتي که مصداق بارز و صريح برند سازي در تلويزيون هستند، چقدر مي توانند سنبه تلويزيون را در اين رقابت خطير و دشوار، پرزور کنند.

 

«دودکش2» به برکت شخصيتهايي ملموس و سمپاتيک و تکيه کلامهايي نوگرايانه و کستينگ هماهنگ در دهه 90 توانست سري بين سريال ها درآورد و به سرعت محبوبيت کسب کند. سريالي که حالا در سري جديد خود نشان داده با ايجاد تغييراتي متناسب با گذشت زمان و نظر به تفاوت مطالبات و درک هنري مردم، به سري هاي احتمالي بعدي اش نيز کاملاً اميدوار است.

خانواده مشتاق در سري جديد نيز در کنار خوشمزگي هاي هميشگي آدمها و بگير و ببندهاي فانتزي و جدل هاي بامزه خانوادگي، همچنان ديدگاه هاي انساندوستانه دارد. نکته اي که از همان قسمت اول و ارائه خدمات قاليشويي به سيل زدگان ترکمن، نمود عيني و غير شعاري داشت. ضمن اينکه سازندگان در خلال همين جر و بحث ها و طعنه و کنايه هاي کمدي در مناسبات خانوادگي روايت، به مفهوم خانواده اصالت ويژه اي مي بخشند و اهميت آن را يادآور مي دهند.

 

آدمهاي سري مجموعه «دودکش» رسم رفاقت را به جاي مي آورند. به زندگي نگاه اميدوارانه دارند و براي پيشبرد اهدافشان مدام در تکاپو هستند. اين انگيزه بخشي نيز خصوصاً در کاراکتر فيروز با بازي هومن برق نورد تعريف شده تا او به عنوان موتور محرکه طنازي، بقيه را نيز تهييج و تشويق کند و از آنان تعهد و مسئوليت پذيري بخواهد. فيروز همان مغز متفکر و وجدان بيداري است که اينجا در مقام سرپرست خانواده، اگرچه خود نيز طبيعتاً نقاط ضعفي دارد و به اصلاح گاف کم نمي دهد، اما راه و رسم صدق و درستي را پيش گرفته و با همان سبک جالب و هيجاني خودش، قصد تکثير و تعميم آنرا دارد.
چيزي که امروز جامعه به آن احتياج مبرم دارد.

نويسندگان با تکيه بر عنصر آشنايي ذهني بينندگان با کاراکترها، کوشيده اند مضامين انساني را در لفافه اي از کمدي هاي کلامي و موقعيت بيارايند و در کنار خنداندن، به قول خودشان «بي قيف و قپي و قمپز!»، «به ضرس قاطع!» آگاهي و تذکر نيز بدهند.
اين همان معجزه اي است که اصولاً در جريان مفهوم برند سازي، البته از نوع مثبت و جذابش، بشدت تسهيل مي شود و از سوي مخاطب نيز بدون گارد و دافعه، مورد پذيرش قرار مي گيرد.

 

تلويزيون در سايه اعتنا و تقويت برندهايش به مثابه سرمايه هايي مفيد و اثرگذار و نظارت دقيق و همه جانبه روي مراحل نگارش تا ساخت به منظور پيشگيري از افت و تنزل احتمالي و صدالبته فروگذاري نکردن از حمايت هاي لازم و به موقع از گروه توليد، مي تواند جريان برند سازي اش را با نگاه سرمايه گذاري حفظ کند. برند سازي اي که در نمونه هاي ديگر همچون «نون خ» و يا «زيرخاکي» نيز عينيت يافته و اين بار در «دودکش2» جلوه هاي مقبول ديگري را به نمايش گذاشته است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar