نوید محمدزاده؛ بازیگری صاحب سبک که در «ابد و یک روز» غوغا کرد
آخرین خبر/ استقبال تماشاگران و موفقیت «ابد و یک روز» باعث شد تا این فیلم الگویی برای درامهای اجتماعی با موضوع قشر فقیر و حاشیهنشین شهری شود. در کنار موضوع تازه و پرکشش «ابد و یک روز» و نگاه جسورانۀ سعید روستایی، بخش مهمی از موفقیت فیلم، مرهون بازی نوید محمدزاده در نقش محسن است.
محمدزاده با شناخت ویژگیهای رفتاری محسن و همذاتپنداری با او و تغییر مناسب فیزیک بدن و صدایش، نقش جوان معتادِ رند و بامرام را چنان تاثیرگذار بازی کرده که تماشاگر را با محسن همراه و همدل کرد و این شخصیت وارد فرهنگ عامه شد. اجرای درخشان مونولوگ طولانی محسن که با کلیدواژۀ «نرو سمیه» به یاد آورده میشود، بخشی از فرهنگ عامۀ امروز است و در بیشمار محتوای بصری، شنیداری و نوشتاری مورد ارجاع قرار گرفته است.
شاید تلقی برخی اینگونه باشد که ایفای چنین نقشهایی با اجرای ترفندهایی نظیر قوز کردن، دولا راه رفتن، خمارکردن چشم و ساخت صدای خسته، آسان است. اما واقعیت این است که به کار بردن چنین شگردهای در بهترین حالت، تصویرگر تیپ کلیشهای معتادی است که بارها در سینما و تلویزیون ایران شاهد آن بودهایم و پس از گذشت چند سال و در نگاه کنونی، به کمدیهایی ناخواسته تبدیل شدهاند.
نوید محمدزاده، پس از «ابد و یک روز» در چند فیلم دیگر، نقش جوان عاصی و خشمگین را ایفا کرد که باعث شد تا برخی از منتقدان او را به تکرار نقشهایی با ویژگیهای مشابه متهم کنند. گزیدهکاری و انتخاب نقشهایی متفاوت در چند کار آخر به نمایش درآمده از نوید محمدزاده، تماشاگران سینمای ایران را کنجکاو کرده تا منتظر نمایش فیلمهای جدیدی از او باشند.
حمیدرضا حاجیحسینی