بانوان سینما/ ۱۹ آبان تولد نیکی کریمی است... درست ساعتی دیگر این بازیگر و فیلمساز نامدار سینمای ایران وارد پنجاهمین سال زندگی خود خواهد شد و در شرایطی که آماده اکران بهترین فیلمش در مقام کارگردان (فیلم آتابای) می‌شود تولدش را جشن خواهد گرفت. 
نیکی کریمی را می‌توان یکی از اولین سوپر استارهای سینمای ایران بعد از انقلاب محسوب کرد. آغاز درخشش در دهه ۷۰ در کنار هدیه تهرانی و لیلا حاتمی نسل تازه ای را به سینمای ایران معرفی کرد که حالا علاوه برتوانایی های هنری، خصوصیات فیزیکی، زیبایی چهره و ویژگی های بیانی و لحن نیز در انتخابشان مورد توجه قرار گرفته بود. این در شرایطی است که بدانیم در دهه ۶۰ بسیاری از بازیگران توانا تنها به دلیل زیبایی ظاهریشان از کار محروم می‌شدند. نیکی کریمی کار خود را با فیلم وسوسه‌ در سال ۱۳۶۸ به عنوان بازیگر آغاز کرد و تا امروز در حدود ۶۰ فیلم سینمایی نقش آفرینی کرده است. ناگفته نماند که نیکی کریمی تا الان ۵ فیلم را نیز در مقام کارگردان جلوی دوربین برده است.
به بهانه تولد نیکی کریمی شش نقش آفرینی به‌یادماندنی‌اش را مرور کرده‌ایم.

 عروس - ۱۳۶۹
هرچند اولین تجربه بازیگری نیکی کریمی در فیلم «وسوسه»‌ بود اما «عروس» به کارگردانی بهروز افخمی او را به سینمای ایران معرفی و در نظر تماشاگران، بدل به چهره‌ای آشنا کرد. او در این فیلم در کنار ابوالفضل پورعرب حضوری به یادماندنی دارد. شیمی میان این دو بازیگر جوان، اصلی‌ترین عامل گیرایی فیلم برای تماشاگران بود. فیلم به‌نوعی نقد همه ارزش‌های شبه‌مدرنی است که جوانان آن دهه به‌دنبالش هستند و به قیمت رسیدن به آن، همه ایده‌ال‌ها، پسندها و حساسیت‌های انسانی و سنتی خود را از دست می‌دهند.

 سارا - ۱۳۷۱
این اولین همکاری مهرجویی و کریمی است و در این فیلم نیکی کریمی برای اولین بار در نقش زنی بالغ و بزرگ‌تر از سن و سال خود بازی می‌کند. «سارا» یکی از بهترین فیلم‌های داریوش مهرجویی و جزو سه گانه زنانه این فیلمساز در اوایل دهه ۷۰ به حساب می آید. نیکی کریمی به‌خوبی توانست فداکاری‌های یک همسر را در بازی خود پیاده کند و در یک سوم پایانی، در مواجهه با بی‌لیاقتی همسرش و ضربه سختی که از او متحمل می‌شود، شکست روحی و گسست عاطفی‌اش را به خوبی به‌اجرا درمی‌آورد.

پری - ۱۳۷۴
یکی از فلسفی ترین آثار  داریوش مهرجویی که اقتباسی است از رمان فرنی و زویی نوشته دیوید سلینجر. «پری» کاراکتری است که در فیلم کتابی درباره سلوک عرفانی
یکی از فلسفی ترین آثار داریوش مهرجویی که اقتباسی است از رمان فرنی و زویی نوشته دیوید سلینجر. «پری» کاراکتری است که در فیلم کتابی درباره سلوک عرفانی پیدا کرده و حالا زندگی اش تماما تحت تاثیر آن قرار گرفته است. نقش بسیار برونگرایانه تر از آنچیز است که تا آن روز از نیکی کریمی دیده شده بود. پری یکی از متفاوت‌ترین زنان، هم در میان فیلم‌های مهرجویی و هم در میان همه شخصیت‌هایی است که کریمی نقش آنان را ایفا کرده است.

بوی پیراهن یوسف - ۱۳۷۴
«بوی پیراهن یوسف» یکی از به یادماندنی ترین فیلمهای ایرانی با تم آزادسازی اسرای جنگ ایران و عراق است. اولین همکاری نیکی کریمی با ابراهیم حاتمی کیا که بعدها با فیلم «برج مینو» نیز ادامه یافت. بازی کریمی به عنوان دختر جوان از فرنگ برگشته ای که به دنبال برادر اسیر خود آمده است جزو نقشهای بسیار دیده شده این بازیگر محسوب می شود. چند سکانس مشترک او با علی نصیریان در این فیلم را میتوان به عنوان میراث تصویری سینمای جنگ در ایران ثبت کرد و به خاطر سپرد.

نیمه پنهان - ۱۳۸۰
«نیمه پنهان» به کارگردانی تهمینه میلانی در دوره ای از فعالیت های این فیلمساز به اکران رسید که نگاه تند و تیغ تیز انتقادهای سیاسی و اجتماعی او مخصوصا در حوزه حمایت از حقوق زنان به اوج خود رسیده بود. جدا از کیفیت نهایی فیلم که موافقان و مخالفان فراوانی داشت، بسیاری بازی نیکی کریمی در «نیمه پنهان» را، با توجه به ایفای نقش سطح بالا در دوره های مختلف تاریخ معاصر در بازه زمانی چندین ساله، از بهترین نقش آفرینی های این بازیگر محسوب می کنند.

چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت - ۱۳۹۳
آثار مهم بسیاری مخصوصا در دهه ۷۰ از نیکی کریمی برجای مانده است که می‌توانست در این لیست جای بگیرد اما فیلم «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» شاید بهترین فیلم متاخر این بازیگر با سابقه سینمای ایران محسوب می شود. فیلمی که در همان ابتدای سقوط آزاد ارزش ریال دوربین را به سمت طبقات فرودست جامعه چرخاند و یکی از تاثیر گذارترین آثار اجتماعی دهه ۹۰ سینمای ایران را شکل داد. بازی باور پذیر نیکی کریمی که همه جذابیت های فرمی و ظاهری نقش و شخصیتش را رها کرده تا نمایانگر درد بخشی از مردم این جامعه باشد در نوع خود تحسین برانگیز است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar