1. برگزیده
سینما و چهره ها

رویا پردازی فیلمسازان تحریمی !

منبع
بروزرسانی
رویا پردازی فیلمسازان تحریمی !
فيلمسازاني که حوزه هنري فيلم‌هاي‌شان را تحريم کرده دور هم جمع شدند تا در مورد مسائل مرتبط با اين اتفاق چاره انديشي کنند. ماجرا همچنان ادامه دارد، کارگردانان و تهيه‌کنندگان 6 فيلم تحريمي دور هم جمع مي‌شوند، حرف مي‌زنند و ابعاد مختلف اين تحريم را بررسي مي‌کنند. در مقابل اما مسئولان حوزه بدون عقب نشيني از مواضع خود، ترجيح مي‌دهند در سکوت به کارشان ادامه دهند. آخرين نشست کارگردانان و تهيه‌کنندگان شش فيلمي که از سوي حوزه هنري تحريم شده‌اند، يکشنبه 21 آبان برگزار شد. جدا از دفاع حجت الاسلام خاموشي رئيس سازمان تبليغات اسلامي از کارنامه سينمايي حوزه هنري در سال‌هاي اخير(اينجا)، آخرين اظهار نظر مسئولان سينمايي حوزه در اين زمينه به صحبت‌هاي سهيل جهان بيگلري مديرعامل سازمان توسعه سينمايي سوره در نشست مطبوعاتي جشنواره فيلم رويش باز مي‌گردد. او در اين نشست گفت که «اگر وزارت ارشاد به اين 6 فيلم مجوز داده، چرا فيلم‌هاي‌شان را اکران نمي‌کنند؟ آن‌ها مي‌توانند سينماهاي ديگري را در تهران و شهرستان‌ها در اختيار بگيرند و 300 سينما تعداد کمي براي اکران فيلم‌هاي‌شان نيست.» صحبت‌هاي او بدين معنا بود که وزارت ارشاد در اين ماجرا توپ را در زمين حوزه هنري انداخته و انگار خودش هم با اکران اين فيلم‌ها موافق نيست. اين در حالي است که از 6 فيلم تحريم شده توسط حوزه هنري فيلم «من همسرش هستم» به کارگرداني مصطفي شايسته چندي پيش روي پرده سينماها رفت. همچنين قرار داد «بي‌خود و بي‌جهت» به کارگرداني عبدالرضا کاهاني بعد از فيلم «يک فراري از بگبو» در گروه سينمايي عصر جديد بسته شد. «من مادر هستم» فريدون جيراني نيز بعد از «پنهان» در گروه سينمايي آفريقا روي پرده مي‌رود. سيد جمال ساداتيان تهيه‌کننده فيلم «برف روي کاج‌ها» هم در در اين باره به خبرآنلاين مي‌گويد: «اين فيلم با سرگروه سينمايي قرارداد داشت و همانطور که مي‌دانيد تا زماني که فيلمي پروانه نمايش نداشته باشد، نمي‌تواند با سرگروه سينمايي قرارداد ببندد. از طرفي قرارداد ما در شوراي صنفي نمايش هم ثبت شده و موجود است، اما ما خودمان ترجيح داديم در اين شرايط غبارآلود فيلم را اکران نکنيم.» با اين حال اما هنوز مسئولان سينمايي حوزه هنري در اين زمينه اظهار نظري نکرده‌اند. چه خبر از دومين نشست؟ در دومين نشست کارگردانان و تهيه کنندگان 6 فيلم تحريمي سه موضوع در دستور کار فيلمسازان قرار گرفته‌ است. پيامدهاي تحريم حوزه هنري برکاهش تماشاگران سينما و زيان‌هاي ناشي از اين بي‌سياستي در سال‌هاي آتي، اطلاع رساني دقيق‌تر ازاهداف پشت‌پرده رانت خواران که همچنان سرخوشانه به همکاري تنگاتنگ با سازماني ساختارشکن ادامه مي‌دهند و دراقدامي عملاٌ همسو با سازمان سينمايي به حذف تدريجي بخش خصوصي و سينماي اجتماعي مشغولند و بررسي سياست‌هاي جديد شهردار تهران در زمينه‌هاي فرهنگي و به ويژه سينما سه محوري هستند که به گفته ساداتيان در اين نشست در مورد آن بحث و تبادل نظر صورت گرفته‌است. به گفته اين تهيه کننده، «سينماگراني که با حوزه هنري همکاري مي‌کنند، بايد بدانند با کساني همکاري مشترک دارند که با سينما عناد دارند و در جهت انحلال سينما قدم برمي‌دارند، نه توسعه آن. اگر چنين همکاري در سينما اتفاق بيفتد، توليد در سينما با مشکل روبرو مي‌شود. آن‌هايي که با حوزه هنري همکاري مي‌کنند، بايد خودشان را در جبهه آن‌ها بدانند. اين افراد در دسته‌بندي سينماگران قرار نمي‌گيرند.» ساداتيان در خصوص ديگر مسائل مطرح شده در جلسه فيلمسازان تحريمي هم عنوان کرد: «در اين نشست در مورد شهرداري هم صحبت شد. شهرداري در اين سال‌ها در توسعه شهري قدم‌هاي خوبي برداشته است و مقبوليت اجتماعي دارد. در زمينه توسعه فرهنگي هم کارهاي قابل قبولي انجام داده است. مثل ساخت پرديس‌هاي سينمايي، اما مديريتي که در سينما آزادي وجود دارد در تعارض با اهداف شهرداري است.»