گفت‌وگویی صریح با محمود شهریاری

منبع
بروزرسانی
گفت‌وگویی صریح با محمود شهریاری
بررسي کمبود مجري رسانه ملي در گفت‌وگويي صريح با محمود شهرياري صدا و سيما بايد مديران بسيار شجاعي داشته باشد در چند سال اخير بحث حذف و ممنوع‌التصوير شدن مجريان در صدا و سيما حسابي بالا گرفته و تبديل به معضلي شده که گريبان مجريان توانمندي هم چون فرزاد حسني، احسان عليخاني، کاظم احمدزاده، محمد سلوکي و محمود شهرياري را گرفته است؛ به جايي رسيده‌ايم که هر شبکه‌اي را بگيريم فقط يک مجري خاص را مي‌بينيم که البته توانمند و محبوب هم هست اما به نظر مي‌رسد با ادامه روند فعلي کم‌کم آن‌قدر تکراري شود که از چشم مخاطب حسابي بيفتد. حذف هر کدام از مجريان صدا و سيما ماجراي خاص خودش را دارد، احمدزاده و شهرياري در يک مقطع به خاطر انجام حرکات عجيب وغريب با کت در برنامه زنده! از هم جدا شدند اما کم‌کم آن‌قدر حاشيه‌هاي‌شان ادامه داشت که ممنوع‌التصوير هم شدند، در مورد محمد سلوکي هم گفته مي‌شود از آن‌جايي که خودش فروشگاهي براي عرضه لباس‌هاي مارک‌دار دارد به خاطر استفاده مکرر از چنين لباس‌هايي که همزمان هم ترويج مصرف‌گرايي بود و هم تبليغ فروشگاهش حذف شده، ماجراي فرزاد حسني و رفت و برگشت مکررش به سيما را هم که مي‌دانيد، به اين فهرست اضافه کنيد رضا رشيدپور و عليخاني را که دليل حذف‌شان مثل بقيه چندان روشن نيست و فقط گمانه‌زني‌هايي درباره آن وجود دارد، اما مشکل وقتي جدي مي‌شود که با حذف اين مجري‌ها رسانه ملي کم کم با بحران شديد مواجه شده و به غير از علي ضياء، مجري‌هايي مثل هومن حاج عبدالهي و... وزن لازم براي جذب مخاطب برخوردار نيستند و امثال نيما کرمي و علي نيکزاد هم آن‌قدر اتوکشيده و باوقار اجرا مي‌کنند که بخشي از مخاطب سيما را جذب نمي‌کنند. اين‌که خود اين مجري‌ها چه‌قدر در حذف شدن‌شان مقصر بودند هم يک بحث است که در حال حاضر مجال پرداختن به آن نيست، اما اين‌که هرکدام از طرفين ماجرا چه‌ سهمي در وضع موجود داشتند در اصل اين‌که در حال حاضر بحران وجود دارد خللي ايجاد نمي‌کند. خلاصه اين بحران بهانه‌اي شد تا با تعداد زيادي از مجريان فعال و ممنوع‌التصوير تماس بگيريم، مجري‌هاي فعال شايد براي مستحکم‌تر شدن کارشان و حذف‌شده‌ها هم براي بدتر نشدن اوضاع از گفت‌وگو با ما خودداري کردند به جز يک نفر، يعني محمود شهرياري که به تازگي و پس از گفت‌وگو با امير جعفري مورد غضب مسئولان سيما قرار گرفت. گفت‌وگوي ما را با مجري هميشه خندان سيما مي‌خوانيد... **چرا بحران حذف مجريان هميشه گريبان‌گير افراد موفق مي‌شود؟ *البته شما لطف داريد که عنوان موفق را درباره اين گروه به کار مي‌بريد، به هر حال هميشه برنامه‌هايي که بيننده بيشتري دارند، از بازخورد مثبت و منفي بيشتري دارند. برنامه‌اي که بيننده نداشته باشد، نه بازخورد منفي خواهد داشت نه مثبت. حالا هم از اين دست برنامه‌ها هست که اگر بخواهم نام ببرم مطمئن هستم که اسامي هيچ‌کدام از مجريانش را نمي‌دانيد چون همين‌طور مي‌آيند و برنامه اجرا مي‌کنند و مي‌روند و برنامه هم هيچ اثر مثبت و منفي در جامعه نمي‌گذارد. اما برنامه‌اي که ديده شود و بين مردم طرفدار داشته باشد، تبديل به يک برنامه موفق مي‌شود و به آن مجريان آن هم حساس‌تر مي‌شوند. **اشاره به برنامه‌هاي موفقي کرديد که مجريان آن‌ها زير ذره بين هستند. چرا مجريان معروفي مثل شما، رضا رشيدپور، احسان عليخاني، کاظم احمدزاده و فرزاد حسني اين قدر ريزش داشتند؟ *به نظرم بايد آسيب‌شناسي در سازمان صدا و سيما انجام شود، فکر مي‌کنم صدا و سيما بايد مديران بسيار شجاعي داشته باشد که از يک موضع‌گيري ساده در روزنامه‌ها نهراسند و سريع با مجري خودشان که سرمايه‌هاي انساني سازمان هستند، برخورد تند نکنند. متأسفانه اکنون در اين سازمان تا يک موضع‌گيري از سوي يک آدم بانفوذ، روزنامه يا خبرگزاري مي‌شود، نخستين کاري که مي‌کنند، مجري را ممنوع الکار مي‌کنند که معتقدم اين کار به هيچ عنوان صحيح نيست، چون تمام سرمايه انساني خود را از دست مي‌دهند. آن‌ها افرادي هستند که تلاش کرده و به درجه‌اي از محبوبيت رسيده‌اند که مردم برنامه‌هاي‌شان را دوست دارند، بنابراين بايد آن ها را نگه داشت. **شما يک مدت مجري بوديد و سپس کنار گذاشته شديد. مي‌خواستم بدانم در مدتي که ديده شديد و بيشتر برنامه‌هاي پر بيننده را اجرا مي‌کرديد، اين دغدغه را نداشتيد و نگران نبوديد که بعد از مدتي ديده شدن کنار گذاشته مي‌شويد؟ *در برنامه «زنده رود» که اجراي برنامه را برعهده داشتم، ميهمان يکي از برنامه‌ها «امير جعفري» و همسر محترمش «ريما رامين‌فر» بودند که از آن به بعد حذف شدم. مي‌خواهم اين را بگويم که در چند ماهي که اين برنامه را اجرا کردم يعني از عيد نوروز تا برنامه‌اي که اين 2 عزيز حضور داشتند، سؤال همسر شما شبيه چه ميوه‌اي است توسط گزارش‌گر برنامه از تمام ميهمانان پرسيده شد و هيچ حساسيتي را هم ايجاد نکرد! و در آن برنامه من اين سؤال را پرسيدم و من هم که جواب ندادم، بلکه برادرزاده اميرجعفري پاسخ داد و اين‌جا بود که به‌خاطر پاسخ فرد ديگري با من برخورد شد. بايد از مديران صدا و سيما پرسيد که چرا اين‌گونه رفتار مي‌کنند؟ به واقع خودم هم نمي‌دانم که علت اين برخوردها چيست؟ **درباره اين برخورد واکنش نشان نداديد؟ *متأسفانه در سازمان صدا و سيما برخوردها فقط با يک تلفن به مديران شبکه انجام مي‌شود. من واقعا اکنون نمي‌دانم علت حذفم چيست؟ من هم مانند شما شنيده‌ام قائم مقام صدا و سيما گفته‌اند که از اين سؤال خوشش نيامده است! مگر مي‌شود شخصي و سليقه‌اي برخورد کرد؟ در صورتي که اين سؤال مدت‌ها از همه ميهمانان پرسيده مي‌شد. معتقدم در يک برنامه که در گونه اجتماعي در حال اجراست، نمي‌توانم بيايم درباره بازيگري و ريزه کاري‌هاي کارشان بپرسم، بلکه بايد سؤالي مطرح کنم که مخاطب چنين برنامه‌اي که هم کودک و نوجوان و هم بزرگسال را شامل مي‌شود از برنامه خشنود باشند. اگر اين برنامه صرفا فقط براي آموزش بازيگري بود، بايد سؤال‌هاي ديگري مي‌پرسيدم! **فکر نمي‌کنيد ريزش مجريان قديمي باعث شده که بعضي از مجريان جوان‌تر بيش از اندازه ديده شوند؟ *ببينيد ما با ديده شدن مجريان جوان مشکلي نداريم، چون ما هم يک روزي مانند آن‌ها وارد شديم و برنامه اجرا کرده‌ايم و آن قدر مشکلات را تحمل کرديم تا به‌اين درجه از محبوبيت بين مردم رسيديم که آن‌ها به ما لطف دارند، ولي مي‌خواهم بگويم ضرر اصلي را در اين برخوردها سازمان مي‌کند و نفع اصلي نصيب شبکه‌هاي ماهواره‌اي مي‌شود که مانند قارچ هر روز سبز مي‌شوند. يعني شما وقتي که برنامه‌هاي‌تان را خالي کرديد از افرادي که ميان مردم وجهه‌اي دارند و برنامه‌هاي شان طرفدار دارد، در واقع چيزي براي عرضه نداريد و آن وقت مردم بيشتر به سمت شبکه‌هاي ماهواره‌اي جذب مي‌شوند. **علاوه بر گرايش مردم به سمت شبکه‌هاي ماهواره، قبول داريد وقتي مردم يک مجري را در تمام شبکه‌ها مي‌بينند، آن مجري براي‌شان تکراري مي‌شود؟ *بله همين‌طور است و فردا روز با هيجان مجريان هم برخورد مي‌کنند! **فکر نمي‌کنيد اگر يک مجري زيادي توي چشم باشد، ارزش کارش کم مي‌شود؟ *اصلا با زياد در چشم بودن موافق نيستم. معتقدم که مجريان بايد برنامه‌هايي اجرا کنند که بر آن‌ها مسلط باشند، اگر شما هر روز ديده شويد معلوم است که فرصت زيادي براي مطالعه درباره برنامه خودتان نداريد و نمي‌توانيد حساب شده عمل کنيد. مجريان بايد گونه‌اي را براي خودشان انتخاب کنند و در آن زمينه بيشتر برنامه اجرا کنند، کما اين‌که من از ابتداي ورودم به سازمان صدا وسيما به غير از گروه اجتماعي هيچ‌گونه برنامه‌اي را اجرا نکردم. يعني هيچ‌وقت وارد وادي‌هاي سياسي، اقتصادي و مواردي که به آن‌ها تسلط نداشتم، نشدم. **راستي با اجراي چه برنامه‌اي بين بينندگان ديده شديد؟ *برنامه‌هاي متعددي را اجرا کرده‌ام اما ابتدا در راديو بودم و آن زمان برنامه «سلام صبح بخير» ما بين مردم خيلي طرفدار داشت، برنامه تلويزيوني که براي بچه ها اجرا کردم و معروف به «بخور بخور» شد خيلي ديده شد. **در پايان اين گفت وگو اگر حرف داريد بفرماييد؟ *اين مشکل فقط از طريق مديران سازمان صدا و سيما قابل حل است و راه‌حل آن اين است که مديران ما خيلي دل‌بسته‌ ميز نباشند و به رسالتي که برعهده‌شان است و به تأثير رسانه ملي بيشتر بينديشند، به فکر احياي برنامه‌هاي پر طرفدار باشند، به فکر جذب مخاطباني باشند که متأسفانه از سازمان، جدا و جذب شبکه‌هاي ماهواره‌اي شده‌اند به خاطر عملکرد ناقص و اشتباه بعضي از مديران ما. اميدواريم با عملکرد صحيح و برنامه‌هاي خوب و آشتي دوباره، مجريان قديمي که همگي آن‌ها پراکنده شده‌اند و هيچ کدام برنامه اجرا نمي‌کنند مانند آقايان ميرفخرايي، صالح‌علا، آتش‌افروز، احمدزاده، عليخاني و حسني، دوباره برگردند و برنامه اجرا کنند. منبع:( جيم) روزنامه خراسان