نماد آخرین خبر

گزارش نشست نقدفیلم «حوض نقاشی»

منبع
مهر
بروزرسانی
گزارش نشست نقدفیلم «حوض نقاشی»
مهر/در نشست نقد "حوض نقاشي" منوچهر محمدي تهيه‌کننده اثر از ماجراي تغيير قانون اهداي سيمرغ مردمي جشنواره فيلم فجر در دو سال پياپي و به ضرر فيلم‌هايش گفت نشست نقد و بررسي فيلم "حوض نقاشي" که عصر امروز 14 اسفندماه در دانشگاه تهران برگزار شد، فرشته صدر عرفايي بازيگر نقش ناظم مدرسه در اين فيلم گفت: ما به يک شخصيتي همچون خانم ناظم در اين فيلم احتياج داشتيم که شرايطي بر خلاف شرايط خانواده سهيل داشته باشد و نقطه مقابل مادر سهيل قرار بگيرد. اين موضوع باعث مي‌شد که کودک خود را به خانواده خانم ناظم وصل کند. وي افزود: شخصيت ناظم در اين فيلم بايد مي‌توانست مديريت خود را به خوبي نشان دهد. از اين رو بايد اين شخصيت توان اين را مي‌داشت که نيازهاي سهيل را برآورده کند و اين موضوع دليل کافي براي جذب کودک فيلم باشد. با اينکه از ناظم در فيلم شخصيت مقتدري مي‌بينيم اما او در زندگي شخصي‌اش مشکلاتي دارد. اين چند وجهي بودن شخصيت ناظم براي من جذاب بود. در ادامه نشست تهيه‌کننده "حوض نقاشي" درباره مديريت فعلي سينماي ايران گفت: وزير ارشاد ما قرار بود وزير علوم شود. چندين سال قبل من به همراه جمعي از فيلمسازان يک بيانيه‌اي با عنوان 1+8 نوشتيم که در ميان آنها همه فيلمساز بودند و من به عنوان تهيه‌کننده حضور داشتم و دلسوزي و نگراني خود را درباره اين تصميمات در سينما مطرح کرديم. به خاطر آن نامه جلسه‌اي براي ما با وزير ارشاد گذاشتند. آن جلسه 7 ساعت طول کشيد. پس از آنکه مطالبات خود را بيان کرديم وزير ارشاد براي توضيح عنوان کرد اول قرار بود من به وزارت علوم بروم به همين دليل برنامه‌هاي خود را نوشتم اما زمان معرفي کابينه، رئيس جمهور از من براي حضور در وزارت ارشاد دعوت کرد من هم احساس تکليف کردم و به اين حوزه آمدم. محمدي ادامه داد: سال گذشته در جشنواره فجر روز 22 بهمن از دفتر جشنواره با من تماس گرفتند و تاکيد کردند که تفاوت آراي مردمي "بوسيدن روي ماه" با فيلم "برف روي کاج‌ها" دو صدم درصد است و عنوان کردند که تصميم دارند بر همين اساس دو سيمرغ به فيلم اهدا کنند اما بايد قبل از اين موضوع با شمقدري صحبت کنند، ما هم قبول کرديم. اين تهيه‌کننده در ادامه بيان کرد: بعد از ظهر همان روز با من تماس گرفتند و تاکيد کردند آقاي شمقدري عنوان کرده که بايد سيمرغ فقط به يک فيلم تعلق گيرد حتي با اختلاف يک راي. ما نيز هيچ اعتراضي نکرديم. امسال هم با توجه به اينکه تفاوت ما با فيلم ديگر 6 درصد بود و ما از آنها جلوتر بوديم آقاي شمقدري گفت ايراد ندارد که سيمرغ را به دو فيلم بدهند. جالب است در يک مديريت، در يک سيستم و در يک آيين‌نامه يک سال اين تصميم را مي گيرند و سال ديگر تصميم ديگري. اين موضوع باعث دل آزردگي ما شد. وي تاکيد کرد: اما من به احترام فجر و اين ايام مبارک و به احترام خونهايي که در مقابل همين دانشگاه در سال 57 ريخته شد همواره و با هر داوري‌اي فيلمم را به فجر ارائه مي کنم. اين تهيه کننده درباره پرداخت به چنين ملودرام هايي در سينما گفت: همانطور که مي دانيد مميزي ها در شرايط فعلي سخت‌گيرانه‌تر شده است. ما فيلمنامه ديگري داشتيم که نتوانستيم سراغ ساخت آن برويم. قبول کنيد که ملودرام هاي ما با ملودرام هاي هندي متفاوت است حتي ضعيف ترين ملودرام هاي ما با کشورهاي شرقي قابل قياس نيست و پخته‌تر است. در ادامه نگار جواهريان بازيگر اين فيلم درباره حضور خود افزود: قطعا براي چنين فيلمي طبق معمول مانند ديگر آثار تحقيقاتي شده است. براي پرداختن به اين شخصيت ها پيش از اين مازيار ميري و حامد محمدي به مرکز نگهداري کم‌توانان ذهني رفته بودند و ما نيز به اين مرکز مراجعه کرديم. آنجا با بيماران کم توان ذهني زيادي روبرو شدم و سعي کردم با دقت به آنها نگاه کنم و با پيشنهادهاي تازه به سراغ ميري آمديم و پس از برگزاري جلسات مختلف سراغ ساخت فيلم رفتيم. در ادامه منوچهر محمدي درباره همکاري خود در شرايط فعلي با حوزه هنري گفت: من از سال 64 که از صدا و سيما بيرون آمدم ديگر سراغ هيچ نهاد دولتي نرفتم. به من ساخت سريال ملاصدرا پيشنهاد شد که قرار بود در 40 قسمت ساخته شود. آن را بدون خواندن فيلمنامه نپذيرفتم زيرا معتقد بودم که اين مجموعه قابليت ساخت 40 قسمت براي عوام را ندارد و براي پرداختن به چنين شخصيتي بايد فقط آن را در 6 قسمت ساخت. وي افزود: و اين مجموعه بايد براي گروهي از اهل فلسفه و يا علاقه مندان به فلسفه ساخته شود که قطعا يک جامعه کوچک را تشکيل مي دهد و چرا بايد در 40 قسمت به اين موضوع بپردازيم. اين تهيه کننده با اشاره به ساخت مجموعه‌اي بر اساس کتاب دا گفت: به عقيده من اين کتاب بسيار مهم و با ارزش است. من بچه جنوبم و با چشمان خودم بخشي از حقايقي که در اين کتاب مطرح شده است، ديده‌ام. به همين دليل سراغ ساخت آن رفتم و قرار است با همايون اسعديان اين کار را بسازيم اما چون پروژه زمان‌بري است ساخت اين فيلم به من پيشنهاد شد که البته قبل از مسايل حوزه هنري و ارشاد بود. وي تاکيد کرد: متاسفانه مملکت ما افراط و تفريط است. من هم براي اين اتفاق‌ها که در حوزه سينما افتاد متاسفم. دوستان مي‌دانند که ما در اين زمينه جلسات متفاوتي داشتيم. من اين اتفاقات را حاصل يک نگاه غير دورانديشانه مي‌دانم به همان نسبت که اقتصاد، مسکن و غيره دچار آشفتگي و مشکل است حوزه فرهنگ هم با همين پديده‌ها روبه‌رو است. محمدي با اشاره به "حوض نقاشي" گفت: درست است که اين فيلم براي حوزه هنري است اما قبول کنيد در ساخت آن کسي به ما ديکته نکرد. به نحوي که بعد از نمايش فيلم در جشنواره خيلي از دوستان عنوان کردند اگر مد نظر حوزه چنين فيلم‌هايي است ما نيز حاضريم با حوزه کار کنيم. قبول کنيم که به يکباره يک جريان در عصر مديريت سينما بوجود آمد که آنها رفتارهايي از خود نشان دادند که همه ما را گرفتار کردند. وي افزود: وقتي در دفتر آيين‌نامه‌هاي سياستگذاري معاونت سينمايي آمده است استان‌ها مجاز هستند فيلم‌ها را ببينند تا درباره نمايش آن تصميم بگيرند. قطعا با اين رويه هر شخصي مي تواند اين دايره را بازتر کند. اميدوارم مديراني در راس فرهنگ ايران قرار بگيرند که به باورهاي ما باور دارند و بابت آن هزينه مي کنند. در اوايل دولت نهم کميسيون فرهنگي مجلس ما را دعوت کرد تا با يکديگر در ارتباط با فرهنگ صحبت کنيم. توصيه ما اين بود که وزيري بايد انتخاب شود که از قبل آبرويي کسب کرده باشد نه اينکه در ارشاد آبرو کسب کند و در جايي ديگر از آن استفاده کند. طوسي با اشاره به مشکلات پيش آمده در حوزه سينما گفت: من ليست سياه حوزه هنري را قبول ندارم. حوزه هنري در دهه 60 فيلم هايي چون عروسي خوبان، باي سيکل ران و آدم برفي را ساخته است. همچنين در ادامه فيلم هاي خوب ديگري چون رنگ خدا و خيلي دور خيلي نزديک را در توليدات خود دارد. فيلم هاي ارزشمندي که در کارنامه آنها حساب جدايي دارد. حوزه فيلم هاي شانه تخم مرغي نساخته است فضاسازي براي توليد فيلم قابل دفاع است. وي با اشاره به توليدات فارابي در زمينه آثار فاخر عنوان کرد: فارابي مي توانست چندين فيلم مانند دربند بسازد. من استرداد را نديده ام اما فيلم هاي ديگر را مشاهده کرده ام با اين وجود دليل ساخت آنها را نمي دانم به نظر من تعريف درستي ندارند و اين تعريف نه در قصه و نه در بازار جواب مي دهد. در پايان نگار جواهريان درباره شباهت نقش خود در اين فيلم با اينجا بدون من گفت: من سعي کردم اين اتفاق نيفتد و به عقيده خودم اين نقش تکرار اينجا بدون من نيست زيرا شخصيت ها با هم متفاوت هستند البته من يک آدم هستم و قطعا يک چيزهايي فيزيکال در وجود من است که مي تواند در هر بازيگري تکرار شود اما خوشبختانه آتوسا قلمفرسايي در هر دو فيلم حضور داشت و اگر قرار بود من به آن فيلم نزديک شود به من تذکر مي داد اگر شما چيزي پيدا کرديد که از اشتباه من است لطفا آن را گوشزد کنيد.