دنیای اقتصاد/ شورای راهبردی اکران که یک نهاد تازه در سپهر سینمایی ایران است، ‌‌‌ اواخر فروردین‌ماه امسال و با هدف مدیریت اکران فیلم‌‌‌ها در دوران پساکرونا تشکیل شد. محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی اعلام کرد هدف از تشکیل این شورا ایجاد راهکارهای موثر در تامین نیازهای نمایش، پیشنهاد شیوه‌های حمایتی اکران فیلم‌های سینمایی، برنامه‌ریزی اکران فیلم‌های تولیدشده دوران کرونا، تدوین و اصلاح آیین‌نامه شورای صنفی نمایش، تقویت و توسعه بازار داخلی سینمای ایران، صیانت از حقوق مخاطبان سینمای ایران، توجه به اولویت‌های فرضی کشور در برنامه‌ریزی و تدوین آیین‌نامه اکران است. موافقان این شورا می‌گویند تشکیل شورای راهبردی اکران به عنوان بالادست شورای صنفی نمایش آشفته‌‌‌بازار اکران را سروسامان خواهد داد.

آنها معتقدند پس از شش دهه قرار است جریان اکران از دست عده معدودی خارج شود. در مقابل اما مخالفان این طرح معتقدند شکل‌گیری این شورا ورود دولت به عرصه صنفی است. این کشمکش‌ها سرانجام باعث شد نمایندگان چهار صنف تهیه‌‌‌کنندگان، کارگردانان، پخش‌‌‌کنندگان و سینماداران از ادامه حضور در شورای راهبردی اکران انصراف دهند. دخالت شورای راهبردی در مسائل اکران و عدم‌ واگذاری امور مربوط به تصمیم‌گیری در این حوزه به شورای صنفی اکران، اصلی‌‌‌ترین محور اختلاف میان این اصناف با مدیریت سازمان سینمایی است. اعضای صنوف معتقد به نقش نظارتی شورای راهبردی، تمرکز این شورا بر امور کلان مرتبط با اکران و عدم‌دخالت مستقیم آن در امر برنامه‌‌‌ریزی برای اکران فیلم‌‌‌ها هستند. یکی دیگر از سرفصل‌‌‌های محل اختلاف میان نمایندگان صنوف و مسوولان سینمایی، تعیین سقف زمانی برای عضویت این نمایندگان در شورای صنفی اکران از سوی شورای راهبردی است که نمایندگان صنوف تاکید دارند اختیار این مساله نیز باید به طور کامل به صنوف سینمایی واگذار شود. این اتفاق در حالی شکل گرفته است که سینمای ایران ماه‌های دشواری را پشت‌سر می‌گذارد و سینما به‌شدت با کاهش مخاطب روبه‌رو شده است.

در حالی که باید چاره‌ای اندیشیده شود اکنون یک حاشیه بزرگ و مشکل‌ساز هم به سینمای ایران اضافه شده است. گزارش‌ها حاکی است که جلسه شورای راهبردی اکران دیروز با حضور محمد خزاعی برگزار و تصمیم گرفته شده که با توجه به آمادگی نهادها و اداره‌‌‌های دولتی و غیردولتی و برای گنجاندن سینما در سبد مصرفی خانواده‌ها به کارکنان سازمان‌های مختلف «کارت مخاطبان» ارائه شود، ولی جزئیات دقیقی از این کارت منتشر نشده است. در این جلسه مقرر شد ‌سازوکار چگونگی طراحی «کارت سینما» و فرآیندهای آن با بهره‌گیری از فن‌‌‌آوری‌‌‌های جدید از سوی موسسه سینما شهر بررسی و در جلسه آتی شورا ارائه شود. مخالفان طرح سینما معتقدند ایده طراحی «کارت سینما» به نوعی اختصاص بن کارمندی است و نمی‌تواند گره‌ای اساسی از مشکلات باز کند و شاید فقط بتواند به ‌صورت مقطعی و در کوتاه‌مدت آمار مخاطبان را کمی افزایش بدهد. مدیرعامل خانه سینما، مدیرعامل موسسه سینما شهر و معاون نظارت و ارزشیابی و مدیرکل نظارت بر نمایش و نمایندگان چهار صنف که دیروز استعفا دادند، اعضای شورای راهبردی اکران را تشکیل می‌دهند که گویا تصممیم طراحی کارت‌ها بدون حضور آنها اتخاذ شده است. حاشیه استعفای چهار صنف سینمایی از شورای راهبردی اکران در شرایطی پیش آمده که در فروردین‌ماه یک میلیون و ۶۰۰‌هزار نفر به سینما رفتند و در اردیبهشت یک میلیون و ۲۰۰‌هزار نفر. برآوردها نشان می‌دهد در خردادماه با آغاز فصل امتحانات مدارس و دانشگاه‌‌‌ها و بعد از آن فصل جابه‌جایی‌‌‌‌ها، مخاطبان سینما به کمتر از  ۹۰۰‌هزار نفر هم برسد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar