برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

همه چیز درباره پخش در رسانه‌ ملی و مسیر توسعه

منبع
صبا
بروزرسانی
همه چیز درباره پخش در رسانه‌ ملی و مسیر توسعه

صبا/ مدیر کل فنی پخش رسانه ملی با برشمردن جزییات تکنیکی روزآمد این بخش، گفت: اکثریت فیلم‌ها و سریال‌های رده «الف» و «الف ویژه»، به صورت ۴K  تولید می‌شوند، اما این مسئله زمان بر است تا تولیدات با این کیفیت پخش، به میزان قابل قبولی افزایش یابد.
حوزه فنی و پخش سازمان صدا و سیما، از مهترین‌ترین بخش‌های این سازمان به شمار می‌آید و به همین دلیل در ساختار اداری، به عنوان یک اداره کل تعریف شده است. این بخش دارای اهمیت استراتژیک بوده و وظیفه دریافت، پایش، کنترل و پخش سیگنال‌ها را برعهده دارد. در واقع، هر آنچه که بر روی آنتن شبکه‌های گوناگون رادیویی و تلویزیونی می‌رود، توسط این اداره کل به انجام می‌رسد. «محمد عرب لو»، مدیرکل فنی و پخش سازمان صدا و سیما است که به تازگی به این سمت منصوب شده است. او از آن دسته مدیران جوان حاضر در مجموعه صدا و سیما است که از سوابق و تجربیات فراوانی برخوردار است و از لحاظ علمی نیز از کارشناسان حوزه برودکست و رسانه به شمار می‌آید. به بهانه سمت تازه او در مجموعه سازمان صداوسیما با او گفت‌وگویی داشته‌ام.

٭٭٭بخش فنی و پخش سازمان صدا و سیما به عنوان یک اداره کل در این مجموعه تعریف شده است. حوزه فعالیت این مجموعه به چه صورت است؟
– محمد عرب‌لو: اداره کل فنی و پخش سازمان صدا و سیما وظیفه دریافت و توزیع سیگنال‌های تلویزیونی و رادیویی را برعهده دارد. هر برنامه‌ای که از شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی پخش می‌شود، اعم از برنامه‌های زنده و تولیدی، مدیریت و کنترل آن از طریق واحد مجموعه ما انجام می‌پذیرد. بدین منظور واحدهای کنترلی تحت عنوان «اتاق کنترل‌های مرکزی» تعریف شده‌اند که این مراکز وظیفه رصد و پایش سیگنال را به صورت ۲۴ ساعته و در تمام ۳۶۵ روز سال برعهده دارند و مجموعه اتاق کنترل‌های پخش شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی که تحت عنوان رژی‌های پخش شناخته می‌شوند، در سازمان صدا و سیما مستقر هستند و وظیفه پخش شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی را برعهده دارند.


٭٭٭ تجهزات فنی مورد استفاده این بخش در سازمان صدا و سیما تا چه اندازه به‌روز هستند؟ با توجه به شرایطی چون اعمال تحریم‌های بین‌المللی، آیا در بدنه سازمان اراده‌ای برای به روز نگه داشتن این تجهیزات وجود دارد؟
– عرب لو: اصلی وجود دارد منبتی بر اینکه تکنولوژی استعمارگر است. به این معنا که هر اندازه تجهیزات به روز باشند، عمر تکنولوژی بسیار کوتاه شده است. خصوصا در حوزه آی تی که عمر تکنولوژی به سه ماه رسیده است و هر محصولی که خریداری شود، سه ماه بعد نسخه تازه‌ای از آن وارد بازار خواهد شد. خصوصا در یک سال اخیر که پروژه «هوش مصنوعی» در تمام دنیا فراگیر شده است و باعث تحول صنایع، خصوصا در بخش رسانه شده است. با ورود هوش مصنوعی به بازار صنعت رسانه، آینده بسیار خطرناکی پیش روی این حوزه وجود دارد.
با توجه به بضاعت موجود و میزان تولیدات صوتی و بصری که سازمان از آن برخوردار است، کلیت این مجموعه به این نتیجه رسیده است که باید از تکنولوژی‌های نوین استفاده نماید تا مخاطبان خود را از دست ندهد. حوزه مقیاس کار سازمان صدا و سیما بسیار وسیع است و گستردگی آن به وسعت کره زمین است و دارای تولیدات داخلی و برون مرزی می‌باشد، برای مثال در بخش برون مرزی، بیش از ۳۴ زبان تحت پوشش تولیدات رسانه‌های رادیویی و تلویزیونی هستند. در داخل کشور هم به جز شبکه‌های استانی، ۲۴ شبکه تلویزیونی و ۱۴ شبکه اصلی رادیویی به صورت ۲۴ ساعته مشغول به فعالیت هستند. نبابراین نیاز است تا از تکنولوژی‌های نوین استفاده استفاده کنیم تا جذب مخاطب بیشتری را داشته باشیم.


٭٭٭ نظارت بر مسائل فنی مربوط به پخش شبکه‌های برون مرزی و مراکز استان‌ها به چه صورت است؟
– عرب لو: استان‌ها و دفاتر خارج از تهران، به صورت نقطه چین به سازمان صدا و سیما متصل هستند چرا که آن نقطه‌ای که حلقه اتصال تمام شبکه‌های داخلی و خارجی در سازمان است، اداره کل فنی پخش است. برای مثال شبکه استانی آذربایجان شرقی ارتباطی را که با تهران برقرار می‌کند، حلقه اتصال آن در مجموعه ما اتفاق می‌افتد و این ارتباط از طریق اتاق کنترل مرکزی برقرار می‌شود که کدام سیگنال‌ها روت و سوییچ شوند که ارتباط ‌های دو طرفه صوتی و تصویری برقرار شود. این موضوع هم برای شبکه‌های داخلی و همینطور خارجی وجود دارد. برای مثال خبرنگاری به خارج از کشور اعزام شده و می‌خواهد ارتباطی برقرار کند این اتفاق از طریق مجموعه ما صورت می گیرد. همکاران ما بر چرخه مربوط به مسائل فنی نظارت می‌کنند، از این منظر که همواره سیگنال برقرار باشد.
درواقع یک عده زیادی مشغول به کار هستند تا این اتفاق رخ دهد. به عنوان مثال برای یک رویداد ورزشی، مانند برگزاری یک مسابقه فوتبال در ورزشگاه آزادی، یک واحد سیار آفیش می‌شود که از همکاران ما در معاونت فنی سازمان صدا و سیما هستند که در ورزشگاه مستقر می‌شوند و سیگنال‌ها را از طریق ارتباطاتی که وجود دارد، از طریق زمینی و ماهواره‌ای به دست اداره کل ماهواره‌ای سازمان می‌رسانند و سیگنال ویدئو به مجموعه ما سپرده می‌شود و ما آن را تحویل شبکه سه می‌دهیم و شبکه روی آن سیگنال امور مربوط به مدیریت و کنترل را اعمال می‌کند.

٭٭٭کارهای مربوط به امور گرافیکی به چه صورت است؟ آیا از طریق پخش هر شبکه بر روی تصاویر اعمال می‌شود؟
– عرب لو: بله. این اتفاق مربوط به مجموعه ما است و ملاحظات گرافیکی هر شبکه از طریق پخش شبکه‌ها به تصاویر اضافه می شوند و سیگنال، آماده ارسال به روی آنتن می‌شود. هر آن چیزی که مربوط به خط نهایی آنتن است، در مجموعه فنی پخش سازمان اتفاق می‌افتد.

٭٭٭ زیر مجموعه اداره کل فنی پخش سازمان صدا و سیما را کدام حوزه‌ها در بر می‌گیرند و این مجموعه تا چه میزان گستردگی دارد؟
– عرب لو: وسعت آن به میزان کل شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی سازمان صدا و سیما است. تمام این شبکه‌ها مربوط به حوزه فعالیت ما هستند و بحث توسعه هم در این میان مطرح است. برای مثال به تازگی ریاست سازمان دستور داده‌اند که شبکه خبر۲ که در طول یک سال اخیر در بستر تلوبیون در دسترس قرار داشت، به صورت رسمی راه اندازی شود و باید برای آن زیرساخت‌ها و اتاق کنترل و تجهیزات مربوطه را مهیا کنیم تا همکاران ما در این قسمت ها مستقر شوند و پخش آن بر روی فرستنده‌ها و ماهواره‌ها آغاز شود. همچنین در خصوص شبکه‌های داخلی و برون مرزی، مجموعه ما وظیفه نگهداری، کنترل و پایداری پخش آن‌ها را برعهده دارد.


٭٭٭ راه اندازی هر شبکه تلویزیونی تاره نیاز به تجهیزات جدید فنی دارد؟
– عرب لو: در سازمان صدا و سیما یک زیرساخت فنی موجود است. شبکه‌هایی مانند «شما» و «ایران کالا»، از چرخه کاری حذف شده‌اند و برنامه‌های تولیدی آن‌ها در شبکه‌های دیگر توزیع شده است. بنابراین بستر فنی آن‌ها همچنان در سازمان موجود است. با توجه به نگاه توسعه‌ای ما می‌توانیم از همان زیرساخت‌های فنی موجود استفاده کنیم. اما اگر تعداد شبکه‌های جدید باز هم افزایش یابد، ما نیاز به خریداری کردن تجهیزات فنی جدید خواهیم داشت.


٭٭٭برای تجهیزات فنی فعلی در سازمان صدا و سیما، آیا بخشی وجود دارد که وظیفه حفاظت و نگهداری از آن‌ها را بر عهده داشته باشد؟ آیا چنین نیازی وجود دارد که این ابزارها به صورت مداوم نیاز به کنترل و نگهداری داشته باشند؟
– عرب لو: بله تمام تجهیزات مرتبط با آنتن در حوزه پخش، مانند سیگنال رسانی، فرستنده‌های تلویزیونی و رادیویی و ارتباطات ماهواره‌ای و… وظیفه سیگنال رسانی صدا و تصویر را برعهده دارند و نیاز است که به صورت ۲۴ ساعته در مدار باشند. بنابراین سامانه‌های مربوط به نگهداری از آن‌ها بسیار حائز اهمیت است. چراکه سیگنال به هیچ عنوان نباید قطع شود و این چرخه به صورت دائم باید برقرار بماند. تجهیزات مورد استفاده دچار فرسودگی می‌شوند و نیاز به رسیدگی و سرویس‌های ادواری دارند. اما حتی در چنین شرایطی نیز، نباید وظیفه سیگنال رسانی قطع شود و این یکی از موارد مربوط به سختی کار در این حوزه است. شبکه ارتباط موبایلی کشور بنابر سرویس‌های ادواری، گاهی اوقات برای چند ساعت خاموش می‌شود و رسیدگی به آن‌ها صورت می‌پذیرد و این امری اجتناب ناپذیر است. چنین اتفاقی به صورت مستمر در چرخه فنی سازمان صدا و سیما نیز رخ می‌دهد. اما تفاوت در آنجاست که این مسئله باید بدون قطعی اتفاق بیفتد. بنابراین حساسیت‌های بسیاری در این خصوص وجود دارد.

٭٭٭همکاران شما در بخش فنی پخش سازمان صدا و سیما به صورت ۲۴ ساعته مشغول به فعالیت هستند؟
– عرب لو: بله همکاران ما به صورت شیفتی و در طول ۲۴ ساعت از شبانه روز در سازمان حضور دارند و طبق شرح وظایفی که برای آن‌ها تعریف شده است، به فعالیت‌های کنترلی و نظارتی خود می‌پردازند.


٭٭٭مسئله مربوط به کیفیت پخش شبکه‌ها نیز در حوزه فعالیت اداره کل تحت مدیریت شما تعریف می‌شود؟
– عرب لو: چرخه‌ای وجود دارد که هر آنچه که مخاطبان آن را از طریق گیرنده‌های خود مشاهده می‌کنند، بتوانند از آن لذت ببرند. ما به عنوان چرخه نهایی و خط مقدم به فعالیت می‌پردازیم. هر آنچه که از طریق آنتن به پخش می‌رسد، کنترل نهایی بر آن وظیفه اداره کل فنی و پخش سازمان است. گاهی اوقات استانداردها و پارامترهای لازم برای تولیدات تصویری از جانب برخی تهیه‌کنندگان و برنامه‌سازان رعایت نمی‌شود. برای مثال ممکن است مستندی با موضوع طبیعت با یک دوربین ۴K تصویربرداری شده باشد اما از استانداردهای پخش برخوردار نباشد. مثلا استاندارد پخش به صورت ده بیتی است اما آن کار به صورت هشت بیتی تصویر برداری شده است و هنگام پخش از کیفیت مطلوب برخوردار نخواهد بود. ما تلاش می‌کنیم هیچ زمانی از استانداردهای فنی عدول نکنیم و در این خصوص تا جایی که می‌شود به شدت سخت گیری لازم را اعمال می‌کنیم تا بینندگان بتوانند از تماشای آثار مختلف نهایت لذت را ببرند. این استانداردها خاص سازمان صدا و سیما نیست و تمان دنیا به آن پایبند هستند.


٭٭٭آیا در مجموعه سازمان صدا و سیما اراده‌ای وجود دارد تا در خصوص مسائل فنی همواره به روز باقی بماند و با تکنولوژی روز دنیا همگام باشد؟
– عرب لو: بله این موضوع اجتناب ناپذیر است و باید همواره به آن توجه شود. در زمانی سازمان صداوسیما خط مقدم به حساب می‌آمد. برای مثال سیستم تلویزیون در ابتدا سیاه و سفید بود و بعد رنگی شد و مردم مجبور شدند تا تلویزیون رنگی را انتخاب کنند، چراکه از کیفیت بهتری برخوردار بود و می‌توانستند لذت و بهره بیشتری ببرند. به دلیل رشد سرعت تکنولوژی، امروزه این اتفاق چندان میسر نیست. حدودا پنج سال است که تلویزیون‌های ۴K در بازار وجود دارند و بنابراین نیاز است سازمان صدا و سیما نیز به سمت این تکنولوژی حرکت کند تا از مخاطبان خود عقب نماند. چراکه اگر سازمان نتواند محتوای تصویری با کیفیت به بیننده عرضه کند، او می‌تواند آن را به صورتی دیگر تهیه کند. بنابراین حتما سازمان صدا و سیما با ملاحظاتی در این مسیر حرکت می‌کند. امروزه شاید بستری وجود داشته باشد تا ما بتوانیم شبکه‌های سراسری تلویزیونی را به صورت UHD و ۴K پخش کنیم. اما مسائل مربوط به پهنای باند و مشکلات فنی چنین اجازه‌ای را به ما نمی‌دهد.
نکته دیگر در خصوص تکنولوژی روز این است که صدا و سیما شاید بتواند خود را همواره به روز نگه دارد اما نمی‌تواند از مردم بخواهد که به صورت دائم به روز باشند و گیرنده‌های خود را تغییر دهند. چراکه این اتفاق، هزیته‌های بسیاری را به مخاطبان تحمیل می کند. سازمان صدا و سیما نباید تکنولوژی‌ را انتخاب کند که مردم کشور مجبور شوند گیرنده‌های خود را تغییر دهند و این اتفاق باید به تدریج رخ دهد. در تاریخ ۱۳۸۸/۸/۸ فرآیند دیجیتال شدن شبکه‌های سیما آغاز شد و در تاریخ ۱۳۹۹/۹/۹ نیز فرآیند اچ دی شدن شبکه‌های تلویزیونی آغاز شد. بنابراین باید برای مخاطب بازه تنفسی را در نظر گرفت تا بتواند گیرنده‌های خود را تغییر دهد و نسبت به این مسئله رغبت لازم را داشته باشد. این عرف در کل دنیا نیز وجود دارد و شبکه‌های اروپایی نیز این موضوع را رعایت می‌کنند و در یک بازه ده الی پانزده سال تکنولوژی پخش خود را تغییر می‌دهند.


٭٭٭آیا سازمان صدا و سیما برنامه‌ای دارد تا روند پخش کیفیت ۴K  را در شبکه‌های سراسری تداوم بخشد؟
-عرب لو: شبکه «فراتر» با کیفیت پخش ۴K حدود دو سال است که راه اندازی شده است. نکته این است که در تمام دنیا، تولیدات با کیفیت ۴K هنوز هم چندان فراگیر نشده است. باید آرشیو این نوع پخش به غنای لازم برسد تا شبکه‌های مختلف در دنیا بتوانند کیفیت پخش خود را به ۴K تغییر دهند. در کشور ژاپن هم در حال حاضر بیش از دو شبکه با کیفیت پخش ۴K وجود ندارد. البته این احتمال وجود دارد که در سال‌های آینده این تعداد شبکه افرایش یابد چرا که تولیدات با این کیفیت پخش، به تدریج افزایش پیدا خواهد کرد. از میان شبکه های سراسری، شبکه «ورزش» به دلیل ماهیت آن می‌تواند از گزینه‌هایی باشد که در آینده پخش برنامه‌ها به صورت ۴K  از طریق آن آغاز شود. زیرا اکثریت رخدادهای ورزشی طی سالیان اخیر به صورت ۴K  تولید و ارسال می‌شوند. ما جام جهانی گذشته را به صورت ۴K  پخش کردیم و در حال پیگیری این مسئله هستیم تا بازی‌های آسیایی گوانگژو نیز علاوه بر پخش SD  و HD در شبکه سه، به صورت ۴K  نیز از طریق شبکه «فراتر» به روی آنتن برود.


٭٭٭آیا برنامه های تولیدی سازمان صدا و سیما نیز در حال حاضر با کیفیت پخش ۴K  تولید می‌شوند؟
– عرب لو: اکثریت فیلم‌ها و سریال‌های رده «الف» و «الف ویژه»، به صورت ۴K  تولید می‌شوند. اما این مسئله زمان بر است تا غنای تولیدات با این کیفیت پخش به میزان قابل قبولی افزایش یابد. چراکه در تمام طول روز، تمام برنامه‌هایی که روانه آنتن می‌شوند، از تولیدات جدید نیستند و مدتی طول می‌کشد تا آرشیو غنی از تولیدات با کیفیت پخش جدید و فریم ریت بالا شکل بگیرد.

٭٭٭آیا مجموعه شما با گروه‌هایی که مجموعه‌های تلویزیونی تولید می‌کنند درارتباط هستند تا آن‌هابتوانند مشاوره‌های لازم در خصوص پروتکل‌ها و استانداردهای مورد نیاز پخش را دریافت کنند؟
– عرب لو: در این خصوص جلسات هم اندیشی برگزار می‌شود. اما حلقه ارتباطی ما با بدنه تولید، استانداردها است. جلساتی تاکنون برگزار شده و استاندارد مربوط به تولیدات HD و UHD  منطبق بر استانداردهای بین المللی به آن‌ها بلاغ شده است. در دنیا سازمان ITU که اتحادیه بین‌المللی مخابرات است و مقر آن در شهر ژنو سوییس است، استانداردهای حوزه مربوط به صدا و سیما را در دنیا تدوین می‌کنند. این سازمان یکی از ارگان های زیر نظر سازمان ملل است و همه کشورها ملزم به رعایت این استانداردها هستند. برای مثال رخدادهای ورزشی در دنیا، سیگنال‌ها را طبق همین استانداردها ارسال می‌کنند و زبان ارتباط ما با این مجموعه‌ها، شماره استانداردها است. بدنه تولید نیز باید با اتکا به همین پروتکل‌های بین المللی، برنامه‌های خود را تولید کنند. البته نیاز است این مسئله به صورت جدی‌تری دنبال شود تا حلقه تولید و پخش در کنار یکدیگر بتوانند آثاری با کیفیت پخش مناسب را روانه آنتن کنند.


٭٭٭برخی از برنامه‌ها در سازمان صدا و سیما تولید نمی‌شوند اما بعدها برای پخش به این مجموعه واگذار می‌شوند. افراد دخیل در تولید این‌برنامه ها چگونه می‌توانند از استانداردهای پخش تلویزیون مطلع شوند؟
– عرب لو: در این خصوص اسنادی موجود است و شبکه‌ها که قصد سفارش کاری را دارند، این اسناد را در دسترس دارند و می‌توانند تولیدات را با آن استانداردها تطبیق دهند. اداره کل آرشیو سازمان صدا و سیما طبق قانونی که وجود دارد، ملزم است محتوایی را تحویل بگیرد که از این استانداردها برخوردار باشد در غیر این صورت بخشی از تعهدات مالی مربوط به تهیه کننده انجام نخواهد شد.


٭٭٭در حال حاضر شبکه های سراسری با کیفیت HD  در تهران به پخش می‌رسند. این وضعیت در سایر استان‌های کشور به چه صورت است؟
عرب لو: استاندارد جدیدی که برای شبکه‌های HD  سازمان تدوین شد HEVC  بود و این امر مستلزم این است که محاطبان نیز از گیرنده‌های HEVC  برخوردار باشند. تلویزیون‌های جدید به چنین گیرنده‌هایی مجهز هستند. اما گیرنده‌های قدیمی این کدک را پوشش نمی‌دهند و نیاز است برای دریافت این کدک، ستاپ باکس جدیدی تهیه شود. بنابراین مخاطبان دارای گیرنده‌های قدیمی، شبکه‌های SD  و HD  محدودی را که در بستر کدینگ AVC است را می‌توانند دریافت کنند. البته با توجه به گران بودن ستاپ باکس‌های جدید، ممکن است سازمان صدا و سیما تعداد شبکه‌هایی را که در بستر AVC هستند را افزایش دهد تا مردم بازه زمانی بیشتری را داشته باشند تا بتوانند گیرنده‌های خود را ارتقا دهند. آنچه که باعث جذب مخاطب می‌شود در درجه اول محتوا است. اگر محتوای فاخر روانه آنتن شود بدون شک مخاطب هم برای تهیه تکنولوژی جدیدتر ترغیب خواهد شد.


٭٭٭ برای پخش شبکه‌های برون مرزی برای مخاطبان بین‌المللی بر روی ماهواره، سازمان صدا و سیما با چه مشکلاتی مواجه است؟
-عرب لو: اوایل دهه نود این بحث وجود داشت که سازمان صدا و سیما باید به «ماهواره ملی» در مدار ژئو مجهز شود و از طریق آن ارتباطات خود را برقرار سازد. همانطور که هر کشوری در صنعت فضا و تولید انرژی هسته‌ای پیشگام باشد، صنعت اول را در اختیار خواهد داشت. علی رغم موافقت مجلس، این طرح مسکوت باقی ماند. یکی از پاشنه آشیل‌های کشورهای مختلف در حوزه ارتباطات، مسئله ارتباط ماهواره‌ای است و کشورهایی که در این موضوع پیش قدم هستند، کشورهای رده اول دنیا هستند. ایران هم در این زمینه ورود کرده و اخیرا ماهواره ملی مصوب شده است تا دیگر وابستگی در این خصوص وجود نداشته باشد. در حال حاضر شبکه‌های داخلی و خارجی سازمان بنابر سیاست‌هایی که وجود دارد، گاهی در ارتباط ماهواره‌ای، سیگنال‌ها قطع می‌شوند و ما از طریق مسیرها و ماهواره‌های جایگزین سیگنال رسانی را انجام می‌دهیم. اما مخاطراتی وجود دارد زیرا مخاطبانی که از طریق ماهواره‌ای خاص شبکه‌های ما را دریافت می‌کرده اند، در بازه‌هایی ممکن است از تماشای برنامه‌ها محروم شوند. این مسئله در خصوص شبکه‌های خبری مانند «العالم» و «پرس تی وی» پررنگ‌تر است. زیرا در آن‌ها مسائلی مطرح می‌شود که ممکن است به مذاق برخی خوش نیاید و به همین دلیل سیگنال ارتباطی این شبکه‌ها را قطع می‌کنند. اما با این وجود، مسیرهای جایگزین برای سیگنال رسانی پیش بینی شده است.


٭٭٭شبکه های برون مرزی مانند «هیسپان تی وی» و «پرس تی وی» دارای دفاتری در خارج از کشور هستند. سیگنال رسانی این شبکه‌ها به چه صورت است؟ آیا کنترل و نظارت فنی بر روی این شبکه‌ها از طریق مجموعه صدا و سیما در جام جم صورت می‌گیرد؟
– عرب لو: شبکه‌های داخلی و خارجی دارای دفاتر خبری و تولیدی در خارج از کشور هستند. برخی از تولیدات در کشورهای دیگر اتفاق می‌افتد. مانند شبکه «الکوثر» و «العالم»که در کشورهایی مانند عراق، لبنان و سوریه دارای دفاتری هستند و برخی از تولیدات زنده و ضبط شده در این کشورها ساخته می‌شوند. و شبکه‌ای مانند «پرس تی وی» در لندن و «هیسپان تی وی» در مادرید دارای دفتر هستند و برخی از برنامه‌ها در این کشورها به تولید می‌رسند که عموما گفت و گو محور هستند. تصویر زنده به دفتر هیسپان تی وی در تهران ارسال می‌شود و از آنجا به روی آنتن می‌رود. بنابراین مدیریت و کنترل سیگنال‌ها در زمینه فنی و محتوایی در رژی پخش تهران انجام می‌شود.

٭٭٭آیا در زمینه بومی سازی تجهیزات فنی مورد استفاده در مجموعه سازمان صدا و سیما، اقداماتی صورت گرفته است؟
– عرب لو: صدا و سیما ظرف پانزده سال اخیر به سمت تولیدات داخلی گرایش پیدا کرده و این سیاست را اعمال کرده است که بسیاری از تجهیزات که تولید آن‌ها مربوط به شرکت‌های خارجی و مطرح دنیا هستند را بومی سازی کند. به جز مواردی که تعدادی شرکت خاص آن ها را تولید می‌کنند و سرمایه گذاری بر روی تولید نمونه داخلی آن توجیه منطقی ندارد. اما تجهزات پر مصرف بسیاری را صدا و سیما بومی سازی کرده است و ما برای تولید آن ها وابسته به کشورهای خارجی نیستیم. خصوصا در یک دهه اخیر که مسئله تحریم هم پررنگ تر شده است، ما در تلاش هستیم تا به صورت مستقل در بعد فنی فعالیت کنیم. افرادی که در حوزه فنی سازمان مشغول به کار هستند همگی از متخصصان حوزه‌های گوناگون هستند. چراکه صنعت برودکست و رسانه صدا و سیما و تخصص صدا و تصویر در مراکز دانشگاهی تدریس نمی‌شود. افرادی که در این حوزه مشغول به کار هستند همگی افرادی توانمند و ویژه هستند.چرخه فنی صدا و سیما نیز در طی چند سال اخیر با کنترین نیروی انسانی و توسط افراد متخصص اداره شده است و دارای بیشترین بهره وری بوده است.


٭٭٭شما با توجه به تحصیلات و سوابق کاری از کارشناسان مجرب این حوزه نیز به شمار می‌روید. با توجه به اینکه مجموعه سازمان صدا و سیما دارای دانشکده‌ای تخصصی نیز می‌باشد، برای تربیت نیروی متخصص فنی احساس نمی کتید نیاز به تاسیس و راه اندازی رشته‌های دانشگاهی تازه است؟
– عرب لو: در سال‌های گذشته این موضوع پیگیری شده است و با محوریت دانشکده صدا و سیما و با هماهنگی وزارت علوم، مجوز برخی از دروس صادر شده و رشته‌های تخصلی خاص نیز تعریف شده است. با توجه به پیشرفت روز افزون تکنولوژی، صنعت رسانه نیز دستخوش تغییرات وسیعی است. بنابراین نیاز است برخی از گرایش‌ها و عنوان‌های درسی حذف شود و برخی دروس اضافه شود و دائما این به روز زسانی در تمام گرایش‌های تحصیلی از جمله صنعت صدا و تصویر اعمال شده تا از روند تکنولوژی عقب نمانیم. بنابراین نیاز است تا رشته‌های تحصیلی جدید حتما به وجود بیاید.


 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره