نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
آشپزی من

طعم یک پلوی مخلوط دریایی

منبع
جام جم
بروزرسانی
طعم یک پلوی مخلوط دریایی

جام جم/ میگو پلو یکی از انواع غذاهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که با دستورهای بسیار متنوعی تهیه می‌شود. این غذای خوشمزه از معروف‌ترین غذاهای استان‌های جنوبی کشورمان است و بهترین میگو پلو در جنوب کشور متعلق به استان بوشهر است.
 

میگو پلو را اگر با پلو مخلوط درست کنیم خوشمزه‌تر است، ولی اگر بخواهیم آن را به صورت مجلسی‌تر درست کنیم، بهتر است برنج را به صورت جداگانه و میگوها را نیز به صورت جداگانه درست کنیم ودر آخر برنج را با زعفران و زرشک ترکیب می‌کنیم، سپس میگو را روی برنج می‌ریزیم و سرو می‌کنیم.

مواد لازم برای ۲ نفر

میگو: ۲۰۰ گرم
برنج: ۲ پیمانه
پیاز: ۱ عدد بزرگ
زعفران دم کره: ۴ قاشق غذاخوری
پود سیر: نصف  قاشق چایخوری
ادویه ماهی: نصف  قاشق چایخوری
پاپریکا: نصف قاشق چایخوری
نمک و فلفل سیاه: به اندازه کافی

طرز تهیه میگو پلو
ابتدا میگوها را تمیز و رگ سیاه پشت میگوها را خارج کنید. پس از شست‌وشوی میگوها آنها را داخل یک کاسه مناسب می‌ریزیم و پاپریکا را با دو قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده، ادویه ماهی، پودر سیر و مقداری نمک و فلفل‌سیاه به آن اضافه می‌کنیم.مواد را به آرامی روی گوشت میگوها ماساژ می‌دهیم تا ادویه‌ها به تمام نقاط گوشت میگوها برسد، حالا روی کاسه را با سلفون می‌پوشانیم و یکی دو ساعت در یخچال قرار می‌دهیم تا میگوها طعم‌دار شوند و بوی زهم‌شان گرفته شود. پس از گذشت یک ساعت میگوها را از یخچال خارج می‌کنیم، در ادامه پیاز را به‌صورت خلالی درشت خرد می‌کنیم و به همراه کمی روغن دریک تابه مناسب تفت می‌دهیم تا پیاز طلایی شود، سپس یک قاشق غذاخوری زعفران به پیاز اضافه می‌کنیم.حالا یکی دو دقیقه دیگر پیازها را تفت می‌دهیم تا با زعفران یکدست شوند. در ادامه پیاز را از تابه خارج و کمی روغن به آن اضافه می‌کنیم، سپس میگوها را به تابه اضافه می‌کنیم و خوب تفت می‌دهیم تا میگوها سرخ شوند.در ادامه باقیمانده زعفران دم کرده را به همراه پیاز سرخ شده به میگوها اضافه می‌کنیم و کمی تفت می‌دهیم تا با هم یکدست شوند، سپس در‌صورت تمایل کمی زرشک هم اضافه می‌کنیم و کمی تفت می‌دهیم و تابه را از روی حرارت کنار می‌گذاریم. برنج را می‌توانیم به سلیقه خود به‌صورت ساده یا با شوید خشک تهیه کنیم. برنج را می‌خیسانیم سپس یک قابلمه آب روی حرارت قرار می‌دهیم تا آب جوش بیاید سپس کمی نمک به آب جوش اضافه می‌کنیم و در ادامه برنج خیسانده شده را به قابلمه اضافه می‌کنیم.زمانی که دانه‌های برنج نرم شدند و مغزشان کمی گیر داشت برنج را آبکشی می‌کنیم. حالا داخل یک قابلمه مناسب کمی روغن می‌ریزیم و به سلیقه خود از نان لواش یا سیب زمینی ورقه شده برای ته دیگ برنج استفاده می‌کنیم. حالا برنج را به آرامی روی ته دیگ می‌ریزیم و روی در قابلمه دم کنی قرار می‌دهیم تا برنج حدود ۴۵‌دقیقه تا یک ساعت دم بکشد. پس از این‌که برنج دم کشید آن‌را داخل دیس می‌ریزیم و میگوهای سرخ شده را روی برنج قرار می‌دهیم و سرومی‌کنیم.

توجه داشته باشید که درصورت تمایل می‌توانیم میگو پلو رامانند غذاهایی مثل لوبیا‌پلو یا عدس‌پلو به صورت مخلوط نیز درست کنیم. به این صورت که میگوهای سرخ شده را به صورت لایه لابه داخل برنج آبکش قرار می‌دهیم.البته اگر می‌خواهید میگو پلوی شما مجلسی‌تر باشد بهتر است میگوها را به صورت جدا به برنج اضافه کنید،چون درست کردن میگو‌پلو به‌صورت مخلوط باعث می‌شود ظاهرغذا جذابیت چندانی نداشته باشد ونتوانیم آن را به خوبی تزیین کنیم. میگو مشخصات تغذیه‌ای منحصر به فردی دارد که آن را از دیگر غذاهای دریایی متمایز می‌کند و تأثیر مثبت آن بر بهبود بیماری‌ها اثبات شده است. میگو حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به طور قابل توجهی برای سلامتی مفید هستند و از خطر ابتلا به بیماری‌های مهلک مانند سرطان جلوگیری می‌کند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره