نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
آشپزی من

نگهداري سيب زميني خرد شده براي مدت طولاني

منبع
مجله دلگرم
بروزرسانی
نگهداري سيب زميني خرد شده براي مدت طولاني

مجله دلگرم/ هميشه سيب زميني جزو بهترين افزودني ها در اکثر غذاهاي ايراني بوده است. نه تنها در غذاها بلکه به صورت آب پز، کبابي و سرخ کرده نيز بسيار طرفدار دارد. اما گاهي آماده کردن آن براي غذا وقت گير است.
به همين دليل اکثر خانم ها دوست دارند آن را پوست کنده، خرد کنند و به صورت آماده نگهداري نمايند؛ تا موقع طبخ غذا در زمان لازم براي آماده سازي سيب زميني صرفه جويي کرده باشند؛ و همچنين اکثر خانم ها تجربه کرده اند که گاهي بعد از پوست کندن و برش سيب زميني، مقدار آن بيشتر از مقدار مورد نياز است.

روش هاي ساده جهت نگهداري سيب زميني هاي خرد شده
با دنبال کردن مراحل زير سيب زميني هاي خرد شده را براي طولاني مدت نگهداري کنيد.
1- سيب زميني ها به هر شکلي که خرد شده باشند، ورقه اي، نگيني و يا خلالي، مي توان براي مدت طولاني از آن ها نگهداري کرد.
حتي اگر خرد هم نشده و تنها پوست کنده شده باشند نيز نگهداري آن ها مشکلي ندارد. تنها نکته اي که بايد مد نظرتان باشد اين است که در حين خرد کردن سيب زميني ها، آب نشاسته اي آن که در معرض هوا قرار مي گيرد به سرعت تغيير رنگ داده و قهوه اي يا صورتي مي شود.
براي جلوگيري از اين تغيير رنگ، هر از گاهي در حين خرد کردن، سيب زميني ها را در زير شير آب بگيريد. به ياد داشته باشيد که براي خرد کردن و نگهداري طولاني مدت سيب زميني از چاقوي تيز استفاده کنيد. چاقوهاي کند آنزيم بيشتري را در سيب زميني آزاد کرده و موجب فساد سريع سيب زميني مي شوند.
2- کاسه اي را با آب سرد پر کنيد.
کاسه بايد به اندازه اي باشد که تا نصفه با آب پر شده و سيب زميني ها را به طور کامل کف ظرف در بر گيرد.
اگر مي خواهيد بعد از نگهداري، سيب زميني را آب پز کنيد، بهتر است در اين مرحله قابلمه اي را انتخاب کرده تا بعد آن را روي گاز گذاشته و با همان آب خودش سيب زميني را آب پز نماييد.
3- به آب داخل کاسه يا قابلمه بايد ماده اي اسيدي مثل آب ليمو يا سرکه اضافه کنيد. آن را هم زده تا به طور کامل در آب حل شود.
مقدار آن مشخص نيست اما تقريباً براي يک کاسه متوسط مانند آنچه در تصوير مي بينيد يک قاشق غذاخوري کافي مي باشد. اين مواد روي طعم سيب زميني تاثيري نمي گذارند.
4- سيب زميني ها را در آب ريخته تا کاملاً در آن غوطه ور شوند. اين گونه، سيب زميني ها در معرض هوا نبوده و خراب و سياه نمي شوند. اگر متوجه شديد که سيب زميني ها روي آب شناورند، يعني تازه نيستند.
5- روي ظرف را يا با درب يا با پلاستيک پوشانده و مطمئن شويد که هواي آن را به طور کامل گرفته ايد.
اکنون اين ظرف سيب زميني را به مدت 1 تا 2 ساعت مي توانيد در دماي اتاق، و 24 ساعت در يخچال نگهداري کنيد.
نگهداري سيب زميني بيش از 24 ساعت به اين روش باعث نفوذ آب به بافت سيب زميني شده که روي طعم و مزه ي آن تاثير مي گذارد.
6- اگر متوجه تغيير رنگ آب سيب زميني شديد، فوراً آب آن را عوض کنيد. زيرا سيب زميني ها سياه خواهند شد. البته به بيش از يکبار عوض کردن آب در طول نگهداري نيازي نيست.

سيب زميني ها را هرگز نبايد فريز کرده يا براي طولاني مدت (بيشتر از 24 ساعت) در يخچال نگهداري کنيد.
 
نکاتي در مورد نگهداري از سيب زميني
چه خود سيب زميني کاشته ايد و چه يک گوني از آن را يکجا خريداري کرده ايد، نگه داري از آنها براي استفاده در زمستان روش خاص خود را دارد:
هر کدام از سيب زميني ها را جدا داخل روزنامه بپيچيد. سپس در يک جاي سرد و تاريک قرار دهيد. آنها را با يک لايه ديگر روزنامه بپوشانيد و بگذاريد حدود يک هفته به همين صورت باقي بمانند. اين عمل باعث مي شود پوست آنها براي زمستان طولاني سفت و ضخيم شود.
سيب زميني ها را داخل سبد، جعبه يا لگن هاي پلاستيکي دردار بگذاريد. چند سوراخ در ته ظرف هاي پلاستيکي براي عبور هوا ايجاد کنيد. سيب زميني ها را در جاهاي سرد و تاريک مانند زيرزمين يا انباري يا هر اتاقي که دما از 1.5 درجه پايين تر و از 4.5 درجه سانتيگراد بالاتر نرود، قرار دهيد.
جلو ي منبع نور را بپوشانيد. نور باعث مي شود سيب زميني ها جوانه زده، بد شوند. هر چند وقت يک بار سري به آنها بزنيد و سيب زميني هاي نرم يا جوانه زده را جدا کنيد. يک سيب زميني خراب کل سيب زميني هاي يک جعبه را از بين مي برد.

چند نکته درباره ي سيب زميني
سـيب زميني تلخ مزه به معناي افزايش سطح سولانين در آن است. (البته ميتواند به علت افزايش قند نيز باشد)
نکته: برگ و ميوه سـيب زميني حاوي سولانين ميباشد که خاصيت مخدري و آرام بخشي دارد. اما مشروط بر اينکه به عنوان ضماد استفاده گردد.

سرخ کردن سـيب زميني تا دماي ۱۷۰ درجه سانتي گراد سولانين را تا حد زيادي نابود ميسازد. (اما پختن در مايکروويو و آب پز کردن تاثيري ندارد)
علايم مسموميت با سولانين: سردرد، سرگيجه، تهوع، استفراغ، تب، زردي، کاهش حرارت بدن، فلج، اسهال، دل پيچه، کما و حتي مرگ. مصرف سيـب زميني خام بشرطي که پوست کنده باشد سمي نيست اما ايجاد نفخ ميکند.

سبز شدن رنگ پوست سيب زمـيني
هنگامي که سيب زميني در معرض نور قرار ميگرد، رنگدانه هاي سبزي روي پوست آن تشکيل ميشود، که همان کلروفيل است. اما اين سبز شدن افزايش سطح سولانين را نيز در پي دارد. بنابراين لکه هاي سبز رنگ پوست سيـب زميني را حتما قبل از مصرف جدا کنيد


به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره