نماد آخرین خبر

کاملترين ليست ادويه جات لازم و ضروري در خانه

منبع
ستاره
بروزرسانی
کاملترين ليست ادويه جات لازم و ضروري در خانه

ستاره/ مزه دار کردن انواع غذاها هنري است که سرآشپزهاي حرفه‌اي مي‌توانند آن را به خوبي انجام دهند. اين هنر به وسيله ابزاري به نام ادويه‌جات انجام مي‌شود. اينکه چه ادويه‌اي با کدام ماده غذايي تطبيق داشته و نتيجه نهايي آن چه طعمي خواهد داشت کاملا وابسته به نوع انتخاب سر آشپز است.
ادويه‌جات داراي ليست بلند بالايي هستند که هر کدام علاوه بر خواص گوناگون، مزه‌هاي متفاوتي دارند. در ادامه با ليست کامل ادويه‌جات مخصوص آشپزي همراه ستاره باشيد.

 

ليست ادويه جات لازم و ضروري در خانه
آنقوزه (آنغوزه)
گياه انغوزه بومي بيابان‌هاي خشک ايران و کوه‌هاي افغانستان است. آنغوزه از ديرباز به عنوان طعم دار کردن و گياهان دارويي استفاده مي شده است اين گياه هنوز هم گاهي در گياه درماني هاي مدرن مورد استفاده قرار مي گيرد که به ويژه در درمان هيستري، برخي شرايط عصبي، برونشيت، آسم و سياه سرفه بسيار ارزشمند است.

آويشن
آويشن نه تنها يکي از ادويه‌هاي محبوب در آشپزي امروزي است، استفاده از آن به عنوان دارويي شفابخش و ضامن سلامت، تاريخچه‌اي بسيار طولاني دارد. آويشن به‌طور کلي در بهبود وضعيت سيستم ايمني، دستگاه‌هاي تنفسي، گوارشي، عصبي و بخش‌هاي ديگر بدن تأثير بسياري دارد. زماني که پاي سلامتي به ميان مي‌آيد، اين گياه مانند يک موتورخانه‌ي قوي عمل مي‌کند.

انيسون
انيسون که به نام باديان رومي هم شناخته مي‌شود، گياهي دارويي با دانه هاي معطر شبيه رازيانه است که به کاهش قند خون در افراد ديابتي کمک مي کند، زخم معده را درمان کرده و باعث بهبود علائم يائسگي مي شود.

برگ بو
برگ بو به صورت درختچه و درخت يافت مي‌شود. معمولاً در تمام فصول سال سبز است و طول درخت‌هاي آن به ده متر هم مي‌رسد. در بسياري از مکان‌ها براي تزيين باغ‌ها استفاده مي‌شود، اما استفاده‌ي اصلي آن در آشپزي و به عنوان داروي گياهي است.

پاپريکا
پاپريکا چهارمين ادويه رايج مصرفي در جهان است و مي توان آن را درست در کنار نمک و فلفل در بيشتر کابينت هاي آشپزخانه يافت. طعم آن مي تواند از شيرين تا گرم (تند) متفاوت باشد. اين ادويه از فلفل هاي خاکي و خشک و به طور دقيق از گونه هاي Annum Capsicum تهيه مي شود.

تخم شنبليله
تخم شنبليله دانه هاي مکعب مستطيلي شکل بسيار سخت با سطحي چروکيده به رنگ زرد حنايي با بويي کاملا مشخص و طعمي نسبتا تلخ است که از گياه شنبليله بدست مي آيد. تخم شنبليله کاهنده قند خون است و موجب تسکين علائم ديابت مانند پرنوشي و پر ادراري مي‌شود. 

تخم شويد
ميوه گياه شويد که دانه يا تخم شويد نيز گفته مي‌شود، علاوه بر مصارف تغذيه اي، براي مصارف دارويي و درماني نيز کاربرد دارد. خواص تخم شويد در درمان بيماري هاي مختلف دستگاه گوارش نظير سوء هاضمه، ورم و زخم معده کاربرد دارد.

تخم گشنيز
تخم گشنيز که با نام دانه گشنيز هم شناخته مي شود به عنوان يک ادويه با عطر قوي در آشپري استفاده مي‌شود. تخم گشنيز سرشار از مواد مغذي زيادي است که براي سلامتي انسان از جمله کالري ، فيبر ، پروتئين ، کلسترول و ... مهم است.

تمر هندي
تمبر هندي، نوعي ميوه‌ٔ مناطق گرمسيري است. در سراسر دنيا، از اين ميوه براي تهيه‌ٔ غذاهاي مختلفي استفاده مي‌کنند و خواص دارويي فراواني دارد.

جوز هندي
جوز هندي تخم سخت و خوشبوي درخت جوز بويا است که معمولا به صورت پودر و به عنوان ادويه استفاده مي شود و مصرف آن در مناطق گرمسيري بسيار رايج است. عطر و بوي تند و مطبوع جوز هندي ، آن را به يکي از طعم دهنده ها و ادويه هاي پر مصرف تبديل کرده است .

خردل
خردل نوعي ادويه است که از دانه‌هاي گياه خردل بدست مي‌آيد. گياه‌هاي خردل داراي گونه‌هاي مختلفي است، اما بطور کلي در دو نوع اصلي براسيکا و سيناپيس قرار گرفته مي‌شوند. دانه‌هاي خردل دانه‌هايي کوچک و کروي هستند که از انواع گياه خردل بدست مي‌آيند. اين دانه‌ها معمولاً ۱ يا ۲ ميلي‌متر قطر دارند. اين دانه‌ها ممکن است به رنگ سفيد متمايل به زرد تا سياه باشند. اين دانه‌ها ادويه‌اي مهم در بسياري از غذا‌هاي محلي محسوب مي‌شوند. دانه‌هاي خردل مي‌تواند از ۳ گونه گياه خردل شامل خردل سياه، خردل هندي قهوه‌اي و خردل سفيد بدست آيد.

 خولنجان (خسرودارو)
با نام‌هاي گوناگوني، چون به نام به ترکي غرغات و به هندي کليجن و کلاجن و قولنجان ناميده شده و در استان هايي، چون فارس و خوزستان به نام خسرو دارو در تهران به نام ريشه جوز و يا همان خسرودار معروف بوده، اما ربطي به جوز يا دارو نخواهد داشت و ريشه‌اي است تکه‌هاي کوچک هيزم، با پوست سرخ تيره و مغز ان به رنگ نخودي و عطر آن به زنجبيل نزديک بوده و خسرودار در ترکيب ادويه به کار رفته و انداختن ان به اندازه يک تکه خسرودار درسته در ديگ، در گرفتن بوي زخم گوشت و سيرابي و پاچه و مانند اين‌ها موثر بوده و اين گياه بومي آسيايي است

دارچين
نوعي ادويه است. درختچه دارچين درختي است کوچک، هميشه سبز، به ارتفاع ۵ تا ۷ متر که از تمام قسمت‌هاي آن بويي مطبوع استشمام مي‌شود. گل‌هاي آن در فاصله ماه‌هاي بهمن تا اوايل فروردين ظاهر مي‌شود. برگ اين درخت سبز سير و داراي گل‌هايي به رنگ سفيد است. دارچين بومي سري‌لانکا و جنوب هند است و پوست درختچه آن بعنوان ادويه بکار ميرود.

 رازيانه
گياهي است گلدار از راسته آپيالس، از تيره چتريان از سرده رازيانه‌ها. اين گياه سرشار از ترکيباتي مشابه هورمون زنانه استروژن است و طبيعتي گرم دارد. رازيانه بومي جنوب غربي آسيا و جنوب اروپا بويژه بخش مديترانه‌اي است.

زردچوبه
نوعي گياه و ادويه‌اي است که از آن گياه تهيه مي‌شود. زردچوبه از رده زنجبيل‌وارها، راسته زنجبيل‌ها، تيره زنجبيليان، گونه زردچوبه‌اي‌ها است. پودر زردچوبه به رنگ زرد تيره‌است که يکي از پرکاربردترين ادويه به شمار مي‌رود. رويشگاه اصلي اين گياه هند است و قسمت اصلي ادويه معروف کاري را که در بسياري از غذا‌هاي هندي به کار مي‌رود، تشکيل مي‌دهد.

زرشک معمولي
درختچه‌اي است از سرده زرشک است، و ميوه‌هاي خوراکي، اما به شدت اسيدي توليد مي‌کند که مردم بسياري از کشور‌ها آن را به عنوان ميوه‌اي ترش و تازه مي‌خورند. اين گياه بومي مرکز و جنوب اروپا، شمال‌غرب آفريقا و غرب آسيا است؛ همچنين به اروپاي شمالي، از جمله جزاير بريتانيا، اسکانديناوي و آمريکاي شماليهم عادت کرده و در آنجا بومي شده است.

زعفران
زعفران، که به ادويه طلايي نيز معروف است؛ سالهاست که به غذاهاي ما طعم و رنگ و بوي خاصي مي‌بخشد. تحقيقات نشان داده که اين ادويه گران قيمت مي تواند به عنوان آنتي اکسيدان به بهبود عملکرد سيستم ايمني بدن کمک کند و سطح انرژي را بالا ببرد. 

زنجبيل (زنجفيل)
زنجبيل نوعي ادويه از ريشه گياهان Zingiber officinale است. عموما در آشپزي در بسياري از غذاهاي آسيايي، دارو هاي گياهي و خاورميانه به کار مي رود زنجبيل از شاخه کورکومين است اين روش عموما براي درمان مشکلات روده و معده مفيد و غذايي عالي براي افرادي که رژيم بدون لکتين دارند محسوب مي‌شود.

زيره
دانه‌اي معطر و ضدنفخ است که در آشپزي و پزشکي کاربرد دارد و در دو نوع زيره سبز و زيره سياه وجود دارد که دومي به «زيره ايراني» معروف است. دانه‌هاي زيره با چوب، کوبيده مي‌شود. اين دانه به صورت خودرو در افغانستان، ايران، ازبکستان، تاجيکستان، ترکيه، مراکش، مصر، هند، کوبا، سوريه، مکزيک و شيلي رشد مي‌کند.


زيره سبز
يک گياه گلدار از خانواده چتريان و گياه بومي شرق مديترانه تا هند است. از دانه‌هاي آن در غذا‌هاي بسياري استفاده مي‌کنند. زيره عضوي از خانواده جعفري است. گياه آن مي‌تواند تا ۳۰-۵۰ سانتي متر رشد کند و گل‌هايي سفيد و صورتي دارد و طول برگهايش به ۵-۱۰ سانتي متر مي‌رسد.

سماق
سماق يا سماک درختچه اي است کوهستاني که ميوه‌هاي خوشه‌اي دارد. رنگ ميوه ي آن قرمز و قهوه‌‏اي است و طعم آن گس است، ولي پس از رسيدن ترش مي‏ شود. ميوه‌ ي آن پس از کوبيدن به عنوان چاشني، همراه با غذاهايي مانند کباب استفاده مي‌شود.

سياه‌دانه (شونيز)
گياهي يک‌ساله و گلدار و بومي جنوب غربي آسيا است. در ايران اين گياه به‌ويژه در اراک و اصفهان به فراواني مي‌رويد. از دانهٔ اين گياه به عنوان دارو استفاده مي‌شود. سياه‌دانه از راستهٔ گل‌هاي ساعت و تيرهٔ آلالگان است. دانه‌اش داراي اثر قاعده‌آور، ضد کرم، ضد باکتري، مسهل و زيادکننده ترشحات شير است. سياه‌دانه مزه‌اي تلخ و ادويه‌اي دارد با کمي ته‌مزهٔ توت فرنگي.

فلفل بهار
دانه معطري است به اندازه نخود و به رنگ قهوه‌اي تيره که درخت آن در مناطق گرمسيري مي‌رويد. فلفل بهار بر خلاف آنچه از اسمش بر مي‌آيد تند نيست و عطر آن به ميخک و جوز بويا و دارچين شباهت دارد. به همين دليل در زبان انگليسي آن را All spice يعني همه ادويه مي‌نامند ولي اين به اين معني نيست که مخلوطي از آن سه ادويه مي‌تواند جانشين فلفل بهار شود.

فلفل سفيد
درختچه‌اي بالا رونده‌اي است که به حالت خودرو و وحشي در مناطق مختلف هند مي‌رويد. گل‌هاي آن سفيد و به صورت سنبله و ميوه آن گرد و کوچکتر از نخود، ابتدا به رنگ سبز و پس از رسيدن به رنگ قرمز تيره در مي‌آيد و به شکل خوشه‌اي از ساقه آويزان مي‌شود. براي به دست آوردن فلفل سفيد، دانه‌ها هنگام برداشت بايد کاملا رسيده و به رنگ کبود متمايل به قرمز تيره باشند. دانه‌ها را در آب قرار مي‌دهند تا خيس بخورند. سپس تنها مغز دانه‌ها باقي مي‌مانند که در جريان خشک شدن رنگ سفيد متمايل به زرد پيدا مي‌کنند.

فلفل سياه
ميوه‌هاي خشک شده تيره رنگ گياه فلفل است. گياه فلفل بومي جنوب هند است. فلفل سياه گياه رونده گل دهنده‌اي از خانواده Piperaceae، که براي ميوه آن کشت مي‌شود، که معمولاً به صورت خشک به عنوان ادويه و چاشني استفاده مي‌شود.

فلفل تند
ميوه گياهي از سرده فلفل دلمه‌اي است که عضوي از خانواده بادنجانيان است. فلفل قرمز از قاره آمريکا مي‌آيد. بعد از کشف امريکا توسط کريستف کلمب و مبادله همه جانبه بين قاره ها، مبادله کلمبي، تيپ‌هاي گوناگوني از فلفل تند در سراسر دنيا براي استفاده خوراکي و پزشکي پرورش پيدا کرد. فلفل قرمز و فلفل هابانرو از انواع اين فلفل هستند.
 
کاري
ادويه «کاري» در واقع ترکيبي از چند ادويه است که در آشپزي هندي کاربرد دارد و نماد غذاهاي اين کشور است. البته نوعي برگ خوراکي با اين نام نيز در آشپزي سريلانکا و جنوب هند استفاده مي‌شود که متفاوت از ادويه کاري است.
زردچوبه و زنجبيل عامل رنگ کهربايي آن است و همراه با زيره، هل، دانه‌هاي گشنيز و شنبليله، فلفل و خردل طعم بسيار مطبوعي پيدا مي‌کند که رنگ آن با توجه به ميزان ترکيبات اوليه از زرد کمرنگ تا سبز متغير است.

کنجد
دانه‌هاي کنجد جزو باستاني‌ترين خوراکي‌هاي روي کره‌ي زمين هستند. در واقع گياه کنجد کُهن‌ترين گياهي است که به‌خاطر دانه‌ها و روغنش کشت مي‌شود. کنجد در فرهنگ سرزمين‌هاي شرقي، مديترانه‌اي و آفريقايي، ارزش بالايي دارد و هزاران سال است که براي خوش‌طعم کردن غذا، تهيه‌ي روغن‌ و تقويت و سلامت پوست از آن استفاده مي‌شود.

گرم مَصالح (گراماسالا)
گونه‌اي طعم‌دهنده غذاست که از ادويه‌جات برشته شده و سائيده شده درست مي‌شود و در آشپزي هندي و آشپزي پاکستاني و آشپزي بلوچي کاربرد دارد. اما ذائقه و طعم متفاوتي دارند. ادويه گرم مصالحه هندي‌ها تلخ مزه و تند است. ادويه گرم مصالحه پاکستاني‌ها تند است ولي تلخ نيست و بوي تندي ندارد. ادويه گرم مصالحه بلوچي طعم و بوي ملايمي دارد.

گُلپَر
گياهي گلدار، علفي و چندساله از تيرهٔ چتريان است. اين گياه بومي ايران است و در ناحيه‌هاي نمناک کوهستاني ايران و مناطق پيراموني مي‌رويد. همهٔ گونه‌هاي سردهٔ گلپران معطر هستند و برخي گونه‌ها در آشپزي ايراني به عنوان ادويه کاربرد دارند. گونه‌هاي ديگري از گلپر در صنعت داروسازي کاربرد دارد.
 
گلرنگ
گل رنگ که در بعضي از استان‌هاي جنوبي مانند کرمان گل خشت نيز ناميده مي‌شود بومي ايران است و در حال حاضر در بيشتر نقاط دنيا کشت مي‌شود. گياهي است يکساله که ارتفاع آن به حدود ۶۰ سانتيمتر مي‌رسد. برگ‌هاي آن پهن، دندانه دار و بدون دمبرگ مي‌باشد. رگبرگ‌ها در قسمت زيرين برگ کاملاً نمايان است. گل‌هاي آن منفرد، لوله‌اي و به رنگ زرد مايل به قرمز است که در انتهاي ساقه ظاهر مي‌شود.
 
گل محمدي (گل سرخ)
گل سرخ يا گل محمدي نام نوعي گل رز است که نماد عشق و زيبايي بوده و عطر بي نظيري دارد و از آن گلاب مي گيرند. علاوه بر عطر استثنايي اين گياه ، خواص دارويي آن نيز از ديرباز شناخته شده است. گل سرخ داراي مزاياي زيادي براي سلامتي، زيبايي پوست و مو است.

ميخک صدپر
ميخک صدپر يکي از ادويه جات بومي در کشورهاي آسيايي مانند اندونزي، هند، پاکستان و حتي مناطق آفريقاي شرقي است. اين گياه بومي جزاير مالکو در اندونزي است. ميخک صدپر طعم دهنده اي محبوب است که به روش هاي مختلف در سراسر جهان، به ويژه در آسيا استفاده مي‌شود. ميخک در تعدادي از غذاهاي آسيايي مختلف پايه اصلي است.
 
نمک خوراکي
نمک يک بلور معدني است که از ترکيب دو عنصر سديم (Na) و کلر (Cl) ساخته مي‌شود. سديم و کلر جزو مواد ضروري مورد نياز براي بدن هستند چراکه در ارسال پيام‌هاي عصبي به مغز و اعصاب کمک مي‌کنند.
 
واسابي (ترب ژاپني)
گياهي است از تيرهٔ شب‌بوها. ريشه واسابي مزه‌اي بسيار تند از نوع خردل دارد و سسي که از آن تهيه مي‌شود با غذا‌هاي ژاپني سوشي و ساشي‌مي خورده مي‌شود. سس واسابي بخار‌هايي توليد مي‌کند که براي درون بيني حالتي زننده دارند.

وانيل (ورق قماري)
«وانيل» ميوه گياهي بالارونده‌اي است و در مناطق استوايي مرطوب رشد مي‌کند. وانيل علاوه بر اينکه طعم‌دهنده خوبي براي شيريني و دسر است، براي غذاها نيز کاربردي است و طعم آن با ميوه‌ها، لبنيات و انواع خميرها هماهنگي دارد. ميوه وانيل را بايد در محيط خشک و خنک و دور از نور نگه داشت.
  
← ليست ادويه جات لازم در خانه →


هل سبز
هل سبز گياهي متعلق به جنوب شرق آسيا و داراي خواص ويژه اي در طب سنتي است. ‌مي‌توان از هل در آشپزي‌ها علاوه بر عطر و طعمش، براي افزايش هضم نيز استفاده کرد. هل متابوليسم را تحريک مي‌کند و خواص آنتي اکسيدان و ضد التهابي دارد. هل باعث تحريک ترشح اسيد صفراوي در معده مي‌شود که به هضم کمک مي‌کند و همچنين از بيماري‌هاي دستگاه گوارش مانند رفلکس اسيد، سوزش سر دل، اسهال، و ... جلوگيري مي‌کند.

هل سفيد
گياهي است علفي و چند ساله، ساقه‌هاي زيرزميني آن منشعب، ضخيم و طويل و از ساقه‌هاي زيرزميني، ساقه‌هاي هوايي بهم پيچيده به ارتفاع حدود تا سه متر مي‌رويند. طبق نظر حکماي طب سنتي طبيعت آن خيلي گرم و خيلي خشک است.

هل سياه
هل سياه را هيل غراب يا قاقله کبار گويند. طول ميوه اين نوع هل ۲۵-۵۰ ميلي‌متر است. قطر غلاف ميوه آن به حدود ۶-۱۰ ميلي‌متر مي‌رسد و در استان کرمان (ايران) به هل باد مشهور است.
 
سبزيجات معطر 
از سبزيجات معطر مي‌توان به عنوان ادويه در انواع غذاها استفاده کرد. در ادامه فهرستي از اين سبزيجات خوش عطر آورده شده است.
ترخون
تره
جعفري
ريحان
سنبل هندي
سير
شنبليله
شويد
گشنيز
ليمو عماني
مرزه
موسير
نعناع
رزماري 
از اينکه با مجموعه و ليست ادويه جات و سبزيجات معطر همراه ما بوديد بسيار سپاسگزاريم. آيا در منطقه زندگي شما ادويه‌جات ديگري مورد استفاده قرار مي‌گيرد؟ لطفا در قسمت نظرات ادويه مورد نظر را براي ما ارسال نماييد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره