نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
آشپزی من

همه آن‌چه بايد براي تهيه خيارشور خانگي بدانيد

منبع
خراسان
بروزرسانی
همه آن‌چه بايد براي تهيه خيارشور خانگي بدانيد

خراسان/ خيارشور يکي از خوراکي‌هاي مهم و البته خوش‌خوراک براي سفره‌آرايي، تزيين و مزه دادن به انواع غذاهاست. اگر به خوراکي‌هاي خانگي علاقه داريد و مي‌خواهيد   خيال‌تان از طرز تهيه و رعايت موارد بهداشتي مطمئن باشد، در اين مطلب شيوه درست کردن خيارشور ترد، خوشمزه و بهداشتي را در خانه ياد بگيريد.  
مواد لازم
 خيار: ۲ کيلو
 سبزيجات (ترخون، نعناع، مرزه): درمجموع ۲۰۰ گرم
 سير: ۸ حبه
 نمک: يک پيمانه

 سرکه سفيد: يک پيمانه
 آب: ۱۴ پيمانه
 فلفل تند: يک عدد
 چنان چه به ميزان کمتر يا بيشتري خيارشور درست مي‌کنيد، مواد موردنياز را به همان ميزان تغيير دهيد. دقت کنيد اضافه کردن فلفل به مقدار بيشتر کاملا به سليقه و ذائقه غذايي شما بستگي دارد.
يکي از متفاوت‌ترين سبزيجاتي که مي‌توانيد به خيارشور اضافه کنيد تا طعم و البته عطر خيلي بهتري به آن بدهيد، برگ انگور يا مو است. اين برگ بوي مطبوعي دارد، از تندي بوي سرکه و سير کم مي‌کند و طعم ملايم‌تري به خيارشور‌ها مي‌دهد.
 
 طرز تهيه:
۱. آماده کردن خيارها و فلفل‌ها
دقت کنيد هنگام تهيه خيارشور خانگي به هيچ عنوان با دست خيس يا چرب کار نکنيد تا خيار شور‌هاي تهيه شده کپک نزنند يا خراب نشوند.
در گام اول بايد سعي کنيد خيار‌هاي کوچک، ريز و سالم را براي اين کار انتخاب کنيد. هرچه خيار‌ها بزرگ‌تر يا به اصطلاح سالادي باشند، خيارشور‌ها بافتي گوشتي و خميري پيدا خواهند کرد. در عوض خيار‌هاي کوچک و ريز،  خيارشورهاي ترد و لطيفي خواهند شد. خيار‌ها و فلفل را بشوييد و بگذاريد سطح آن‌ها کاملا خشک شود. مي‌توانيد اين مواد را روي يک پارچه خشک بريزيد و با همان پارچه به طور کامل خشک شان کنيد.
۲. مخلوط خيار با ساير مواد
خيار، سبزي‌هاي معطر، سير و فلفل تند را داخل ظرف مدنظر براي نگهداري خيار شور بريزيد. سعي کنيد براي تهيه خيارشور از ظرف‌هاي کشيده با دهانه کوچک استفاده کنيد تا احتمال هواکشيدن به داخل ظرف کمتر شود. اگر مي‌خواهيد از برگ مو براي تهيه خيارشور استفاده کنيد، بايد در اين مرحله برگ مو را هم به مواد ديگر اضافه کنيد. بهتر است روي فلفل‌ها را يک يا دو بار چنگال بزنيد تا تندي فلفل خارج و در آب خيارشور پخش شود. اين کار باعث مي‌شود خيارشور‌ها طعم تندي ملايمي پيدا کنند.

۳. ريختن آب، نمک و سرکه
آب و نمک را به طور کامل بجوشانيد، سپس‌اندکي صبر کنيد تا آب ولرم شود. سرکه را به آن اضافه کنيد و مايه آماده شده را در ظرف حاوي خيار، سير، فلفل و سبزيجات بريزيد. شما بايد اين مايه را تا‌اندازه‌اي در ظرف خيارشور بريزيد که به طور کامل روي خيار‌ها را بپوشاند.
۴. بستن در ظرف در طرز تهيه خيارشور
در قدم آخر بايد در ظرف را محکم ببنديد به طوري که هوا وارد شيشه يا بطري نشود. پيشنهاد مي‌کنيم پيش از بستن در ظرف يک لايه پارچه بين ظرف و در قرار دهيد تا هواي محيط بيرون به داخل ظرف کشيده نشود.
پس از اين که از بسته شدن سفت و سخت در شيشه خيارشور مطمئن شديد، آن را در جاي نيمه گرم قرار دهيد. براي مثال گوشه‌اي از آشپزخانه براي ماندن خيارشور انتخاب مناسبي است. پس از گذشت يک هفته تا ۱۰ روز خيارشور آماده شده است. خيار شور آماده شده را مانند چيپس گوجه فرنگي مي‌توانيد به عنوان يک چاشني خوشمزه کنار ساير غذا‌ها سرو کنيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره