نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
آشپزی من

طرز تهيه باقلواي ترکي؛ طعمي بي نظير

منبع
ايرنا
بروزرسانی
طرز تهيه باقلواي ترکي؛ طعمي بي نظير

ايرنا/ برخلاف تصور عموم درست کردن انواع شيريني باقلوا اصل ترکي استانبولي يا کيک باقلوا شربتي يا حتي باقلوا رشته‌اي يا همان کنافه اصلا کار سختي نيست. کافي است کمي صبر و حوصله داشته باشيد و فوت و فن طرز تهيه باقلوا ساده خانگي را بلد باشيد. 

مواد لازم براي شربت باقلوا:
۴ فنجان آب
۳ فنجان شکر
نصف يک ليموترش

مواد لازم براي تهيه شيريني باقلوا اصل ترکي:
۳۶ خمير تازه فيلو يا يوفکا
۳۰۰ گرم کره بدون نمک
۳۰۰ گرم مغز پسته خرد شده بدون نمک
۲ قاشق غذاخوري شکر
طرز تهيه و دستور پخت باقلوا اصل ترکي با خمير يوفکا:
۱. براي طرز تهيه انواع باقلوا ابتدا شربت باقلوا را آماده کنيد. براي اين کار ابتدا آب، شکر و آب ليموترش را با در يک قابلمه کوچک با هم مخلوط کنيد. سپس اين مخلوط را روي شعله ملايم گاز بگذاريد و آنقدر هم بزنيد تا به جوش بيايد، شعله را خاموش کنيد و اجازه بدهيد شربت در دماي اتاق خنک شود.
۲. در مرحله بعد که اتفاقا در پخت باقلوا بسيار هم مهم است بايد کره را صاف کنيد.
۳. براي صاف کردن کره و گرفتن دوغ يا دوغاب کره بد نيست بدانيد که کره از سه عنصر چربي، مقداري آب و پروتئين شير تهيه شده است. در حقيقت صاف کردن کره شامل جدا کردن شير و آب يا همان دوغاب کره و باقي ماندن قسمت اصلي و روغني کره است. يک روش آسان براي صاف کردن کره اين است که کره بدون نمک را روي حرارت خيلي ملايم اجاق يا در مايکروويو بدون اينکه هم زدن گرم مي‌کنيم. به محض آب شدن، کره به دو قسمت تقسيم مي‌شود؛ مايع سفيد رنگ دوغ مانند در رو و روغن در زير. بدون اينکه ظرف را خيلي تکان بدهيد، ظرف را درون يخچال بگذاريد تا کره خودش را بگيرد.
۴. سپس به راحتي کره سفت شده را از روي دوغاب بلند کنيد و اضافات دوغاب را از روي کره پاک کنيد.. کره صاف کرده يا خالص شده آماده است. که به راحتي در پخت و پز مي‌توان از آن استفاده کرد. يک روش ديگر اين است که زماني که کره داغ شد و دوغاب روي آن قرار گرفت با يک ملاقه و به آرامي دوغاب را از روي روغن جدا و به اين ترتيب کره را صاف کنيد.
۵. مغز پسته‌ هاي خرد شده و ۲ قاشق غذاخوري شکر را با هم ترکيب کنيد. کف يک ظرف را کمي با کره چرب کنيد و مخلوط مغزپسته و شکر را کمي تفت دهيد.
۶. لازم نيست طرز تهيه خمير باقلوا استانبولي را بلد باشيد. چون براي تهيه باقلوا بايد از خمير يوفکا يا فيلو استفاده مي‌شود. خمير فيلو يا همون يوفکا يک نوع خمير بسيار نازک و از ابتدا و قبل از پخت به صورت لايه‌هاي خيلي نازک و جداگانه است. اين خمير بعد از پخت هم شکل لايه لايه خودش رو حفظ مي‌کند. خمير فيلو را مي‌توانيد از فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌هاي بزرگ خريداري کنيد. قبل از پهن کردن لايه خمير يوفکا، کف يک ظرف نچسب و ضدحرارت مثل پيرکس يا سراميک را با کمي روغن و با برس چرب کنيد.

۷. يک لايه خمير يوفکا را کف ظرف پهن کنيد و روي خمير را هم با کمي کره با برس چرب کنيد. سپس مواد تشکيل دهنده باقلوا استانبولي را اضافه کنيد. مغزپسته و شکر را که تفت داده بوديد روي خمير پخش کنيد. يک لايه خمير ديگر روي خمير قبلي و مغزپسته و شکر قرار دهيد و باز هم به همان ترتيب با کره چرب کنيد. اين کار را تا تمام شدن ورقه‌هاي خمير يوفکا و پودر پسته و شکر ادامه دهيد. وقتي آخرين لايه خمير را قرار داديد و روي آن را با کره چربي کرديد، خميرها را با يک چاقوي تيز به شکل لوزي يا مربع به آرامي برش بزنيد.
۸. حالا ظرف را در فر با دماي ۱۷۵ درجه سانتي‌گراد به مدت ۴۵ دقيقه قرار دهيد تا روي خميرها طلايي و برشته شود. بعد از ۴۵ دقيقه ظرف باقلوا را از فر خارج کنيد و شربت باقلوا را که حالا سرد شده را روي باقلواها بريزيد. حالا نوبت تزيين باقلواهاست. مي‌توانيد روي باقلوا را با پودر پسته و موادي مثل پودر هل و دارچين تزيين کنيد. اما در ترکيه معمولا باقلوا ساده را با پودر پسته تزيين مي‌کنند. اجازه دهيد باقلواها در دماي اتاق سرد شوند و سپس آن را با چاي، قهوه، بستني يا ساير خوراکي‌هاي مورد علاقه‌تان سرو کنيد. طرز تهيه باقلوا با شيرعسلي و باقلوا عربي هم در برخي کشورهاي مديترانه و حتي ايران مرسوم است. 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره