نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
آشپزی من

غذاي اصلي/ طرز تهيه «پياز پلو» غذاي سنتي و پرطرفدار اردبيلي

منبع
سرآشپز پاپيون
بروزرسانی
غذاي اصلي/ طرز تهيه «پياز پلو» غذاي سنتي و پرطرفدار اردبيلي

سرآشپز پاپيون/ پياز پلو يا سوغان پلو يکي از غذا‌هاي خوشمزه و مقوي ايراني سنتي است که اصالت آن براي شهر اردبيل است در زبان ترکي به پياز سوغان گفته مي‌شود به همين دليل به اين غذا سوغان پلو نيز گفته مي‌شود.

مواد لازم براي تهيه پياز پلو سنتي

پياز بنفش کوچک ۱۰ عدد
برنج ۳ پيمانه
گوشت چرخ کرده ۲۰۰ گرم
پياز متوسط ۲ عدد
نمک و آبليمو به مقدار لازم
آرد نخودچي ۲ ق غذا خوري

زعفران دم کرده به مقدار لازم
فلفل سياه و سماق به مقدار لازم

طرز تهيه پياز پلو اردبيلي با گوشت چرخ کرده
ابتدا پياز‌هاي کوچک را پوست بگيريد و آن را بشوريد و داخل يک تابه مقداري روغن ريخته و پياز‌ها را به صورت درسته با مقداري نمک و آبليمو تفت دهيد تا مغز پخت و طلايي شوند حتما حرارت ملايم باشد تا خوب سرخ و يکدست شوند.

۱ عدد پياز را رنده ريز بزنيد و داخل کاسه ريخته و به همراه گوشت چرخ کرده و آرد نخودچي و نمک و فلفل سياه و سماق خوب ورز دهيد سپس براي نيم ساعت داخل يخچال استراحت دهيد تا منسجم شود در همين حين پياز ديگر را نگيني ريز خرد کنيد و داخل تابه کمي تفت دهيد تا سبک و شيشه‌اي شوند.

مواد را از يخچال خارج کنيد و به اندازه يک گردو از گوشت برداريد و در دست گرد کنيد و داخل تابه مقداري روغن ريخته پس داغ شدن گوشت قلقلي‌ها را سرخ کنيد و در انتها وقتي سرخ شدن مخلوط پيازداغ مرحله قبل را به آن اضافه کنيد و کنار بگذاريد.
مرحله چهارم: پخت پياز پلو اردبيلي با گوشت چرخ کرده

در ادامه برنج را که از قبل با کمي نمک خيس کرديد روي حرارت قرار دهيد تا به جوش بياد در حين جوشيدن کف روي برنج را بگيريد و برنج را آبکش کنيد سپس کف قابلمه روغن ريخته و ته ديگ مورد نظر را قرار دهيد و يک لايه برنج و مقداري از پياز‌هاي درسته سرخ شده و کمي گوشت قلقلي قرار دهيد و روي آن زعفران بريزيد و مجدد اين لايه را تکرار کنيد تا گوشت و برنج و پياز تمام شود سپس برنج را به مدت ۴۵ دقيقه دم بگذاريد. نوش جان

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره