نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
دخترونه زنونه

کلید طلایی تعامل؛ مهارت‌های اجتماعی برای کودکان اوتیسم

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
کلید طلایی تعامل؛ مهارت‌های اجتماعی برای کودکان اوتیسم

باشگاه خبرنگاران/ یک روانشناس شخصیت گفت: با روش‌های نوین و مؤثر، کودکان اوتیسم می‌توانند ارتباطات بهتری برقرار کنند و در زندگی مستقل‌تر شوند.
پریدخت زند روانشناس شخصیت اظهار کرد: کودکان مبتلا به اوتیسم نیاز دارند تا مهارت‌های اجتماعی مشابه با همسالان خود را فرا بگیرند. مهارت‌های اجتماعی برای کودکان اهمیت زیادی دارد، زیرا اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد و به آنها کمک می‌کند تا دوستانی پیدا کنند.تمپل گراندین، نویسنده و مدافع حقوق کودکان اوتیسم، معتقد است که آموزش مهارت‌های اجتماعی به این کودکان ضروری است تا بتوانند در زندگی مستقل‌تر عمل کنند. به گفته‌ی گراندین، مهارت‌های اجتماعی نه تنها برای ایجاد روابط اهمیت دارند، بلکه برای توسعه مهارت‌های زندگی نیز ضروری هستند.
زند بیان کرد:  کودکان اوتیسم باید بیاموزند که چگونه خود را در موقعیت‌های مختلف نشان دهند و مسئولیت‌پذیری را یاد بگیرند.در سطح اجتماعی، کودکان اوتیسم باید یاد بگیرند که با دیگران بازی کنند، صحبت کنند، احساسات خود را مدیریت کنند و مهارت‌های حل مسئله را کسب کنند. شناسایی این مهارت‌های اساسی باعث می‌شود که برنامه‌ریزی برای بهبود مهارت‌های اجتماعی آنها آسان‌تر شود.
چگونه مهارت‌های اجتماعی کودک را بهبود بخشیم؟ 
او ادامه داد:در طول سال‌ها، دانشمندان و محققان روش‌های مختلفی را برای بهبود مهارت‌های اجتماعی مطالعه کرده‌اند. تحقیقات در این زمینه در چند دهه گذشته پیشرفت زیادی داشته است. امروزه والدین و مراقبان به روش‌ها و درمان‌های جدیدی دست یافته‌اند که به کودکان اوتیسم کمک می‌کند تا توانایی تعامل در محیط‌های اجتماعی را به دست آورند.

آموزش مهارت‌های اجتماعی به کودکان اوتیسم
زند تصریح کرد: برای آموزش مهارت‌های اجتماعی به کودکان اوتیسم، والدین می‌توانند با درمانگران مهارت‌های اجتماعی همکاری کنند. پایه‌ی مهارت‌های اجتماعی بر مفهومی به نام "تفکر اجتماعی" استوار است. میشل گارسیا وینر، آسیب‌شناس زبان، این مفهوم را معرفی کرد و آن را به یک استراتژی برای بهبود مهارت‌های اجتماعی تبدیل نمود. 
او گفت: درمانگران از استراتژی‌های مختلفی برای کمک به دانش‌آموزان اوتیسم در مواجهه با شرایط اجتماعی استفاده می‌کنند که شامل آموزش چگونگی بازی با دیگران و انجام فعالیت‌های گروهی با همسالان است. برخی از اهداف اجتماعی در گروه طراحی شده‌اند تا کودکان مهارت‌های مورد نیاز را در همان گروه یاد بگیرند.

استراتژی‌هایی برای آموزش و بهبود مهارت‌های اجتماعی در کودکان اوتیسم
زند بیان کرد: جلسات و مداخلات تخصصی می‌تواند مهارت‌های اجتماعی را در کودکان بهبود بخشد، اما مهم است که والدین و مراقبان این مهارت‌ها را برای رسیدن به نتایج مطلوب در خانه نیز تقویت کنند.
خبرنگار:عطیه رضایی

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره