نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
دخترونه زنونه

فواید کنارگذاشتن روش‌های هورمونی ضدبارداری

منبع
تبيان
بروزرسانی
فواید کنارگذاشتن روش‌های هورمونی ضدبارداری

تبیان/ برای بیشتر افراد تخمک‌گذاری منظم در عرض یک تا دو ماه بعد از توقف مصرف قرص اتفاق می‌افتد. در واقع ۸۰ درصد از افراد در عرض یک سال بعد از قطع مصرف روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری می‌توانند باردار شوند.
اثرات مثبت ترک روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری
 کاهش نوسانات خلقی
خیلی از خانم‌ها بعد از ترک روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری احساس می‌کنند ذهنشان شفاف‌تر می‌شود و حس و حال بهتری پیدا می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری می‌توانند موجب افسردگی و نوسانات خلقی شوند. اما خوشبختانه با توقف مصرف می‌توانید احساس بهتری پیدا کنید.

تنظیم طبیعی هورمون‌ها
هر چند پزشکان گاهی برای تنظیم سیکل قاعدگی، قرص پیشگیری از بارداری را تجویز می‌کنند؛ اما این روش‌ها در واقع هورمون‌های مصنوعی وارد بدن می‌کنند و فرایند یک سیکل سالم مانند تخمک‌گذاری و قاعدگی را خاموش می‌کنند. حتی اگر هر ماه خونریزی داشته باشید پریود واقعی نیست، زیرا تخمک‌گذاری نکرده‌اید و دیوارهٔ رحم فرونمی‌ریزد و شما یک پریود مصنوعی را تجربه می‌کنید. با استفاده از روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری، هورمون‌های سالم و طبیعی بدنتان مانند پروژسترون و همچنین مواد مغذی افت می‌کنند و شما فواید سالم ناشی از تخمک‌گذاری را از دست می‌دهید.
اگر قبل از اینکه قرص بخورید دچار بی‌نظمی در سیکلتان بودید حالا فرصت خوبی است مصرف قرص را متوقف کرده و وضعیت را دوباره بررسی کنید، چون احتمال دارد سیکلتان تنظیم شده باشد و منظم بماند. شما می‌توانید علائم و سیگنال‌های بدنتان را زیر نظر بگیرید و اگر عارضه یا مشکلی دارید پیدایش کرده و درمانش کنید.

خلاص‌شدن از اضافه‌وزن و میگرن
یکی از عوارض جانبی روش‌های پیشگیری از بارداری افزایش وزن و سردرد است که مطمئنان هیچ‌کدام خوشایند نیستند. کنارگذاشتن روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری می‌تواند این دو عارضه را از شما دور کند.

رهایی از ترس بارداری ناخواسته
هر چند خانم‌ها معمولاً به‌خاطر پیشگیری از بارداری قرص و... مصرف می‌کنند؛ اما همچنان احتمال باردارشدن وجود دارد. به‌طورکلی از هر ۱۰۰ خانمی که قرص می‌خورند ۷ نفر با بارداری ناخواسته مواجه می‌شوند. اگر در حال مصرف قرص باردار شوید جنینتان در معرض هورمون‌های مصنوعی خواهد بود که می‌تواند نقص‌هایی برایش ایجاد کند. اما وقتی روشی به کار نمی‌برید می‌دانید که احتمال باردار شدنتان خیلی بیشتر است و می‌توانید طبق سیگنال‌های طبیعی بدنتان بفهمید در چه قسمتی از سیکلتان هستید و برنامه‌ریزی کنید.

اگر مشکل باروری داشته باشید متوجه خواهید شد
توجه به سیکل طبیعی قاعدگی به شما کمک می‌کند از وضعیت تعادل هورمونی‌تان باخبر شوید. یادداشت‌کردن مراحل سیکل کمکتان خواهد کرد متوجه شوید آیا عارضه‌ای دارید که بر باروری‌تان اثر می‌گذارد، مثلاً سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یا اندومتریوز یا کمبود پروژسترون.
متأسفانه وقتی قرص می‌خورید یا از روش‌های هورمونی دیگر پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنید، علائم این عوارض پوشش داده می‌شود و ممکن است به‌مرور شدت بگیرد و شما را دچار ناباروری کند.

کاهش ریسک یک سری بیماری‌ها

خیلی از افراد از ریسک‌های مصرف روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری آگاه نیستند. اما واقعیت این است که این روش‌های هورمونی می‌توانند عوارض خطرناکی داشته باشند.
تحقیقات نشان می‌دهد موارد زیر می‌توانند با استفاده از روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری ارتباط داشته باشند:
. لخته خون
. سکته مغزی
. مشکلات روحی و روانی مانند افسردگی یا افزایش افکار خودکشی
. بیماری‌های خودایمنی مانند بیماری کرون و ام اس و لوپوس
. بیماری مثانه
. سرطان سینه
. تحلیل کلیتوریس و کاهش میل جنسی

. مشکلات بینایی
. کمبود پروژسترون و سقط‌جنین
ضمناً نشان‌داده‌شده استفاده طولانی‌مدت از ایمپلنت و IUD می‌تواند باعث سرگیجه و مسمومیت با مس نیز بشود.

 با بدن خود هماهنگ‌تر می‌شوید
حتی اگر هرگز دچار عوارض جانبی ناشی از روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری نشده باشید باز هم می‌توانید از ترک این مصرف سود ببرید. وقتی هیچ روش مصنوعی در فرایندهای طبیعی بدنتان دخالتی نداشت باشد شما نسبت به بدن خود آگاه‌تر خواهید شد و می‌توانید فرایندهای سالم و طبیعی بدنتان را تشخیص دهید و این آگاهی شما را در جهت سلامتی و مادر شدن فعال‌تر می‌کند.

مصرف روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری را چگونه قطع کنید؟
فرایند توقف این روش‌ها بسته به نوع روش و مدت زمانی که در مصرف بوده‌اید متفاوت است. به‌طورکلی بهتر است در این مورد با پزشکتان مشورت کنید و با راهنمایی او بهترین شیوه را به کار ببرید.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره