چرا باید در ارتباط با کودک خود مثل یک سفیر باشید؟

خراسان/ یک سفیر به کشورهای مختلف جهان سفر میکند و مهمترین وظیفه او برقراری ارتباط مسالمتآمیز و دوستانه با مردمان آن کشورها میباشد اما مهمترین چیزهایی که برقراری ارتباط بین چنین پس زمینههای متفاوتی را فراهم میکند، ارتباط کلامی توام با احترام و تکلم به زبان مردم آن کشور است بهگونهای که بتوانند آن را درک کنند. در برخورد با کودکانمان که در دنیای متفاوتی از ما بزرگسالان زندگی میکنند، با ارتباط کلامی توام با درک و احترام و تکلم به زبان کودک نوپایمان میتوانیم مانند یک سفیر کبیر پیام آور صلح و دوستی باشیم. اما به عنوان یک سفیر کبیر نیازمند چه مهارتهایی در برخورد با کودک نو پایمان هستیم؟
۱ استفاده از قانون فستفودی
وقتی شما برای سفارش غذا به رستوران میروید، ابتدا گارسون به دقت گوش میدهد و سفارش شما را میگیرد. سپس او همان سفارش شما را بدون کم و کاستی بازگو میکند و از شما تایید میگیرد.(خب شما یک همبرگر میخواستید، یک سالاد، نوشابه و...). در ارتباط با کودکمان هم این قانون به این شکل عمل میکند. در برخورد با کودک نوپای عصبانی خود ابتدا درست گوش میکنیم سپس احساسات او را بازگو میکنیم، یعنی درست قبل از اینکه بخواهیم نظرات خود را به او تحمیل کنیم یا نصیحتش کنیم. فرض کنید کودک نوپای شما دوست ندارد سرسره بازی در پارک را رها کند و به خانه برود. طبق این قانون شما آشفته نمیشوید، تهدید نمیکنید، سوال نمیکنید، نادیده نمیگیرید، سعی نمیکنید حواسش را پرت کنید یا دلایل منطقی بزرگسالان را برای رفتن به خانه را بازگو کنید. در عوض شما با او همدلی میکنید و نشان میدهید احساسش را درک کردهاید. مثلا میگویید: «دوست داری یک عالمه دیگه سرسره بازی کنی، درسته؟». وقتی کودک متوجه شد شما او را درک کردهاید و متوجه نیاز او شدهاید، به سراغ مذاکره برد برد میرویم. میگویید: «میدونم هنوز دوست داری سرسره بازی کنی، ولی باید زودتر برگردیم خونه چون داره دیر میشه و مامان کار داره. حالا به نظرت چی کار کنیم؟» یا «دوست داری رفتی خونه، کارتونی که دوست داری ببینی بذاریم؟ یا غذایی که دوست داری رو برات درست کنم؟». با چانهزنی، نظرخواهی و دادن حق انتخاب به کودک به سمت یک مذاکره برد برد پیش میرویم که هم منافع ما را به عنوان والد تامین میکند و هم منافع کودک؛ درست مانند کاری که یک سفیر در مذاکره با ملتهای دیگر انجام میدهد.
۲ استفاده از زبان ساده نوپاها
کودکان نوپا به دلیل کم حوصله بودن و پرتشدن سریع حواسشان متوجه صحبتها و استدلالهای طولانی ما نمیشوند. برای آنها استفاده از عبارات کوتاه و کلیدی، تکرار عبارات و منعکس کردن ذرهای از شدت احساس کودک در لحن صدا و حرکات سر و دست، کلید جذب در مکالمه و ارتباط با یک بزرگ سال است.


















