فسیل شدن مغز با تماشای ویدئوهای کوتاه اینستاگرام

خراسان/ در پی رواج گسترده تماشای ویدئوهای کوتاه در پلتفرمهای آنلاین، انجمن روانشناسی آمریکا در این خصوص هشدار داده است. سال گذشته اصطلاح «فسیل شدن مغز» بهعنوان واژه سال فرهنگ لغت آکسفورد انتخاب شد. این عبارت عامیانه اینترنتی در واقع نگرانیها درباره مصرف «مقادیر بیش از حد محتوای کمکیفیت آنلاین، بهویژه در شبکههای اجتماعی» را بازتاب میداد. اکنون یافتههای جدید انجمن روانشناسی آمریکا تایید میکند که این فسیل شدن مغز نهتنها حقیقی و بیش از یک شوخی اینترنتی است، بلکه یک سندروم واقعی عصبـشناختی بوده که آسیبهای قابل اندازهگیری ایجاد میکند. مطالعهای با عنوان «خوراکها، احساسات و تمرکز: مرور نظاممند و فراتحلیل همبستگیهای شناختی و سلامت روانی مرتبط با استفاده از ویدئوهای کوتاه» بهطور مستقیم مصرف محتوای ویدئویی کوتاه در پلتفرمهایی مانند تیکتاک، اینستاگرام و یوتیوب را به پدیده فرسایش مغز مرتبط کرده است. پژوهشگران دادههای ۹۸ هزار و ۲۹۹ شرکتکننده در ۷۱ مطالعه را بررسی کردند و دریافتند هرچه فرد ویدئوهای کوتاهتری تماشا کند، عملکرد شناختی پایینتری در حوزههایی مانند توجه و مهار تکانهها پیدا میکند. نتایج این مطالعه میگوید: «قرار گرفتن مکرر در معرض محتوای بسیار تحریککننده و سریع میتواند به عادتپذیری منجر شود؛ حالتی که کاربران در آن نسبت به وظایف شناختی کندتر و پرزحمتتر مانند خواندن، حل مسئله یا یادگیری عمیق، بیحس میشوند. این عادتپذیری سیستم پاداش مغز را فعال میکند و استفاده عادتوار را تقویت میکند؛ وضعیتی که میتواند به انزوای اجتماعی، کاهش رضایت از زندگی و افت عزتنفس و تصویر بدنی منجر شود».


















