حفاظت از کودکان در برابر هجوم خبرهای ناگوار
ايسنا/ رئيس انجمن مددکاري اجتماعي ايران به دنبال تعدد اخبار حوادث و وقوع اتفاقات ناگوار در کشور، نسبت به آسيب روحي و رواني کودکان هشدار داد و توصيههايي را به والدين و مدارس ارائه کرد. سيد حسن موسوي چلک با بيان اينکه حوادث ناگهاني گاهي پشت سر هم اتفاق ميافتد و تاثيرات منفي زيادي را روي کودکان برجا ميگذارد، گفت: در مدت اخير با حوادث و وقايع ناگواري همچون شهادت سردار سليماني، فوت تعدادي از تشيع کنندگان در کرمان، سقوط هواپيما و واژگوني اتوبوس رو به رو شديم. وقتي تعداد حوادث ناگوار زياد ميشود افراد به تناسب شرايط و سنشان تاثيرات متفاوتي را ميپذيرند. وي با اشاره به اينکه کودکان و نوجوانان از شنيدن اخبار ناگوار مستمر در بازه زماني کوتاه تاثير بيشتري ميبينند، افزود: طي هفته گذشته عمده اخبار رسانههاي مکتوب و تصويري، مکالمات روزمره مردم و به طور کلي فضاي اجتماعي معطوف به اين موضوعات است. به همين دليل يکي از کارهايي که بايد انجام شود مراقبت از کودکاني است که با سن کم نميتوانند همه بحرانها را تجزيه و تحليل کنند. رئيس انجمن مددکاري اجتماعي ايران با اشاره به اينکه يکي از محيطهايي که ميتواند فضا را مديريت کند، مدارس است، اظهار کرد: در حال حاضر حدود 13 ميليون دانشآموز در مدارس حضور دارند. مدارس اگر بتوانند در اين شرايط سازوکار لازم را براي کاستن از فشار روحي کودکان بردارند و به اصطلاح تبديل به «مدارس دوستدار کودک» شوند، ميتوانند فضاي بانشاط تري را براي کودکان فراهم کنند. موسوي چلک با بيان اينکه کودکان بايد از ترس، هراس، نگراني و ... که به دنبال تعدد اخبار مربوط به مرگ و حادثه ايجاد ميشود، محافظت شوند، تصريح کرد: مدرسه ميتواند چنين فضايي را با برنامههاي مشارکتي، کارهاي گروهي، تغيير فضاي مدرسه و ...فراهم کند. چه بخواهيم و چه نخواهيم بحرانها موجب ايجاد اضطراب در کودکان ميشود، اما آيا کودکان نبايد در مورد اين حوادث اطلاعات داشته باشند؟ پاسخ اين است که کودکان به هرحال اطلاعاتي را از طرق مختلف کسب ميکنند، اما بايد اين اطلاعات به شکل مديريت شده بدون آنکه موجي از نگراني را به آنها منتقل کند، در اختيارشان قرار بگيرد. وي ادامه داد: در صورت بي توجهي به اين موضوعات ممکن است کودکان دچار افسردگي شوند. افسردگي تنها به دنبال سيل و زلزله اتفاق نميافتد بلکه تمام اخبار ناگوار و منفي ميتواند زمينه ساز اين شرايط باشد. در کنار مدرسه نقش خانوادهها نيز حائز اهميت است. حضور بيشتر کنار فرزندان، با هم بودن و... ميتواند ترسها و نگرانيهاي کودکان را کاهش دهد. همچنين والدين بايد دقت داشته باشند که تمام زمان حضور در منزل و مجاورت با فرزندان را صرف گفت و گو درباره اخبار نکنند. خانوادهها بايد در اين شرايط خودمراقبتيها را داشته باشند. رئيس انجمن مددکاري اجتماعي ايران با تاکيد بر اهميت مديريت انتشار اخبار ناگوار نيز اظهار کرد: انتشار فيلمها و اخبار ناگوار نيز روي اين مساله تاثير گذار است. حضور در فضاهاي مجازي نيز بايد با نظارت والدين و کنترل شده باشد. کودکان قدرت تجزيه و تحليل بزرگترها را ندارند و اگر اين فضا را مديريت کنيم، آنها را از آسيبديدگي نيز حفظ خواهيم کرد. گسترش فضاي غم حتي روي بزرگسالان تاثير گذار است و بايد نسبت به اين موضوع دقت داشته باشيم تا امنيت رواني افراد حفظ شود.