چگونه کودکان را به درس خواندن علاقه مند کنیم؟
خراسان/ اگر رفتار شما کنترلکننده باشد، فرزندتان سعي ميکند تا کارهايي غير از آن چه شما ميخواهيد انجام بدهد بيشتر کودکان در بعضي از زمينهها يادگيري خوبي دارند، اما تشويق کودکان به درس خواندن توسط والدين ميتواند به آنها کمک کند تا در کل به يادگيرندههاي خوبي تبديل شوند. اقدامات تضعيف کننده انگيزه درس خواندن در کودکان اجبار به تحصيل: اگر والدين با خشم، تهديد و ترشرويي کودک را به تحصيل وادار کنند، با خشونت از او بخواهند که به مدرسه برود يا تکاليف خود را انجام دهد، در اين صورت انگيزه کودک تضعيف ميشود. انتقاد و سرزنش: اگر کودک به تحصيل توجه ندارد و والدين مدام او را به خاطر اين کار سرزنش ميکنند. مثلا به او ميگويند که او در آينده به هيچ جايي نخواهد رسيد و کسي نخواهد شد. اين برخوردها، نه تنها انگيزه او را تحريک نخواهد کرد، بلکه روحيه و اشتياق او را خراب ميکند. تنشهاي خانوادگي: اگر والدين بين خود مسئله دارند و در حضور کودک به مشاجره ميپردازند، روحيه و انگيزه کودک خراب ميشود. تنبيه: تنبيه کردن کودک به خاطر مدرسه يا تکاليف درسي اثر مخرب بر انگيزه او دارد به ويژه اگر تنبيه جنبه بدني داشته باشد. اصول اساسي تقويت انگيزه تحصيلي کنجکاوي کودکان را هدايت کنيد/ در دنياي امروز، تجربههاي انسان و مهارتهاي اوليۀ زندگي در مدرسهها و با درس خواندن منتقل ميشوند. به اين علت، تشويق کودکان به درس خواندن اهميت دارد. الهامبخش باشيد/ تنها راهِ انگيزه دادن، تلاش نکردن براي انگيزه دادن است. به جاي آن، سعي کنيد براي کودکتان الهامبخش باشيد. از خودتان بپرسيد که آيا رفتارهايتان الهامبخش است يا کنترلکننده؟ بدانيد که اگر رفتار شما کنترلکننده باشد، فرزندتان سعي ميکند تا کارهايي غير از آن چه شما ميخواهيد انجام بدهد. به کسي که در زندگي شما الهامبخش بوده فکر و سعي کنيد مانند او باشيد. کودک را عاشق مطالعه کنيد/ برخي افراد اينطور استدلال ميکنند که مطالعه کليد موفقيت در زندگي است. ما با قاطعيت بيشتري ميگوييم که مطالعه کليد موفقيت در يادگيري است. کودکاني که عاشق خواندن باشند، عاشق يادگيري هم ميشوند و کودکاني که با مطالعه مشکل داشته باشند، در يادگيري نيز مشکل پيدا ميکنند. تشويق کودکان به درس خواندن در ايجاد علاقه در آنها به خواندن و يادگيري کمک زيادي ميکند.مطالعه کردن فقط به کاملتر شدن دايرۀ واژگان کودکان کمک نميکند؛ بلکه به مغز کودک نيز ميآموزد که چگونه مفاهيم و ارتباطات رسمي را پردازش و درک کند. دانشآموزاني که خوب مطالعه ميکنند، توانايي يادگيريشان را در همۀ موضوعات بالا ميبرند؛ حتي موضوعات فني مانند رياضي و علوم. مطالعه بايد جذاب باشد/ براي تشويق کودکان به درس خواندن و تبديل آنها به کتابخوانهاي حرفهاي بايد مطالعه را براي بچهها جذاب کنيم، نه خستهکننده. اگر يک کودک به اين نتيجه برسد که مطالعه کار خستهکنندهاي است، ديگر جز بهاجبار، کتاب نخواهد خواند و توانايي يادگيرياش هم کم ميشود. بچهها بايد کتابهايشان را خودشان انتخاب کنند و والدين و معلمها به آنها در خواندن کمک کنند و بکوشند مطالعه را براي بچهها جذاب کنند. هدفمند کردن کودک/ براي اين که کودک شما با انگيزه شود، به او کمک کنيد که هدفهاي زندگي خود را انتخاب کند و درس خواندن را راهي براي رسيدن به آن اهداف بداند. اگر ميخواهيد درس خواندن هدف او باشد، بايد ارزشمندي آن براي کودک ثابت شود تا براي انجام آن اشتياق و انگيزه پيدا کند. مطالعه را با هم تجربه کنيد/ بگذاريد فرزندتان ببيند که شما مى خوانيد. اطلاعاتى را که از مطالعه به دست مى آوريد، تقسيم کنيد و با صداى بلند بخوانيد. درس خواندن را با زندگي روزانه بياميزيد/ پيوند زدن درس ها با زندگي روزانه به درک ملموس و عميق مفاهيم و موضوعات درسي منجر مي شود و به خاطر سپاري آن ها نيز آسان تر خواهد شد. اجازه دهيد کودکان خودشان تصميم بگيرند/ نبود انگيزه در کودک، تقصير شما نيست، پس مسئله را شخصي نکنيد. با اين کار، ممکن است که با ايجاد مقاومت بيشتر، به موفق نشدن او دامن بزنيد. شما بايد کمک کنيد تا کودکتان بفهمد که چه کسي است، چه چيزي برايش مهم است و براي رسيدن به آن، حاضر است چه کارهايي را انجام بدهد. مسئوليت ما اين است که به کودکمان کمک کنيم تا اين کار را انجام بدهد، نه اين که خودمان آن را براي او انجام بدهيم. ما بايد به اندازه کافي از سرِ راه او کنار برويم تا بفهمد که کيست، به چه فکر ميکند و به چه چيزهايي علاقه دارد.