چگونه استرس کرونا را به بچه ها منتقل نکنیم
ايسنا/ روان شناس کودک خواندن پيام هاي فضاي مجازي درباره کرونا با صداي بلند در خانه را حاوي اثرات منفي دانست و اضافه کرد: والدين در محيط خانوادگي مواظب باشند درباره کرونا زياد حرف نزنند، زيرا در اين حالت به صورت ناخودآگاه در کودک استرس ايجاد مي شود. عليرضا ياوري کودکان را نيازمند بهداشت رواني دانست و اظهار کرد: با توجه به شيوع بيماري کرونا و وجود فشارهاي رواني حاصل از اين بيماري در بين خانواده ها، شاهد تاثيرات روان شناختي بر سيستم خانواده به ويژه کودکان خواهيم بود. وي با تاکيد بر لزوم کنترل و کاهش آسيب هاي رواني ناشي از اين بيماري بر کودکان، افزود: استرس واکنشي نسبت به فشارهاي محيطي و ناتواني در برابر رفع آنهاست. مشکلات در خانواده، وجود بيماري در يکي از اعضاي خانواده، فشارهاي مدرسه، مشکل در برقراري ارتباط با گروه دوستان، مرگ نزديکان و... از جمله عوامل بيروني است که ميتوانند منجر به استرس کودکان شود. روان شناس کودک با بيان اينکه استرس و اضطراب با ايجاد علائم ناخوشايند جسماني و رواني ميتواند براي هر کس در هر دوره سني مشکلساز شود، گفت: در کودکان مسائل مربوط به خانواده به ويژه وجود بيماري، استرس بسيار زيادي ايجاد ميکند، اما هر چقدر که موضوع بيماري بيشتر عنوان شود استرس نيز از کنترل آنها خارج شده و باعث خودبيمارانگاري مي شود لذا کودک احساس ناتواني در مقابل اين مشکل خواهد کرد و دچار آسيب رواني و احساس حقارت مي شود. ياوري از والدين خواست جهت کاهش آسيب هاي روان شناختي در محيط خانه در مورد بيماري نزد کودکان صحبت نکنند و گفت: براي کودکان بيماري کرونا را فاجعه آميز و غير قابل کنترل عنوان نکنيد و به صورت غيرمستقيم به کودکان رعايت نکات بهداشتي را آموزش دهيد. وي با بيان اينکه والدين بايد به نقاط مثبت و توانمندي و شادابي کودکان بيافزايند، تصريح کرد: هرچقدر کودکان به توانمندي و سلامت خود واقف باشند به همان اندازه در مقابل بيماري مصون تر هستند. اين روان شناس کودک، بازي را بهترين روش براي آموزش کودکان دانست و عنوان کرد: والدين با بازي کودکان را ترغيب کنند تا در هنگام شستن دستانشان هر چقدر بيشتر و بهتر، عمل شستن را انجام دهند برنده هستند و پاداش مي گيرند. وي خواندن پيام هاي فضاي مجازي درباره کرونا با صداي بلند در خانه را حاوي اثرات منفي دانست و اضافه کرد: والدين در محيط خانوادگي مواظب باشند درباره کرونا زياد حرف نزنند، زيرا در اين حالت به صورت ناخودآگاه در کودک استرس ايجاد مي شود. ياوري با بيان اينکه استرس براي مغز و سيستم عصبي کودک بسيار آسيب زاست، يادآور شد: استرس موجب مختل شدن ترشح هورمون هاي دوپامين و سروتونين مي شود که ترس محيطي را به دنبال دارد. اين روان شناس کودک خاطرنشان کرد: اگر کودکاني که از اختلال وسواس فکري رنج مي برند به کروناويروس به صورت وسواس گونه فکر مي کنند، والدين مي توانند از طريق بازي غول کش و بازي ترکاندن بادکنک ويروس کورنا از بروز افکار مزاحم در کودکان جلوگيري کنند. وي بازي هاي فکري را موجب حواسپرتي و مشغوليت ذهني کودکان از کرونا دانست و تاکيد کرد: در هنگام پخش اخبار و برنامه تلويزيوني ويژه کروناناويروس کودکان را از محل دور کنيد و يا اين گونه برنامه ها را در نزد کودکان تماشا نکنيد. ياوري شادي و تفکر مثبت را عامل اصلي کاهش استرس در افراد به ويژه کودکان دانست و گفت: والدين حتما وقت کافي براي خنديدن و داشتن سرگرمي با کودکان اختصاص دهند و خاطرات و لحظات خوبي را به وجود آورند، زيرا خنديدن باعث آرامش کودک ميشود و بايد لحظاتي عاري از هرگونه افکار منفي را بسازيم.