نماد آخرین خبر

از چه زمانی می توان به نوزادان موز داد؟

منبع
مجله دلگرم
بروزرسانی
از چه زمانی می توان به نوزادان موز داد؟

مجله دلگرم/ خواص موز براي کودکان موضوع مورد بحث ماست. موز يک ميوه سرشار از انرژي مغذي است. موز شامل منگنز، ويتامين B6، ويتامين C، فيبر، پتاسيم، آهن، ويتامين A و مواد مغذي ديگر است يه خوراکي کم چرب است.
قند، فروکتوز و ساکاروز طبيعي موجود در موز، باعث افزايش انرژي مي شود. کودک شما مي تواند به شدت از اين ميوه بهره مند شود ؛ موز بسيار شيرين و است و در تمام طول سال در دسترس است.
موز ميوه ايده آلي براي نوزادان بعد از 6 ماهگي است. نوزاداني که آمادگي خوردن مواد غذايي جامد را دارند مي توانند با اين ميوه شروع کنند. مواد مغذي موجود در موز نه تنها براي بزرگسالان بلکه براي نوزادان و کودکان نوپا نيز مفيد است.

1. خواص موز براي کودکان: ورود راحت به معده
موز به دليل بافت نرمي که دارد مي‌تواند به راحتي از گلو پايين برود و به راحتي وارد معده شود. به دليل طعم شيريني هم که دارد بسياري از نوزادان آن را دوست دارند و به راحتي مي‌خورند که مي‌تواند انرژي زيادي را براي‌شان فراهم کند.
2. مصرف آسان موز براي نوزادان
به عنوان يک مادر به خوبي مي‌دانيد که بهتر است هميشه بايد براي نوزادتان غذايي را همراه داشته باشيد و در صورت گرسنه‌ شدنش از آن استفاده کنيد، اما ممکن است در بعضي از محل‌ها شرايط استفاده از غذاهاي کمکي پردردسر را نداشته باشيد.
در اين مورد موز انتخاب خوبي است که به دليل راحت کنده شدن پوست آن مي‌توانيد همه‌ جا آن را به همراه داشته باشيد.
3. فوايد موز براي کودک: از بين برنده يبوست
يبوست مشکلي است که امکان بروز آن در بسياري از نوزادان وجود دارد. موز داراي فيبر زيادي است که مي‌تواند آب زيادي را وارد مدفوع کند و دفع آن‌ را راحت‌تر مي‌کند. در اين‌جا بهتر است موز را به صورت له شده به کودک بدهيد.
4. خواص موز براي نوزاد: از بين برنده اسهال
اگر بروز اسهال به دليل وجود ويروس باشد استفاده از موز مي‌تواند آن را کنترل کند و آن را از بين ببرد اما در اين زمينه حتما از پزشکتان کمک بگيريد تا به درستي شما را راهنمايي کند.
پس در صورتي که کودک شما بعد از شش ماهگي قرار دارد و به دنبال پاسخ سوال از کي به نوزاد موز بدهيم هستيد؛ يکي از موارد آن در زماني است که نوزاد اسهال دارد.
5. موز داراي موادمغذي بسيار براي کودکان
موز حاوي موادي مثل پتاسيم، کلسيم، منيزيم، فسفر، گوگرد، آهن و مس است که براي رشد نوزاد بسيار ضروري است. اين مواد مي‌توانند به بهبود فعاليت قلب و عضلات بدن کمک کند، ميزان خون را افزايش دهد و کلسيم موجود در آن به استحکام استخوان‌ها کمک مي‌کند.
همچنين موز مي‌تواند چربي، قند، فيبر، پروتئين و بيوتين مورد نياز بدن را تامين کند.
6. آلرژي کمتر موز براي نوزادان

بعضي از ميوه‌ها به دليل وجود اسيدآمينه‌ها در آن باعث بروز آلرژي مي‌شوند اما موز اسيدآمينه‌هايي قابل هضم دارد که کمتر موجب آلرژِي مي‌شود.
7. کنترل مشکلات ادراري کودکان با خوردن موز
در نوزاداني که مشکلات ادراري از جمله عفونت‌هاي ادراري را دارند پس از مشورت با پرشک مي‌توان به آن‌ها موز داد تا اين عفونت‌ها را تا ميزان زيادي از بين برد. موز مي‌تواند دستگاه ادراري را از عفونت و سم‌ها تميز و تصفيه کند.

مضرات موز براي کودکان و نوزادان:
1. حساسيت به موز در برخي کودکان و نوزادان
موز مي‌تواند در مواردي ايجاد حساسيت و آلرژي کند. در اين حالت حساسيت به موز به دليل پروتئين‌هاي موجود در آن است. اگر سيستم بدني نوزاد خيلي حساس باشد اين مشکل به وجود مي‌آيد.
در اينجا به محض خوردن موز گلبول‌هاي سفيد براي ايمن کردن دستگاه گوارشي به اين ميوه حمله مي‌کنند و باعث مي‌شوند که واکنش‌هاي آلرژي‌زا بروز پيدا کند. علائم اين بيماري مي‌تواند اسهال، التهاب پوستي، استفراغ و در هنگام شديدتر شدن آن به آنافلاکسيس منجر مي‌شود.
حساسيت به موز مي‌تواند به چند دليل به وجود بيايد:
عدم پذيرش پروتئين: در موز نوعي پروتئين به اسم کيتيناز وجود دارد که ممکن است سيستم ايمني بدن آن را نپذيرد و موجب حساسيت شود.
آمين‌هاي وازواکتيو: اگر سيستم بدني نتواند آنزيم‌ها را تجزيه کند، آمين‌ وازواکتيو مي‌تواند موجب حساسيت بشود.

2. مضرات موز براي کودکان: تشديد سرماخوردگي
موز مي‌تواند سرماخوردگي و سرفه‌هاي نوزاد را در هنگام سرماخوردگي افزايش دهد پس بهتر است زماني که کودک سرما خورده به او موز ندهيد.

از چه زماني مي توانيم به نوزاد موز بدهيم ؟
بسياري از افراد از 4 ماهگي به فرزندشان ميوه و غذاهاي کمکي مي‌دهند که موز جزء آن‌ها است. اما اين زمان براي دادن اين غذاها مخصوصا اگر کودک از شير مادر تغذيه کند توصيه نمي‌شود و بسيار زود است.
اگر مي‌خواهيد به نوزادتان غذاي کمکي و ميوه بدهيد اين کار را بهتر است از سن 6 ماهگي آغاز کنيد و براي شروع هم از موز استفاده کنيد چون موز فوايد بسياري را براي نوزادتان دارد. اما بهتر است قبل از اين که دادن موز را شروع کنيد با يک متخصص هم مشورت داشته باشيد. از موز مي‌توان به عنوان غذاي اصلي هم استفاده کرد.

چگونه مي توان به کودکان موز داد ؟
موز مي تواند در رژيم غذايي کودکان شما از يک مرحله بسيار ابتدايي معرفي شود، البته از 6 ماهگي کودک به بعد.
موز مي تواند غذاي بسيار مغذي باشد. مي توانيد با دادن موز له شده با شير به مقدار کمي، کودکتان را با موز آشنا کنيد. به تدريج مقدار آن را افزايش دهيد.
پس از 5 سالگي آن ها، مي توانيد 4-5 موز رسيده و نرم به آن ها بدهيد، اين کار مي توانيد در هر وعده غذايي انجام دهيد.
موز سالم ترين ميوه است و سطح بالاي آنتي اکسيدان هاي موجود در موز از کودک شما در برابر انواع بيماري هاي مزمن محافظت مي کند.


به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره