نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
دخترونه زنونه

اگر این نشانه‌ها را دارید وسواسی هستید

منبع
ايرنا
بروزرسانی
اگر این نشانه‌ها را دارید وسواسی هستید

ايرنا/ احتمالا ً جواب‌هاي زيادي در مورد مرز بين وسواس و تميزي وجود دارد اما اگر تميزکردن شما باعث ايجاد مسئله و پيامدهاي منفي در خودتان يا عزيزانتان شده است، ممکن است نزديک به تميزکردن وسواسي و يا مبتلا به آن باشيد.

چه زماني تميزکردن ما بيش از حد مي‌شود؟ چه زماني به فرد منظم و مرتب با ديده تحسين نگاه نمي‌شود و به سمت وسواس مي‌رود؟ وسواس نظافت مي‌تواند براي شما يا عزيزانتان مشکلاتي را ايجاد کند. به عنوان مثال دوست شما خانه‌اي مرتب و تميز دارد. از زمان کودکي وقتي که محيط اطرافش تميز و مرتب بود، احساس امنيت و آرامش مي‌کرد. شما به خانه او مي رويد. همه چيز سر جاي خودش هست. خانه او نقصي ندارد. آيا در اين نقطه مشکلي وجود دارد؟ آيا او وسواس تميزي دارد؟ نه. هر خانه تميز و مرتبي نشان از وسواس ندارد. نگهداري از يک خانه بسيار خوب و مفيد هم مي‌باشد.

پس چه زماني او وسواس تميزي دارد؟

به زندگي روزمره او دقت کنيم. او بلافاصله بعد از بيدار شدن از خواب، غلتکي به دست مي‌گيرد و کل کف اتاق مي‌چرخاند تا موهاي ريخته شده را جمع کند. سپس روي زانوي خود مي‌نشيند و کف خانه را با دستمال تميز مي‌کند. سپس توالت را پاک مي‌کند و هر دستگيره در خانه را جلا مي‌دهد. براي مسواک زدن در وان حمام زانو مي‌زند تا سينک دستشويي را خيس نکند و مجبور نباشد سينک را خشک کند. او روزهاي تعطيل بيشتر به جان خانه مي‌افتد و حتي بيشتر از بقيه روزها خانه را تميز مي‌کند.

او با وجود کار کردن بيرون از خانه تا زماني که خانه را مرتب و تميز نکند آرامش پيدا نمي‌کند. هر روز اين اتفاقات تکرار مي‌شود. او از شريک زندگي خود هم انتظارات مشابهي دارد. به او مي‌گويد چرا بعد از هربار شستشو سينک را خشک نمي‌کند؟ شريک زندگي او هم ناراضي است و احساس کنترل شدن مي‌کند.

نشانه‌هاي وسواس شستشو و نظافت

زماني که ميل به تميزي آنقدر زياد مي‌شود که اگر فرد آن کار را انجام ندهد احساس اضطراب و ناراحتي مي‌کند احتمال دارد که پاي وسواس در ميان باشد. به طور کلي چنين علائمي براي شما زنگ خطر است که ممکن است نشانه داشتن اختلال وسواس باشد:

۱. شستن زيادي از حد دست

۲. تميز کردن بيش از حد

۳. رفتار چک‌کردن مداوم چيزها: گاز و... .

۴. انجام کارها بر اساس الگوي مشخص عددي به طرز افراطي: بالا رفتن از پله يا شمردن کاشي‌ها و... .

۵. کمال‌گرايي در سازمان‌دهي لوازم: بيش از حد منظم بودن، تقارن چيزها، قفسه‌بندي تمام چيزها و... .

۶. نگراني بيش از حد: به عنوان مثال چند بار تماس گرفتن با مادرتان تا بدانيد حال او خوب است.

۷. افکار جنسي ناخواسته: خيلي از اين افکار مي‌تواند موجب شرم افراد شود اما به طور ناخواسته به ذهن اين افراد مي‌رسد.


۸. وسواس در روابط با خانواده و اطرافيان

۹. سوال مي‌کنند تا به اطمينان برسند: به عنوان مثال مدام مي‌پرسند خانه من تميز است؟

۱۰. از ظاهر خود متنفر هستند: نگران وزن و لاغري خود بودن ربطي به اين مورد ندارد، اما به عنوان مثال فرد تمام روز درگير اين است که يک قسمت از بدنش و صورتش تميز باشد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره