logo

چگونه در برابر آنفلوآنزا‎ از خود و کودکانتان محافظت کنید؟

منبع
کودکت
بروزرسانی
چگونه در برابر آنفلوآنزا‎ از خود و کودکانتان محافظت کنید؟

کودکت/ در اين مقاله، به معرفي راه‌هايي پرداخته مي‌شود که با کمک آن‌ها مي‌توانيد به مقابله با آنفلوانزا و ساير بيماري‌هاي تنفسي بپردازيد.

به طور کلي، تزريق واکسن آنفلوانزا بهترين راه پيشگيري و مقابله با آنفلوانزا به شمار مي‌رود و تا ۶۰ درصد احتمال بروز بيماري را کاهش مي‌دهد. در شرايط کنوني، با توجه به احتمال کمبود اين واکسن در کشور، مي‌توانيد با رعايت هر چه بيشتر ساير اصول پيشگيري، جامعه را در گذر از فصل شيوع اين بيماري ياري کنيد.

شست‌وشوي مکرر دست‌ها با آب و صابون به مدت ۱۵ تا ۳۰ ثانيه نقش مهمي در انتشار نيافتن ويروس‌هاي تنفسي از جمله ويروس آنفلوانزا دارد. براساس شواهد موجود، در اين مدت نسبت به زمان‌هاي کوتاه‌تر، تعداد بيشتري از ويروس‌ها و باکتري‌هاي بيماري‌زا از روي دست جدا مي‌شوند. براي شست‌وشو حتما از آب جاري مانند شير آب استفاده کنيد، چرا که احتمال باقي ماندن ميکروارگانيسم‌ها روي دست به دنبال شست‌وشو در آب راکد وجود دارد. به نظر مي‌رسد دماي آب در ميزان جدا شدن ميکروارگانيسم‌ها از سطح پوست تاثيري ندارد. بهتر است پس از آبکشي، دست‌ها را با حوله تميز يا دستگاه خشک‌کن خشک کنيد، زيرا احتمال آلوده شدن مجدد دست مرطوب بيشتر است. هنگام شست‌وشو، همه نواحي دست را که احتمال آلودگي دارند بشوييد، به‌ويژه زير ناخن‌ها که بستري براي تجمع ميکروب‌هاست.

پوشاندن دهان و بيني هنگام سرفه و عطسه با دستمالي تميز يا با کمک گودي آرنج از انتشار ذرات تنفسي حاوي ويروس در هوا جلوگيري مي‌کند. در صورت نپوشاندن دهان و بيني، امکان انتقال اين ذرات تا مسافت ۸ متر وجود دارد. پس از عطسه يا سرفه در دستمال، بلافاصله آن را دور بيندازيد و از رها کردن دستمال در محيط اطراف بپرهيزيد. در صورتي که دستان شما يا کودکتان به ترشحات دهان و بيني آغشته شده است، بلافاصله آن‌ها را با ماده ضدعفوني‌کننده يا آب و صابون بشوييد.


لمس نکردن چشم، دهان و بيني راه مؤثري براي پيشگيري از ورود ويروس به بدن است. در صورتي که امکان شست‌وشو و ضدعفوني کردن را نداريد، براي خاراندن چشم يا بيني مي‌توانيد از دستمال کاغذي تميزي استفاده کنيد.

تغذيه سالم و غني از ويتامين‌ها و مواد معدني و نيز نوشيدن آب کافي تقويت سيستم ايمني بدن را به دنبال خواهد داشت. از جمله ويتامين‌ها و مواد معدني مفيد براي پيشگيري از بيماري‌هاي تنفسي مي‌توان به ويتامين C، ويتامين D و زينک (روي) اشاره کرد. در صورتي که تمايل به استفاده از مکمل‌هاي غذايي حاوي ويتامين‌ها و مواد معدني مختلف داريد، حتما با پزشک يا دکتر داروساز مشورت کنيد. مکمل‌ها (گياهي يا شيميايي) بي‌خطر نيستند و مصرف آن‌ها در شرايطي ممکن است آسيب‌هاي جدي به بدن شما وارد کند.

لازم به ذکر است مصرف مايعات به ميزان زياد راه‌حل کليدي براي بهبودي هر چه سريع‌تر در زمان ابتلا به بيماري ويروسي مانند آنفلوانزاست.

فعاليت بدني و ورزش با فشار متوسط به بدن موجب افزايش توليد گلبول‌هاي سفيد خون و اثر مثبت بر سيستم ايمني مي‌شود.
در صورت بروز علائم آنفولانزا، تا بهبودي کامل در خانه بمانيد و از فرستادن کودکان به مهدکودک، خانه بازي و مدرسه پيش از موافقت پزشک و تاييد بهبودي خودداري کنيد. از سوي ديگر، استراحت کافي در تسريع بهبودي شما بسيار مؤثر است.

با ضدعفوني کردن سطوح پراستفاده مانند کليد برق، دستگيره در و مانند اين‌ها نيز مي‌توانيد از انتشار ويروس جلوگيري کنيد.

مصرف برخي داروهاي ضدويروس با تجويز پزشک در شرايط خاص نقش پيشگيرانه دارد. نگراني‌هاي خود را با پزشک مطرح کنيد و بدون صلاحديد پزشک، از داروهاي ضدويروس استفاده نکنيد. همچنين، لازم به تاکيد است، آنتي‌بيوتيک‌ها (چرک‌خشک‌کن) در زمان ابتلا به بيماري‌هاي ويروسي هيچگونه نقش اثربخشي ايفا نمي‌کنند و در صورت استفاده، فقط ريسک ايجاد مقاومت آنتي‌بيوتيکي را افزايش مي‌دهند که ممکن است در آينده نزديک براي کل جامعه بسيار خطرناک و جبران‌ناپذير باشد.

در نهايت، با دوري از اخبار نگران‌کننده و حفظ خونسردي و آرامش، در کنار رعايت اصول پيشگيري و پايبندي به آن‌ها در هر شرايطي، مي‌توانيد از اين روزهاي سخت اجتماعي گذر کنيد و به خوبي به مقابله با آنفلوانزا بپردازيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره