نماد آخرین خبر

وکس صورت چه عوارضی دارد؟

منبع
ستاره
بروزرسانی
وکس صورت چه عوارضی دارد؟

ستاره/ عوارض وکس صورت که تقريبا هيچکدام جدي نيستند و بيشتر آن‌ها نهايتا در طي چندروز از بين مي‌روند، عبارتند از قرمزي، درد، جوش زدن يا واکنش آلرژيک که با مراقبت‌هاي پيشگيرانه مي‌توانيد از آن‌ها جلوگيري نماييد.
وکس کردن تنها يکي از راه‌هاي متنوع خلاصي از مو‌هاي زائد بدن، مثل تراشيدن، برداشتن با بند يا موچين و يا استفاده از کرم‌هاي موبر است. اگر مي‌خواهيد به يکباره از شر مقدار زيادي مو خلاص شويد، وکس روش مناسبي است. صورت را مي‌توان هم با موم گرم و هم با موم سرد وکس کرد. در اين روش پس از سرد شدن موم، آن را به سرعت در جهت مخالف رشد مو‌ها برمي‌دارند تا مو‌هاي صورت کنده شود. اگر به دنبال اين هستيد که اپيلاسيون صورتتان اثري بلند مدت داشته باشد، وکس گزينه‌ي خوبي است، اما در عين حال خوب است که عوارض وکس صورت را درنظر بگيريد.

عوارض وکس صورت
موم مخصوص وکس صورت را مي‌توانيد به راحتي از داروخانه‌ها خريداري کنيد. با اين حال، اين بدان معنا نيست که اين محصول موثر، ايمن و بدون عارضه است. در ادامه مي‌توانيد عوارض احتمالي ناشي از وکس صورت را مطالعه و براي مديريت و پيشگيري از آن‌ها برنامه ريزي کنيد.
۱. درد

در هرنوع روش اپيلاسيون، مقداري درد وجود دارد. هنگام وکس کردن نيز وقتي رشته‌هاي مو به موم مي‌چسبند و به يکباره کشيده مي‌شوند، شبيه به کندن يک بانداژ از روي پوست مودار، ميزاني از درد را احساس خواهيد کرد. مقدار درد بر اساس حساسيت پوستي شما، ميزان تحمل دردتان، حجم مو و منطقه‌ي صورتتان متفاوت است. براي مثال، پوست پشت لب شما ممکن است از پوست چانه‌تان حساس‌تر باشد.
 
۲. قرمزي و تحريک پوست
وکس صورت همچنين مي‌تواند باعث قرمزي و تحريک موقت پوست صورت، بعد از اپيلاسيون شود. پوستي که به تازگي وکس شده باشد، صورتي‌ يا قرمز شده و نسبت به لمس کمي حساس مي‌شود. هنگام استفاده از محصولات روزانه صورت نيز ممکن است قدري احساس سوزش کنيد؛ بنابراين بهتر است بلافاصله بعد از وکس از محصولات حاوي الکل بر روي پوست صورت خود استفاده نکنيد.  قرمزي حاصل از وکس صورت معمولا تا روز بعد برطرف مي‌شود، اما در صورت تمايل مي‌توانيد آن را با کمپرس آب سرد درمان کنيد.
۳. راش پوستي
قرمزي و تحريک ناشي از وکس معمولا موقت است. با اين حال، يکي ديگر از عوارض وکس صورت، راش و بثورات است که مي‌تواند بيش از يک روز به طول بيانجامد. اگر بثورات صورتتان شديد است يا متوجه تشديد يا گسترش آن شديد، بلافاصله استفاده از وکس را متوقف نماييد.
۴. تورم موقتي
بعد از وکس صورت، ممکن است متوجه چند قسمت متورم روي صورتتان شويد. اين‌ها درست بالاي منافذ پوست، در جايي که مو و ريشه آن جدا شده‌اند، ايجاد مي‌شوند. شما مي‌توانيد با استفاده از يک کرم يا مرهم، اين تورم را تسکين دهيد، اما در هر صورت اين نقاط متورم بعد از چند ساعت از بين مي‌روند. 
۵. موي زيرپوستي
مو‌هاي زير پوستي، چه وقتي که مو را مي‌تراشيد و چه زماني که وکس مي‌کنيد، ممکن است ايجاد شوند. اگر وکس را در خلاف جهت رشد مو‌ها بکشيد، احتمال به وجود آمدن موي زيرپوستي کم است. در صورتي که ريشه‌ي مو‌ها کاملا بيرون نيايند، احتمال ايجاد موي زيرپوستي بيشتر مي‌شود.
۶. حساسيت به خورشيد
هرگز نبايد صورتي که از نور خورشيد سوخته است، وکس شود. همچنين پوست صورت تازه وکس شده، نيازمند مراقبت‌هاي بيشتري در مقابل نور خورشيد است. در طي فرايند وکس کردن، قسمت‌هايي از اپيدرمي شما (لايه‌هاي فوقاني پوست) به همراه مو‌هاي زائد، از بين مي‌رود؛ و در نتيجه‌ي اين اثر روي اپيدرمي، پوست شما نسبت به نور خورشيد حساس‌تر مي‌شود، درست همانطور که نسبت به يک ماده شيميايي واکنش نشان خواهد داد.

۷. واکنشي‌هاي آلرژيک
با توجه به مواد مختلفي که در ساخت موم‌ها به کار مي‌روند، ممکن است پوست شما به برخي از اين محصولات حساسيت نشان بدهد. براي اينکه ببينيد آيا به محصول خاصي حساسيت داريد يا نه، قبل از وکس کامل صورت، وکس را روي يک ناحيه کوچک روي دستتان تست کنيد و موي آن ناحيه را برداريد. اگر در عرض ۲۴ ساعت بعدي، هيچ واکنش خاصي مشاهده نکرديد، مشکلي وجود ندارد. با اين روش متوجه مي‌شويد که آيا پوست صورتتان نسبت به اين موم حساس هست يا نه، که اگر هست از آن موم استفاده نکنيد وگرنه ممکن است دچار خارش، بثورات، قرمزي و ... شويد.
۸. خونريزي
يکي از عوارض وکس صورت مي‌تواند خونريزي باشد که کاملا طبيعي است. اين بار هم موضوع مربوط به اپيدرمي پوست صورتتان مي‌شود که همراه با وکس از روي پوست جدا شده و موجب خونريزي مي‌شود. کساني که پوست شکننده‌تر يا پيرتري دارند، بايد محصولي را براي وکس انتخاب کنند که ملايم‌تر باشد و براي پوست‌هاي حساس فرموله شده است. اگر خونريزي مداوم بود، به پزشک مراجعه کنيد.
۹. عفونت
در برخي موارد، وکس مي‌تواند منجر به عفونت ناحيه‌اي شود که خونريزي يا آسيب پوستي در آن رخ داده است. شما همچنين اگر از موم، روي زخم تازه استفاده کنيد، در معرض خطر عفونت قرار مي‌گيريد. اگر دچار تورم شديد يا چرک در ناحيه وکس شده هستيد، به پزشک مراجعه کنيد.
۱۰. زخم
هرچند نادر است، اما ممکن است وکس صورت موجب ايجاد زخم شود. خطر بروز اين عارضه در صورتي بيشتر است که از موم بر روي زخم با بريدگي استفاده کنيد يا مدت کوتاهي بعد از وکس، صورت دچار آفتاب سوختگي شود.
پيشگيري از عوارض وکس صورت

راه‌هايي وجود دارد که مي‌توانيد با کمک آنها از عوارض وکس صورت جلوگيري کنيد. درد و سوزش، حداقل براي چند دقيقه اول اجتناب ناپذير است. اما عوارض جانبي ديگر مثل موي زير پوستي يا خونريزي قابل پيشگيري است.
به دقت دستورالعمل‌ها را در مورد محصول مورد استفاده خود مطالعه کنيد تا مطمئن شويد که براي پوست شما مناسب است.
دقت کنيد مومي که براي بدن مناسب است، براي پوست صورت خوب نيست.
همچنين بايد از وکس صورتي که پوست بيش از حد خشک، تحريک شده يا سوخته دارد، اجتناب کنيد تا با عوارض ناشي از وکس صورت مواجه نشويد.
از وکس صورت درحالي‌که قسمتي از پوستتان آسيب ديده، زخم است، جوش دارد يا تحريک شده است، خودداري کنيد.
همچنين از وکس ناحيه‌هايي که زگيل يا دمل دارند، اجتناب کنيد.
اگر شما به بيماري‌هاي مربوط به گردش خون مبتلا هستيد، از وکس صورت پرهيز کنيد.
برگرفته از: healthline

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره