خراسان/ آن چه باید مادرها درباره میزان خواب مورد نیاز در هر سن کودک و روش‌هایی برای بهتر خوابیدن آن‌ها بدانند
  کودکانی که در ساعات مشخصی می‌خوابند نسبت به کودکان بدخواب، دارای هوش و سرعت یادگیری بالاتر، سیستم ایمنی قوی، رشد طبیعی و مناسب و خلق و خوی بهتر در طول روز هستند. به دلیل حساسیت در میزان خواب کودکان، بسیاری از والدین زندگی روزمره خود را بر اساس نیازهای فرزندشان برنامه‌ریزی می‌کنند و مادرها نقش مهم‌تری در این زمینه دارند. برای برنامه‌ریزی بهتر، ساعات خواب کودک، میزان تقریبی نیازش به خواب و روش‌های بهتر خوابیدن‌شان را معرفی می‌کنیم.

   میزان خواب مناسب در سنین مختلف کودکان
نوزادی: خواب نوزاد به‌ طور کلی 16 تا 20 ساعت در طول روز است و هر چه به سمت یک‌ سالگی پیش می‌رود این میزان کمتر می شود و به 10 تا 13 ساعت می‌رسد. ساعت خواب نوزاد مشخص و پیوسته نیست و کودک هربار با گرسنگی از خواب بیدار می‌شود، شیر می‌خورد و دوباره به خواب می‌رود. بیشترین زمان خواب بی‌وقفه در نوزاد 4 تا 5 ساعت است.
از یک تا 3  سالگی: همان‌طور که کودکان شما از یک سالگی به سمت 18تا21 ماهگی می‌روند، احتمالاً چرت صبحگاهی و سر شب‌شان حذف می‌شود. این کودکان به 14 ساعت خواب شبانه‌روزی نیاز دارند اما معمولا به 10 ساعت رضایت می‌دهند. بیشتر کودکان از حدود 21 تا 36 ماهگی هنوز به یک چرت میان‌روزی یک تا سه و نیم ساعتی احتیاج دارند. آن‌ها معمولاً بین ساعت 7 تا 9شب می‌خوابند و حدود ساعت 6 تا 8 صبح بیدار می‌شوند.
از3 تا 6 سالگی: کودکان در این سن همچون قبل معمولاً بین ساعت 7 تا 9 شب می‌خوابند و حدود ساعت 6 تا 8 صبح بیدار می‌شوند. در سه سالگی، بیشتر کودکان هنوز به چرت‌زدن عادت دارند اما به پنج سالگی که می‌رسند چرت زدن را بی‌خیال می‌شوند یا مدت زمان آن کوتاه‌تر می‌شود. نیاز به خواب شبانه هم تا پایان پنج سالگی به 11 ساعت خواهد رسید.
از 7 تا 12 سالگی: در این سنین با شروع فعالیت‌های اجتماعی، مدرسه‌ای و خانوادگی، زمان خواب به‌ تدریج دیرتر می‌شود و بیشتر کودکان 12 ساله حدود ساعت 9 شب می‌خوابند و معمولا در طول روز به خواب نمی‌روند. میانگین مدت زمان خواب در این کودکان حدود 9 ساعت است.
نکته: بعضی از کودکان بدون این ‌که مشکل و کسالت داشته باشند، کم‌ خواب هستند. کم خوابی این کودکان جای نگرانی ندارد و نباید آن‌ها را به زور مجبور به خواب زیاد کرد اما لازم است یک متخصص علت بی‌خوابی کودک را بررسی کند.چ


   3 توصیه برای خواباندن راحت‌تر کودکان:
1- کودک را با بازی خسته کنید
یکی از دلایل بدخوابی کودکان نداشتن فعالیت و تحرک روزانه است. کودک در صورت بازی به‌خصوص در محیط باز همچون پارک احساس خستگی بیشتری می‌کند و خواب به‌موقع و راحت‌تری خواهد داشت. فراموش نکنید خوابیدن زیاد در طول روز باعث بدقلقی کودک برای خواب شبانه می‌شود.
2- به کودک آرامش بدهید
شاید دلیل بدخوابی کودک، ترس از تاریکی باشد. در این‌ صورت اتاق خواب را خیلی تاریک نکنید و پیش از خواب به او سر بزنید و او را آرام کنید. اگر ترس از تاریکی کودک همچنان ادامه داشت حتما با یک مشاور کودک همفکری کنید. توصیه می‌شود پیش از خواب او را از دیدن فیلم و انجام بازی‌های رایانه‌ای پرتنش دور کنید. خوابیدن را برای کودک‌تان با قصه‌گویی و لالایی خواندن به یک فرایند لذت بخش تبدیل کنید.
3- از اتاق خواب کودک خاطره بد نسازید
از زورکی خواباندن و ماندن در اتاق خواب به‌عنوان وسیله‌ای برای تنبیه نافرمانی‌هایش استفاده نکنید. خوابیدن و محل خواب باید نقطه امن او باشد تا هر بار با رضایت و داوطلبانه به خواب برود.
نویسنده : فاطمه قاسمی منابع: webmd، raisingchildren

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar